Dålig kupevärme i Grand Scenic -04, Kupefilter??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ramses

Dålig kupevärme i Grand Scenic -04, Kupefilter??

Post by ramses »

Hej!
Har dålig kupevärme i min Renault Grand Scenic 2004.
Misstänker att det antingen är termostaten eller kupefiltret.

Tänkte börja med det enkla, att dammsuga kupefiltret, om bättre, byta det.
Men jag hittar inte var det sitter??

Någon som kan bistå här??, eller har ide om varför jag har dålig kupevärme.
Kan nämna att motortemteraturen kommer upp som den ska.
Inbillar mig att fläkten går mer än tidigare, dvs när man har parkerat bilen och går ur den så hör jag "motor"fläkten mer än tidigare.
//Jonas Sandberg

Renault Grand Scenic -04
rscliosport

Post by rscliosport »

öppna huven böj dig ner å kolla åvanför motorn där inne sitter det en lucka som du vrider på 2 armar åt samma håll tappa inte luckan tra försiktigt rakt ut filtret sitter fast klämt tryck ihopp 2 öron innanför luckan å dra ut försiktigt.. lycka till
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
ramses

Post by ramses »

Tack för snabbt svar, skall testa senare, letade så mycket jag kunde tidigare och såg inget.
Sitter luckan mot torpedväggen och isåfall på vilken sida??
//Jonas Sandberg

Renault Grand Scenic -04
rscliosport

Post by rscliosport »

sitter åvanför insuget i mitten kolla med lampa
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
ramses

Post by ramses »

OK, hittade filtret, såg ganska OK ut, testade att damma ur det men ingen ökning av värmen i kupén. förmodligen är det termostaten som pajat, någon som har erfarenhet av att ha bytt den?? eller kan det vara något "enkklare" har läst någonstans att man kan lufta värmesystemet, hur gör man isåfall det??
//Jonas Sandberg

Renault Grand Scenic -04
rscliosport

Post by rscliosport »

värkar skumt det där felet är det ECC i bilen? hur beter sig motor tempen ska gå upp ganska fort på dom där å ligga stadigt inte ramla ner när man kör yup motorväg..
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
ramses

Post by ramses »

Yes det är ECC i bilen..,
Tycker att motortempen kommer upp som den ska, i.o.f.s mest kört stadstrafik nu (men nu när jag tänker på det kan den ha gjort någon dipp, men inte mycket isåfall).
Menar du att motortempen skall "fladdra" om det är fel på termostaten, i sådana fall får jag ta en längre tur för att testa.

Vill verkligen tacka för ditt bollande. :-)
//Jonas Sandberg

Renault Grand Scenic -04
rscliosport

Post by rscliosport »

ta en längre tur å se om mätaren pollar... tryck på full värme å full fläckt å se om det blir varmt tryck sedan på auto dom e tyvär lite sega med auto funktionen ger inte full värme å så..(produkt egenskap) som det kallas... det e lungt kul å hjälpa till om det gör någon gott, ps lite å göra på jobbet
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
ramses

Post by ramses »

Fick till det........... :P

Tog en tur och såg att motortempen pollade när jag kom upp på motorvägen..., kollade sedan kylarvätskenivån, såg att den var låg..., läste några inlägg på forumet på att Renault kan vara lite kinkiga vad avser värmepaketet.

In på verkstan och tog storyn för dom, dom gissade på termostaten, jag sa att jag ville pröva att fylla på kylarvätska och testa..., köpte elf & destvatten, hällde i drygt 1 l 50%blandning körde liten tur och värmen kom tillbaka...., tillbaka till verkstan och de trodde mig inte, men nu har jag värme i bilen.....
//Jonas Sandberg

Renault Grand Scenic -04
Johan

Post by Johan »

ramses wrote:Fick till det........... :P

Tog en tur och såg att motortempen pollade när jag kom upp på motorvägen..., kollade sedan kylarvätskenivån, såg att den var låg..., läste några inlägg på forumet på att Renault kan vara lite kinkiga vad avser värmepaketet.

In på verkstan och tog storyn för dom, dom gissade på termostaten, jag sa att jag ville pröva att fylla på kylarvätska och testa..., köpte elf & destvatten, hällde i drygt 1 l 50%blandning körde liten tur och värmen kom tillbaka...., tillbaka till verkstan och de trodde mig inte, men nu har jag värme i bilen.....
Det är dålig värmelednigsförmånga i luft. Vätska har bättre värmeledningsförmånga. :D
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Post Reply