ABS Laguna
Moderator: Forumpolisen
ABS Laguna
ABS-lampan har tänts. Mig veterligen görs tre tester av givarna.
1. Det får inte vara avbrott i givaren.
2. Det får inte vara kontakt mellan givaren och jord.
3. Det skall komma pulser från givaren.
De två första mäts när bilen står still.
Om man slår av och på tändningen när bilen rullar så slocknar lampan och håller sig släkt tills bilen står still. Därför misstänker jag fel nummer två.
Vet någon var man kan hitta kontaktdon på givarkablarna? Jag vill torka bort saltvatten och täta med något. Var hittar man styrsystemet? Det borde gå att mäta lite.
Tack på förhand.
1. Det får inte vara avbrott i givaren.
2. Det får inte vara kontakt mellan givaren och jord.
3. Det skall komma pulser från givaren.
De två första mäts när bilen står still.
Om man slår av och på tändningen när bilen rullar så slocknar lampan och håller sig släkt tills bilen står still. Därför misstänker jag fel nummer två.
Vet någon var man kan hitta kontaktdon på givarkablarna? Jag vill torka bort saltvatten och täta med något. Var hittar man styrsystemet? Det borde gå att mäta lite.
Tack på förhand.
Erik Avemo, Södertälje
På laguna 1 är det nästan alltid skavdonet vid bakaxelen höger eller vänster sida som har ärgat sönder.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jag öppnade skarvdonen vid bakaxeln och de såg fina ut. Bilen stod inne och torkade medan jag lagade bakre ljuddämparen, och det var först efter detta som jag tittade på ABSkablarna. Problemet försvann vilket troligen hade mer med timmarna inomhus än min insats att göra. Bör man smörja kontakterna med vaselin, eller finns det något bättre för att stänga fukten ute?
För övrigt kan jag meddela till den som tänkt svetsa ihop ett avrostat avgasrör med pinnsvets och lappa med galvad plåt att det går men tar tid.
För övrigt kan jag meddela till den som tänkt svetsa ihop ett avrostat avgasrör med pinnsvets och lappa med galvad plåt att det går men tar tid.
Erik Avemo, Södertälje