Nya regler?

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Anders J
Posts: 92
Joined: 11 May 2006, 14:25
Location: Stockholm

Nya regler?

Post by Anders J »

Tänkte bara höra om någon av er hört detta?

En kollega besiktade bilen idag, besiktningsmannen sa att det var tur att han kom idag och inte efter nästa tisdag, han syftade avgassystemet. Enligt besiktningsmannen kommer det nya regler som förbjuder så gott som alla avgassystem med högre decibel än orginalsystemet. Jag var in på bilprovningens hemsida och letade men hittade inget?

Antingen har gubben skrämt min kollega eller också är det något nytt sk*t de ska börja med. Är det någon som vet?
Anders Jonsson
Tungelsta

-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Enligt helbilsgodkännandet på bilar efter 97 tror jag det är,
så får väl inte dB nivån överstiga det som står i registreringsbeviset?

Men att det skulle tillkomma en nyare regel verkar skumt?!

Verkar bara va som han försöker skrämmas.
(Maktmissbruk :twisted: )


Men nå'n annan vet kanske bättre?

mvh
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
jayman
Posts: 23
Joined: 06 Nov 2005, 20:17
Location: Stockholm

Nivåkoll

Post by jayman »

...då krävs det ju mer än en "hörselkoll". För att besiktningsmannen ska kunna påstå att "det här låter mer än original" måste han ha en dB-mätare samt mäta exakt på samma sätt som värdena i papprena säger. Ej heller nåt störande externt ljud.

Tror det är 45 graders vinkel med ett visst antal centimeter från bilen utblås. Rätta mig om jag har fel. :oops:

Ajja, om det införs kanske det är som med början av asbetssaneringen på 70-talet. Regeringen trodde företagen/marknaden var redo att börja sanera, men företagen hade noll koll och stod handfallna - yeeehapp! :-)

/J "med bra ljud i baken"
SS
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Om det nu blir nya regler så blir det precis som joel säger svårt att mäta. så i praktiken så blir det nog ingen ändring
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Jag litar inte på att det blir enkelt att ta sej igenom.Kan vara precis som med solfilm och bedömning av skadade reflektorer. Besiktningsmannen har då rätt att göra en egen bedömning av ljusinsläpp på solfilmen och ljusnedsättning av den skadade reflektorn utan att något luxvärde mäts. Tycker nog att de skulle bedömma avgaserna också genom att andas ångorna en minut så kan man bedömma färjen i deras ansikten :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Dennis wrote:Jag litar inte på att det blir enkelt att ta sej igenom.Kan vara precis som med solfilm och bedömning av skadade reflektorer. Besiktningsmannen har då rätt att göra en egen bedömning av ljusinsläpp på solfilmen och ljusnedsättning av den skadade reflektorn utan att något luxvärde mäts. Tycker nog att de skulle bedömma avgaserna också genom att andas ångorna en minut så kan man bedömma färjen i deras ansikten :lol:
Det skall inte finnas några gråzoner, svart eller vitt skall det vara.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dennis wrote:Jag litar inte på att det blir enkelt att ta sej igenom.Kan vara precis som med solfilm och bedömning av skadade reflektorer. Besiktningsmannen har då rätt att göra en egen bedömning av ljusinsläpp på solfilmen och ljusnedsättning av den skadade reflektorn utan att något luxvärde mäts. Tycker nog att de skulle bedömma avgaserna också genom att andas ångorna en minut så kan man bedömma färjen i deras ansikten :lol:
lr han som tyckte att det var för gulaktigt ljus från strålkastarna,som du löste genom att sätta i en gul lampa så var det ok ... :lol: :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Tony wrote:
Dennis wrote:Jag litar inte på att det blir enkelt att ta sej igenom.Kan vara precis som med solfilm och bedömning av skadade reflektorer. Besiktningsmannen har då rätt att göra en egen bedömning av ljusinsläpp på solfilmen och ljusnedsättning av den skadade reflektorn utan att något luxvärde mäts. Tycker nog att de skulle bedömma avgaserna också genom att andas ångorna en minut så kan man bedömma färjen i deras ansikten :lol:
lr han som tyckte att det var för gulaktigt ljus från strålkastarna,som du löste genom att sätta i en gul lampa så var det ok ... :lol: :lol:
Ja just de ja :lol: :lol:
Då va det gulaktigt ordentligt :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Uscha, då blir det väl till & hårdbanta & skaffa kort kjol tills det är dags att testa Méganen... :wink: :lol:
Skämt åsido, tycker det är alldeles för mkt maktutövare i Sverige, som har rätt att göra egna bedömningar och missbruka sin ställning. Tyvärr...
Renée Håkansson, CRS #31
*** Det finns en Renault för varje tillfälle - och ett tillfälle för varje Renault! ***
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Miss Mégane wrote:Uscha, då blir det väl till & hårdbanta & skaffa kort kjol tills det är dags att testa Méganen... :wink: :lol:
Skämt åsido, tycker det är alldeles för mkt maktutövare i Sverige, som har rätt att göra egna bedömningar och missbruka sin ställning. Tyvärr...
Har hört att det är lättbesiktigtat när man har bilen full av skrikiga barn. :lol:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Johan wrote:
Miss Mégane wrote:Uscha, då blir det väl till & hårdbanta & skaffa kort kjol tills det är dags att testa Méganen... :wink: :lol:
Skämt åsido, tycker det är alldeles för mkt maktutövare i Sverige, som har rätt att göra egna bedömningar och missbruka sin ställning. Tyvärr...
Har hört att det är lättbesiktigtat när man har bilen full av skrikiga barn. :lol:
tur att hon inte får plats med så många i meganen då, blir värre när espacen skall in då får hon ligga i om hon skall ha bilen full med ungar.. :D :D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Johan wrote: Har hört att det är lättbesiktigtat när man har bilen full av skrikiga barn. :lol:
Tony wrote:tur att hon inte får plats med så många i meganen då, blir värre när espacen skall in då får hon ligga i om hon skall ha bilen full med ungar.. :D :D
Haha! Bara att se till att Marcel är riktigt hungig när man åker in. (illskrik) Och kanske hyra in kusinen också, om det inte räcker! :wink: :lol:

Så mkt tid som barn tar, så blir det definitivt inte tal om att fylla Espacen :!:

Men med era resonemang så är det ju mer att bli (på) tjock(en) och inte bantning som gäller för att få bilen genom SBP. Vete tusan vilken metod som är enklast... :wink: 8)
Nä, SBP i kortkort blir det inte, men tänker iaf i möjligaste mån undvika formen av boule-klot också, även om det är franskt! :wink: :)
Renée Håkansson, CRS #31
*** Det finns en Renault för varje tillfälle - och ett tillfälle för varje Renault! ***
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Miss Mégane wrote:
Johan wrote: Har hört att det är lättbesiktigtat när man har bilen full av skrikiga barn. :lol:
Tony wrote:tur att hon inte får plats med så många i meganen då, blir värre när espacen skall in då får hon ligga i om hon skall ha bilen full med ungar.. :D :D
Haha! Bara att se till att Marcel är riktigt hungig när man åker in. (illskrik) Och kanske hyra in kusinen också, om det inte räcker! :wink: :lol:

Så mkt tid som barn tar, så blir det definitivt inte tal om att fylla Espacen :!:

Men med era resonemang så är det ju mer att bli (på) tjock(en) och inte bantning som gäller för att få bilen genom SBP. Vete tusan vilken metod som är enklast... :wink: 8)
Nä, SBP i kortkort blir det inte, men tänker iaf i möjligaste mån undvika formen av boule-klot också, även om det är franskt! :wink: :)
Räcker inte egna barn till är det bara att låna in andra. Det kanske är någon annan som behöver "besiktningsbarn"? :wink:
Har haft tur utan besiktningsbarn. Kommer man in med en ovanlig Renault brukar besiktigaren blir ståendes och säga detta var en ovanlig Renault och sedan har den åkt ut i andra änden på besiktningen. En gång sa besiktningsmannen: Oj det var den största motor jag har sett i en sån här bil och sen har det inte varit mer om det. :D
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Johan wrote:
Miss Mégane wrote:
Johan wrote: Har hört att det är lättbesiktigtat när man har bilen full av skrikiga barn. :lol:
Tony wrote:tur att hon inte får plats med så många i meganen då, blir värre när espacen skall in då får hon ligga i om hon skall ha bilen full med ungar.. :D :D
Haha! Bara att se till att Marcel är riktigt hungig när man åker in. (illskrik) Och kanske hyra in kusinen också, om det inte räcker! :wink: :lol:

Så mkt tid som barn tar, så blir det definitivt inte tal om att fylla Espacen :!:

Men med era resonemang så är det ju mer att bli (på) tjock(en) och inte bantning som gäller för att få bilen genom SBP. Vete tusan vilken metod som är enklast... :wink: 8)
Nä, SBP i kortkort blir det inte, men tänker iaf i möjligaste mån undvika formen av boule-klot också, även om det är franskt! :wink: :)
Räcker inte egna barn till är det bara att låna in andra. Det kanske är någon annan som behöver "besiktningsbarn"? :wink:
Har haft tur utan besiktningsbarn. Kommer man in med en ovanlig Renault brukar besiktigaren blir ståendes och säga detta var en ovanlig Renault och sedan har den åkt ut i andra änden på besiktningen. En gång sa besiktningsmannen: Oj det var den största motor jag har sett i en sån här bil och sen har det inte varit mer om det. :D
När jag besiktigade min 25á första gången,slutade besiktningsmannen bredvid besikta och jag hade 2st under bilen som beundrade hur fin den var under,dom undrade vad jag gjort med den,tvättat sa jag den har ju bara gått 15000 mil .... :D :D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Tony wrote:
Johan wrote:
Miss Mégane wrote: Haha! Bara att se till att Marcel är riktigt hungig när man åker in. (illskrik) Och kanske hyra in kusinen också, om det inte räcker! :wink: :lol:

Så mkt tid som barn tar, så blir det definitivt inte tal om att fylla Espacen :!:

Men med era resonemang så är det ju mer att bli (på) tjock(en) och inte bantning som gäller för att få bilen genom SBP. Vete tusan vilken metod som är enklast... :wink: 8)
Nä, SBP i kortkort blir det inte, men tänker iaf i möjligaste mån undvika formen av boule-klot också, även om det är franskt! :wink: :)
Räcker inte egna barn till är det bara att låna in andra. Det kanske är någon annan som behöver "besiktningsbarn"? :wink:
Har haft tur utan besiktningsbarn. Kommer man in med en ovanlig Renault brukar besiktigaren blir ståendes och säga detta var en ovanlig Renault och sedan har den åkt ut i andra änden på besiktningen. En gång sa besiktningsmannen: Oj det var den största motor jag har sett i en sån här bil och sen har det inte varit mer om det. :D
När jag besiktigade min 25á första gången,slutade besiktningsmannen bredvid besikta och jag hade 2st under bilen som beundrade hur fin den var under,dom undrade vad jag gjort med den,tvättat sa jag den har ju bara gått 15000 mil .... :D :D
Men det har inte varit lätt alla gånger.
Tänk när jag reg.besiktigade mammas Renault Laguna RXE med automat av 1996 årsmodell. Detta var på hösten 1996. Då kunde man inte importera nya bilar då måste de vara minst 6 månader gamla och rullat minst 600 mil.
Jag höll inte på att bli insläppt på besiktningen av den stammande norrlänningen i Säffle. Den bilen är får ny skrek han när han fick se mammas bil som var äldre än 6 månader och hade rullat mer än 600 mil.
Han lugnade sig med en gång när jag visade honom papperna på bilen.
Stammande norrlänningen var van att det skulle komma gamla rishögar från surkolsätarlandet söder om oss. Han granskade sidoblinkerserna om de var E-märkta. Jag sa till honom att de är monterade redan på fabriken och allt som Renault monterar är E-märkt. Resten av besiktningen gick bra.
Avgasvärdena var lika bra som en ny bil från Kalifonien.
På den tiden kunde man importera bilar bara för enskilt bruk.
Stammande norrlänningen skrev i papperna: Fordonet är impoterat för enskit bruk. :lol:
Tyvärr så finns varken mamma eller den Lagunan kvar i livet. :cry:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Post Reply