R4 Laban -69 Andreas Väghållning,motor??
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 3
- Joined: 10 Mar 2007, 20:40
- Location: Sollefteå
R4 Laban -69 Andreas Väghållning,motor??
Har precis köpt en orange r4 laban -69 med en r5 ts motor och weber dubbelportare.. den går inte som ett skott, men den går bättre än orginal gissar jag, med sina 65hk typ! Har många funderingar på uppdatering av t.ex motor= saab 99, 900 turbo, mc motor typ r1, busan, mm tror det skulle funka skapligt med utrymme osv.! Men det som jag främst skulle vilja förbättra är VÄGHÅLLNINGEN... När man står på lite i kurvorna så kan jag lungt säga att ett litet extra knyck i ratten skulle resultera i en något omskakande 2-hjulsåkning..
Vad körde de gammla rally essen med förutom Gordini-toppar i motorerna? Någon som har lite koll? mvh Andreas
Vad körde de gammla rally essen med förutom Gordini-toppar i motorerna? Någon som har lite koll? mvh Andreas
Last edited by fastasamungo on 11 Mar 2007, 20:06, edited 1 time in total.
Andreas Andersson,Sollefteå
Gammal laban, men snabb!!
Gammal laban, men snabb!!
Re: R4 Laban, Väghållning,motor??
Läst reglerna för inlägg här?? http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=3940fastasamungo wrote:Har precis köpt en orange r4 laban -69 med en r5 ts motor och weber dubbelportare.. den går inte som ett skott, men den går bättre än orginal gissar jag, med sina 65hk typ! Har många funderingar på uppdatering av t.ex motor= saab 99, 900 turbo, mc motor typ r1, busan, mm tror det skulle funka skapligt med utrymme osv.! Men det som jag främst skulle vilja förbättra är VÄGHÅLLNINGEN... När man står på lite i kurvorna så kan jag lungt säga att ett litet extra knyck i ratten skulle resultera i en något omskakande 2-hjulsåkning..
Vad körde de gammla rally essen med förutom Gordini-toppar i motorerna? Någon som har lite koll? mvh Andreas
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Det verkar vara en speciell R 4 du har fått tag på. Men jag tror att du nog får ta det lite lugnt med upphottningen! Någon rallybil har R 4 aldrig varit! Det finns faktiskt en "Trophy"en veterantävling i Frankrike idag men där kör man otrimmat.
Du kan läsa mer om R4 på min hemsida: http://web.telia.com/~u58107930/
Där jag bland annat hävdar att ingen ännu kört av vägen med en R4 pga. bilens egenskaper fast, då räknade jag inte med en så stark motor som du har!
Du kan läsa mer om R4 på min hemsida: http://web.telia.com/~u58107930/
Där jag bland annat hävdar att ingen ännu kört av vägen med en R4 pga. bilens egenskaper fast, då räknade jag inte med en så stark motor som du har!
Håkan Kjellin, Storå
-
- Posts: 3
- Joined: 10 Mar 2007, 20:40
- Location: Sollefteå
Tack Håkan för länken, det verkar som om jag får låta LABAN vara som den är, för den går och funkar alldeles utmärkt i detta utförande också!Bilen inhandlades i sen-sommras av en uppväxtkompis pappa, som gjorde iordning bilen till sin dotter! Bilen har rullat en hel del mellan Umeå o Sollefteå i detta utförande! Den har även helt ombyggt elsystem till 12v! Den parkerades i en lada när hon hade börjat plugga, där den stod i ca.5år innan jag fick köpa den, bytte bromsar runt om och besikta bilen med blankt papper!h.kjellin wrote:Det verkar vara en speciell R 4 du har fått tag på. Men jag tror att du nog får ta det lite lugnt med upphottningen! Någon rallybil har R 4 aldrig varit! Det finns faktiskt en "Trophy"en veterantävling i Frankrike idag men där kör man otrimmat.
Du kan läsa mer om R4 på min hemsida: http://web.telia.com/~u58107930/
Där jag bland annat hävdar att ingen ännu kört av vägen med en R4 pga. bilens egenskaper fast, då räknade jag inte med en så stark motor som du har!
Det enda som kanske får bli i framtiden är ett växellåds byte, då utväxlingen gör att den varvar på tok för mycket, den går inte mycket fortare än 115km/h men den är snabb dit Men å andra sidan är det en perfekt stads bil och då behöver den inte gå fortare än 50km/h
Andreas Andersson,Sollefteå
Gammal laban, men snabb!!
Gammal laban, men snabb!!
Kan bara avskräcka dig med att du måste byta framvagn om du skall byta växellåda på en -69 (om nu det inte är gjort redan).
Om du skall byta till en växellåda typ 354 med "rättvända växellägen" är det andra drivaxlar som är ca 10 mm för långa i en äldre bil. Det är andra castervinklar i en nyare R4 och där är undre bärarmen längre och nedre kulbulten framåtflyttad.
Dessutom finns ju det där roliga fenomenet med motorer som roterar åt olika håll...
Om du skall byta till en växellåda typ 354 med "rättvända växellägen" är det andra drivaxlar som är ca 10 mm för långa i en äldre bil. Det är andra castervinklar i en nyare R4 och där är undre bärarmen längre och nedre kulbulten framåtflyttad.
Dessutom finns ju det där roliga fenomenet med motorer som roterar åt olika håll...
Håkan Kjellin, Storå
Jag vet om en holländare som satte i en motor från R5 Alpine (95 hk) i en fd fransk postbil, R4 skåp. 160 på autobahn var inga problem.
Last edited by Johan on 12 Mar 2007, 17:03, edited 1 time in total.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
som johan säger så 5 alpine går att få i. Botten på denna motorn är samma som på en 1400 kubiks femma motor (tror bara den har högre komp).
Arne berg har 5 alpine toppar tillsalu.
Forgonetten har hårdare stavar (bak) så det kan ju vara ett sätt att få den hårdare bak.
Farsan har en laban med hela drivpaketet från en 5 TS (även växellåda) så det är ju en uppdatering du kan göra om du vill ha flera växlar.
Arne berg har 5 alpine toppar tillsalu.
Forgonetten har hårdare stavar (bak) så det kan ju vara ett sätt att få den hårdare bak.
Farsan har en laban med hela drivpaketet från en 5 TS (även växellåda) så det är ju en uppdatering du kan göra om du vill ha flera växlar.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
-
- Posts: 3
- Joined: 10 Mar 2007, 20:40
- Location: Sollefteå
Re: R4 Laban -69 Andreas Väghållning,motor??
Lånar den här tråden lite fast den varit inaktiv länge.
Har en R5 ca 1984 med den rakt monterade motorn i som gått banracing men nu blivit folkracebil.
Någon som vet någon motor oavsett bilmärke som kan passa att stoppa i istället för att få lite mer kubik/klös?
Har en R5 ca 1984 med den rakt monterade motorn i som gått banracing men nu blivit folkracebil.
Någon som vet någon motor oavsett bilmärke som kan passa att stoppa i istället för att få lite mer kubik/klös?
-------------------------
Anders Persson
----------------------MKRAN Askersund
----------------------
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Anders Persson
----------------------MKRAN Askersund
----------------------
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Re: R4 Laban -69 Andreas Väghållning,motor??
Om det inte sitter en 1400 CC motor i så kan du ju sätta i en sådan ( Sista R5, R12 och 343) (90 hk med lite vebotrim)
Motorn i 5 Gtt passar... det är en turboförsedd 1400CC motor och dessa piskar de ju ur över 250 hk, inte helt lätt att få tag på här i sverige men allt finns att köpa nytt på www.mecaparts.com (kan ju grunda den på en vanlig 1400 cc R5 motor... köpa kolvar med lägre komp och bygga plenum och grenrör... styra allt med typ ett vems)
Såklart så passar 5 alpine och 5 alpine turbo (90 respektive 110hk tror jag)
Men antar att du var ute efter mer kubik... men om du vill göra ett enkelt motorbyte så vet jag inte om något som passar rakt av...
Motorn i 5 Gtt passar... det är en turboförsedd 1400CC motor och dessa piskar de ju ur över 250 hk, inte helt lätt att få tag på här i sverige men allt finns att köpa nytt på www.mecaparts.com (kan ju grunda den på en vanlig 1400 cc R5 motor... köpa kolvar med lägre komp och bygga plenum och grenrör... styra allt med typ ett vems)
Såklart så passar 5 alpine och 5 alpine turbo (90 respektive 110hk tror jag)
Men antar att du var ute efter mer kubik... men om du vill göra ett enkelt motorbyte så vet jag inte om något som passar rakt av...
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: R4 Laban -69 Andreas Väghållning,motor??
Ahh läste nu din andra tråd... mer lite mer info... Känns som mitt svar inte riktigt svarade på din fråga men du hade ju fått bra svar i tråden
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =7&t=14051
Men om man har en fråga så ställ den i en tråd inte en massa samtidigt
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =7&t=14051
Men om man har en fråga så ställ den i en tråd inte en massa samtidigt
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.