Espace -98 3,0 V6 bensin går ojämnt *efter* verkstadsbesök

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Espace -98 3,0 V6 bensin går ojämnt *efter* verkstadsbesök

Post by ansk@hotmail.com »

Renault Espace. Vilken höjdarbil! Men nu har verkstan fixat ett litet fel och orsakat ett nytt. Eller så är det ett sammanträffande.

Det här är en Espace -98 som man kanske kan kalla modell II, om den nuvarande från 2000-talet är III och den ursprungliga från 1984 är I. Bensinmotor, 3,0-liters V6:a. Själva motorn kan vara samma som Peugeot, säger någon på Usenet.

Styrservot pajade för några veckor sedan. All servoolja rann ut direkt. Ingen servofunktion. Verkstan hittade felet direkt, en slang hade brustit. Ny slang, påfylld servoolja och ratten kan snurras med lillfingret igen. Härligt.

Men redan samma eftermiddag jag hämtat bilen från verskstan, det var nu i fredags 5/3, märkte jag att den var lite lattjo i motorn. Lite svag och tveksam ibland. Sedan blev det bättre och jag tänkte inte mer på saken.

I lördags klagade min bättre hälft på att den så att säga missade på tomgången ibland.

Nu på måndag eftermiddag tog jag ut den för att kolla läget och ibland kommer den i ett läge då den missar oregelbundet på tomgången. Efter att ha duttat lite med gasen lyckades jag få den att gå helt ojämnt. Regelbunden ojämnhet i gången. Vet ej hur det låter och känns då en V6:a går på bara fem cylindrar. Kanske är det så nu, kanske inte.

Eftersom det här kom precis efter verkstadsbesöket tänker jag att de kanske petat till något de inte skulle röra så det kommit ur läge. Vore inte första gången i så fall! Då vi hade en V70 kopplade de vid vanliga servicen ur typ blinkers och sånt där och satte aldrig tillbaka sen. Upptäckte det själv under körning.

Har nån tips om egen felsökning på ojämn gång? Har lossat och återställt tändkablar. Svårt att komma åt inre raden. Luftfiltret är lite skitigt, ser jag.

Jättetacksam om nån kan föreslå hur att gå vidare!

Anders
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Har den blivit motortvättad efter oljeläckaget? jag skulle tänkamej att det är fukt i tändstiftbrunnarna i främre topplocket.
Ta av plastkåpan. Ta bort elanslutningen och de 3 tändkablarna till bakre cylinderraden. Skruva loss tändkasseten (sitter med några insexskruv).
Rengör gummi hylsorna till tändstiften och tändstiftbrunnarna. Gårbra att använda rostlösare och trasa.
Och föresten så brukar den sista Matratillverkade Espacen kallas typ3
Typ 1 1984-90
Typ 2 1991-96
Typ 3 1997-2002
Typ 4 nuvarande Espace i Renaultproduktion
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

Tack för svar!

De som lagade styrservot hävdar att de inte tvättat någonting, endast jobbat underifrån och då bytt en slang. Det ser också väldigt otvättat ut, om man får säga så.

Men din förklaring stämmer väldigt, väldigt bra med att motorn gått perfekt ända fram till reparationen av styrservot. Är inte så van att meka själv, skulle nog dock våga göra ett försök efter din beskrivning. Största problemet är dåligt med åtkomlighet i inre/bakre delen av motorn.

Förresten, vet du om tändkablarna är väldigt känsliga för att man handskas med dem? Nån snackade om att det fanns en variant med ledare baserad på kol som lätt går av inuti. Hoppas det ska klara sig om man aldrig rycker i kabeln, utan i hylsarn vid änden.

Hörde också från nån att en öppen ände på en tändkabel, där strömmen då alltså inte går genom tändstiftet tillbaka till jord, kan skada tändsystemet. Lite orolig i så fall för att det redan har hänt, då jag häktade av en av tändkablarna för att få en uppfattning om hur det yttrar sig då motorn endast går på fem cylindrar.

I kväll hällde jag efter ett annat tips i en flaska injection cleaner och körde en stund. Vågar inte köra så länge, är rädd att det går för mycket oförbränd soppa ut till katalysatorn. Märkte ingen effekt alls, går fortfarande ojämnt. Får se när jag kan ge mig på rengöring och torkning av brunnar och alla anslutningar.

Bra att ha något att gå på, tack igen.

Anders
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Du behöver troligen inte röra den inre radens tändkablar.
För det är väl L7X motorn du har den med kamrem, annars så är den en en felkodad -97'a och då heter motorn Z7X, är kedje driven och har en tändspole,fördelarlock och 6 tändkablar.Kolla så vi pratar om rätt motoralternativ.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

Du hade någon motfråga, men jag börjar med att berätta att jag nu tagit av en tändkabel i taget och rengjort anslutningen eller vad man ska kalla det, inuti varje gummimuff. Sprejade på med sån här smörjande/rostlösande etc och gned ur med en pinne som jag trätt en torr, ren trasa på. Upprepade flera gånger tills jag tyckte anslutningen där inne såg ren ut.

Efter att jag fixat inre raden av kablar, förändrades motorn från att gå ojämnt, till att gå perfekt! Fortsatte med de andra tre och körde en tur. Går helt perfekt, även när den fått bli riktigt varm.

I morse gick den bra då jag kallstartade den, men efter cirka fem kilometers, tio minuters körning, då jag saktade in, märkte jag att de gick riktigt ojämnt igen.

Vet ej om det är för tidigt för att jubla, men jag jublar. Jättetack för tipset! Otroligt mycket värt både i tid och pengar för mig.

Angående vilken motor det egentligen är. Nu såg jag ju beteckningen på en plåt, men lade det inte på minnet. Så här ser den i alla fall ut då man öppnar huven:

http://hem.passagen.se/xbrabqrstw/n2-he ... rummet.jpg

Ibland kan passagen.se vara lite segt, gör "Uppdatera" några gånger om sidan inte visas direkt.

Anders
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Hoppas du får ordning på den!
Låter ju lite skumt att den går bra för att börja gå ojämnt igen, så kort bit senare. Men det där har säkerligen Dennis någon lösning på ska du se! :)

I vår Espace (från 2001) sitter en L7X och den ser INTE ut som din. Sådan motor som din har tror jag mig ha sett i tidigare Lagunor, så det är nog Z7X, isf 170 hk.

Hittade en sida som verkar intessant. Om det är Z7X som du har (vilket jag tror) så lär det vara dessa data som gäller:
http://www.renaultbiler.no/renaultdata/ ... I&id=11168

Min Espace:s motor (L7X) är V6 24V och har 194 hk. På renaultbiler.no står den bara med på Avantime och Laguna. Espacerna på renaultbiler.no är bara specade t o m 2000.

Lycka till med din Espace! Vi tycker också det är en riktig höjdarbil! :D
Renée Håkansson, CRS #31
*** Det finns en Renault för varje tillfälle - och ett tillfälle för varje Renault! ***
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

OK, det är nog den äldre modellen av V6:a vi har då. Hade tänkt rita en schematisk skiss över motorrummet, men i brist på tid och i brist på skiss kan jag berätta angående tändkablar och sånt att:

- Tändstiften i främre raden är lätt åtkomliga

- Tändstiften i bakre raden är någorlunda lätt åtkomliga

- Alla tändkablar utgår från en 6-polig ramp som sitter i det jag tror kallas torpedväggen

- Jag tror att tändsystemet försörjs av en silvergrå box märkt Siemens och Renault. Denna box sitter i motorutrymmets vänstra sida sett i den vy man har om man står framför bilen med huven öppen

Kan också berätta att felet kom tillbaka efter gårdagens rengöring. Nu har jag noterat att upprepad rengöring och torkning av tändkabeln/kopplingen som går till det mittre tändstiftet på bakre raden, får bilen att gå perfekt igen. Tycker det borde vara torrt snart? Har inte kunnat komma åt nere i brunnen. Kanske skulle jag byta tändkablar och tändstift när jag ändå håller på.

Espacen fast den nu är en -98 (kanske -97:a enligt Dennis inlägg) känns rätt fräsch och lite lyxig för att vara cirka 10 år. Rymlig kupémiljö, stora rutor och dubbla takluckor. Vi pröjsade 59 papp för den i höstas, 17.000 mil.

Anders
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Vi gillar också vår Espace massor! Låter som en bra affär ni gjorde :)
Det ÄR en speciell känsla, och bilmodellen gör verkligen skäl för namnet Espace, tycker jag. Känns verkligen "space:ig", härlig rymd!

Vår Espace har dock f n lite lösa bitar i katten + ett litet hål på bakre ljuddämparen, så den brummar aningen för mkt och skramlar alldeles för mkt. :( Dock tillfälligt, i slutet av nästa vecka blir det en tur västerut för besök på avgasfirma som fixar dit sportkat & rostfritt. :P
Renée Håkansson, CRS #31
*** Det finns en Renault för varje tillfälle - och ett tillfälle för varje Renault! ***
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Japp! då är det den gamla motorn (Z7X) ingen dålig motor för det :D Den sitter ju också i Alpine 610 turbo med 250 hk :twisted: Bra för dej också att du slipper kostnaden på ca:20000:- :!: :!: :!: för 12000milservicen då den nya motorns kamrem skall bytas. Du har kedjor på din :)
En stor vaning dock för automatlådan. Denna låda som satt i de första
Espace3 ( AD 8 ) var känsliga med oljebyten och att man bytte filter i lådan också.
Vad gäller ditt problem att den går på 5 efter en stund är med 99% säkerhet fukt i tändstiftbrunnen. Plocka loss tändkablarna och blås med tryckluft så är nog problemet bortblåst.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

Det står visst "Z7X" med en 2:a efter på den där plåten jag såg. "Z7X2".

Som jag fattar det är det inte en snikmodell av motorn, utan en äldre version. Helt OK i så fall. Det var ett väldigt medvetet val av bil i övriga hänseenden. Säkerhet, komfort, kaross i kompositmaterial. Går fint gör den också. När ingen auktoriserad Volvo/Renault-verkstad har varit på den och tvättat? :roll: Men det kan ju vara ett sammanträffande.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

ansk@hotmail.com wrote:Det står visst "Z7X" med en 2:a efter på den där plåten jag såg. "Z7X2".

Som jag fattar det är det inte en snikmodell av motorn, utan en äldre version. Helt OK i så fall. Det var ett väldigt medvetet val av bil i övriga hänseenden. Säkerhet, komfort, kaross i kompositmaterial. Går fint gör den också. När ingen auktoriserad Volvo/Renault-verkstad har varit på den och tvättat? :roll: Men det kan ju vara ett sammanträffande.
Den motortypen har hängt med länge. Den är mer känd som PRV-motorn.
Kom 1974 i en Peugeot, 1975 kom den i Renault 30 TS. Hästkraft antalet varierade mellan 125 till 268 hk på denna motortyp. 1994 deltog en Alpine A610 med bi-turbo i 24-timmarsloppet på Le Mans banan. Kom i mål som 13:e bil. Det lyfter vi hatten för. :D Tyvärr var det sista gången som en Alpine deltog i 24-timmarsloppet.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

PRV-motorn, har inte den egentligen ganska dåligt rykte? Jag kan minnas fel, men om det är samma som i Volvo 760, så ansågs väl den (motorn) vara rätt dålig. Har för mig att jag i dåtidens biltidningar läste om problem med oljeförbrukning och blårök.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

ansk@hotmail.com wrote:PRV-motorn, har inte den egentligen ganska dåligt rykte? Jag kan minnas fel, men om det är samma som i Volvo 760, så ansågs väl den (motorn) vara rätt dålig. Har för mig att jag i dåtidens biltidningar läste om problem med oljeförbrukning och blårök.
Volvo lyckades byggasönder en ganska bra motor som bara blivit bättre med åren :)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Volvo hade ändrat vissa grejer på denna mkt trevliga motor, om jag inte missminner mig bl a ändrat oljetråget så det typ blev "vispad olja" som inte smorde så bra... Ehrm... :? M a o inte dålig motor, utan mer dålig anpassning av den i Volvosarna. (Teknikerna på forumet kan säkerligen utveckla detta, jag tänker inte ge mig in närmre på det... :oops: )

PRV-motorn fick väl kanske ett lite småsunkigt rykte här i Sverige för att vi har så mkt Volvofolk här, och PRV-motorn i Volvon inte riktigt ville vara med. Men, handen på hjärtat, vem :evil: vill va med i en Volvo?! Jag dömer inte PRV:n för det - snarare för gott omdöme! Hihi! :wink: :lol:

Samtidigt som den fanns i Volvo 7-serien så satt den ju i R30 och det är bara en sådan uuuuuuuuunderbart härlig bil!!! Var inte så många år sedan som både jag och sambon åkte runt i varsin R30. Motorerna funkade fortfarande kanonhärligt när vi entledigade dem efter många långa mil. :cry:

Är man som jag uppvuxen i bl a R30 med härligt motorljud och mysigt "väsande" servostyrning, då kan man bara inte ha dåliga barndomsminnen... :wink: :D

Du kan gott vara stolt över din PRV-motor och kommer någon och gnölar så är det bara för att de förmodligen har dåliga Volvo-baserade erfarenheter...
Renée Håkansson, CRS #31
*** Det finns en Renault för varje tillfälle - och ett tillfälle för varje Renault! ***
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

OK, tack till alla som skrivit, för övertygande förklaring till varför PRV:s V6:a var sämre i Volvos version.

In på en detalj igen.

I närheten av varje tändstift sitter en tvåpolig kontakt på vilken det är kopplad tvåpolig ledning dragen genom räfflade plaströr. Alltså 6 stycken sådana tvåpoliga anslutningar och ledningar. Vad är det för nåt?
Post Reply