Enbilsorkester! Missljud i bilen.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Michael2006

Enbilsorkester! Missljud i bilen.

Post by Michael2006 »

Hejsan,

Bil: Renault Megane 1.6 RN -99

Först och främst har jag ett missljud i bakvagnen som kommer med intervall när jag har passerat 40-strecket. Det ökar i intervall ju fortare jag kör, ett sorts brummande ljud. Vid 70 km/h låter det hemskt, som ett ånglok!
När jag svänger åt höger under körning försvinner det helt.
Kan det vara hjullagret på höger sida tro?

När jag ligger väldigt lågt i varv så låter det som om det är något stort och bastant som vibrerar i motorrummet. Vad i hela friden kan det vara?

Och när jag kör så är det något som skakar och för en massa oljud i passagerarsätet.

Utöver det så har även mitt avgasrör börjat vibrera häftigt. Jag antar att det är till följd av orsaken bakom översta missljudet då hela bilen skakar.

Om det skulle vara hjullagret, är det då någon som har reparationshandboken (Renault Megane and Scenic Petrol and Diesel (96 - 99) N to T ) och kan koperia, scanna och skicka de sidor som berör byte av hjullagret, till mig? Jag har trumbromsar, om det är av intresse.

Tack på förhand.

M v h

Michael
Michael Isberg - Skara
Ägare av en Renault Megane 1.6 RN -99
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Börja med att kolla dina motorfästen, dra handbromsen och be någon titta på motorn när du "försöker starta" då kan man se om motorn häver sig onormalt mycket.
Byta hjullager bak är ett jobb type A1 dvs. precis som på alla andra bilar och det kräver mao. att kan vet hur man gör...
Håkan Kjellin, Storå
Michael2006

Post by Michael2006 »

Hej igen,

Nu har jag felsökt själva bilen genom att lyfta den och försöka "vaga" båda hjulen bak, typiskt konstaterande av dåliga hjullager om hjulen går att rubba, men utan framgång. Jag tycker inte att hjulen rör sig en millimeter. Kan iof vara jag som ser dåligt.

När jag däremot frilägger hjulen bak och snurrar på dem så kommer det ett raspande ljud.
Det högra bakhjulet låter enbart när det passerar en viss punkt medan det vänstra låter hela tiden. Kan det vara något tro?
Det låter som fälgen på respektive hjul tar emot någonstans, men är det möjligt? Eller är det båda hjullagren som är dåliga? Eller är det något annat tro?

Tack på förhand för alla tips.

M v h

Michael
Michael Isberg - Skara
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Det är väl inte så enkelt som is och snö i hjulhusen eller en lös innerskärm?
Är det inte hjullagren är det väl i stor sett bara bromsarna bak man kan att gissa på.
Håkan Kjellin, Storå
Michael2006

Logistiskproblem

Post by Michael2006 »

Hejsan,

Nu närmar sig snart ett byte av hjullagren och bromsbackarna men frågan är om det är jag eller verkstaden som skall göra det.

Det är fortfarande en del frågor som jag behöver ha svar på.

Fråga 1:
Enligt Haynes Reparationshandbok måste jag ersätta låsmuttrarna med nya men dessa går tydligen inte att köpa separat, utan de medföljer en hjullagersats, och troligtvis en bromsback/bromstrummasats. Eller?

Fråga 2:
Låsmuttern är helt enkelt en M20 låsmutter ihopsvetsad med en bricka. Kan jag byta ut denna mot en separat M20 låsmutter och M20 bricka tro?

Fråga 3:
Måste låsmuttern vara rostfri eller går det att köpa en förzinkad sådan tro?

Fråga 4:
Är det svårt att driva ut hjullagret? Enligt reparationshandboken är det enbart att trycka ut det och jag har fått tips om att det går att använda sig utav en hylsa för ändamålet.

Det tråkiga är att jag måste justera handbromsen efter att jag har bytt bromsbackarna och justeringsmuttern för denna sitter mitt under bilen. Men med en lång nyckel skall jag nog klara av att sträcka mig in under bilen när den är pallrad och åtgärda problemet.

Tack på förhand för hjälpen.

M v h

Michael
Michael Isberg - Skara
Michael2006

Så var det beslutat

Post by Michael2006 »

Hej igen,

Det slutade med att jag lämnade in bilen på verkstad. Tydligen så krävs det någon sorts press för att pressa ut hjullagret, inte för att en sådan är särskilt dyr, men det blir helt enkelt för mycket att hålla på med om man inte har eget garage.
Kostnad för byte av hjullager: 900 kr

M v h

Michael
Michael Isberg - Skara
Post Reply