Glapp bromsljuskontakt?
Moderator: Forumpolisen
Glapp bromsljuskontakt?
Mitt bromsljus har en längre tid emellanåt haft en viss fördröjning från att man trycker på pedalen till att det tänds. Fördröjningen har oftast varit någon sekund och det spelar ingen roll hur hårt man trycker på bromsen (det är alltså inte så att det tänds först när pedalen tryckts ned tillräckligt mycket). Ofta funkar det som det ska utan fördröjning när man kört ett tag.
Men nu i helgen blev det värre än tidigare. Trots att jag kört ca 3 mil var det helt omöjligt att få bromsljuset att lysa. När jag upprepade gånger tryckte på och släppte pedalen (säkert närmare 100 ggr ) blinkade det till totalt 3-4 ggr. När jag kört ytterligare 10-15 mil fungerade det ganska bra igen, men sen dess har det kommit och gått.
Misstänker att det är bromsljuskontakten som glappar. Vad tror Ni?
1. Var sitter kontakten?
2. Vad gör man åt problemet? Går det att smörja upp eller måste man byta?
Bilen är en Laguna 1,8 -97
Men nu i helgen blev det värre än tidigare. Trots att jag kört ca 3 mil var det helt omöjligt att få bromsljuset att lysa. När jag upprepade gånger tryckte på och släppte pedalen (säkert närmare 100 ggr ) blinkade det till totalt 3-4 ggr. När jag kört ytterligare 10-15 mil fungerade det ganska bra igen, men sen dess har det kommit och gått.
Misstänker att det är bromsljuskontakten som glappar. Vad tror Ni?
1. Var sitter kontakten?
2. Vad gör man åt problemet? Går det att smörja upp eller måste man byta?
Bilen är en Laguna 1,8 -97
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Jag har aldrig skruvat eller undersökt bromsljuskontakten, men gissar på att den sitter vid pedalstället och fungerar "omvänt" dvs reagerar då pedalen inte längre trycker på den. Därmed är det troligt att kontakten är kass eller att fjädringen i den blivit sämre och sämre. Byte föreslås...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Byt bromsljuskontakt. En ny bromsljuskontakt kostar inte många kronor.E___ wrote:japp, allt annat fungerar som det ska
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related