Dåliga hjullager?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Locked
Michael2006

Dåliga hjullager?

Post by Michael2006 »

Hej på er,

Jag har problem med ett burrande ljud från bakvagnen som börjar låta med långa intervall vid låg hastighet och där intervallet för missljudet minskar ju fortare jag kör.
Vid 70-80km/h är låter det som värst.
När jag svänger till höger försvinner oljudet helt och hållet.
Jag har efter egna efterforskningar diagnostiserat problemet till att vara ett dåligt hjullager höger bak.
Jag har också felsökt själva bilen genom att lyfta den och försöka "vaga" båda hjulen bak, typiskt konstaterande av dåliga hjullager om hjulen går att rubba, men utan framgång. Jag tycker inte att hjulen rör sig en millimeter. Kan iof vara jag som ser dåligt.

När jag däremot frilägger hjulen bak och snurrar på dem så kommer det ett raspande ljud.
Det högra bakhjulet låter enbart när det passerar en viss punkt medan det vänstra låter hela tiden. Kan det vara något tro?
Det låter som fälgen på respektive hjul tar emot någonstans, men är det möjligt? Eller är det båda hjullagren som är dåliga? Eller är det något annat tro?

Tack på förhand för alla tips.

M v h

Michael
Michael Isberg - Skara
Ägare av en Renault Megane 1.6 RN -99
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

du får gärna skriva i ett inlägg som du redan startat..
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=6247
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mange
Forumpolis

Post by mange »

Låser denna och hänvisar till tonys länk ovan
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Locked