Återkommande ispropp i dörrlås

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RolandM

Återkommande ispropp i dörrlås

Post by RolandM »

Hej vänner

Dörren fram på passagerarsidan har haft en ispropp två gånger. Fungerar utmärkt att öppna dörren, men låset fjädrar ej tillbaka så det går ej att stänga. Har löst via upptivning, hällande av varmt vatten och så vidare. Det vart pinsamt idag när jag vr till bilprovningen för det var ispropp igen, så jag fick springa in på toa och hämta varmt vatten så att proppen kunde lösas upp.

Hur gör jag för att detta ej upprepar sig? Det händer bara passagerarsidans dörr.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Det här är nog ett ganska vanligt problem med Renaulternas låsanordning. Jag har inte hittat någon patentlösning på problemet. Undvik att använda vatten i alla fall. Det gör det bara värre. Använd hellre lite låsolja. Volvomeckarna brukar väl spruta på något speciellt fett vid servicen?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
RolandM

Post by RolandM »

Det skumma är ju att det bara är passagerarsidan... de andra fungerar hur bra som helst. Detta hände aldrig med min Laguna... Hmm... jag har om att man kan spraya silikon, men är inte det en form av klister egentligen? Alltså spraya silikon på en rörlig mekanism... jag vet inte.

Hälsar
R
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
uglynicke

Post by uglynicke »

RolandM wrote:Det skumma är ju att det bara är passagerarsidan... de andra fungerar hur bra som helst. Detta hände aldrig med min Laguna... Hmm... jag har om att man kan spraya silikon, men är inte det en form av klister egentligen? Alltså spraya silikon på en rörlig mekanism... jag vet inte.

Hälsar
R
Silikonspray funkar utmärkt, använder det själv. Även på bilens dörrlister som på Lagunan är kända för att frusa samman
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

lösningen är att olja inte fryser,det gör vatten.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Göte J
Firstname: Göte
Surname: Johansson

fruset dörrlås

Post by Göte J »

För många år sedan när jag bodde i norrland fick jag en stålande ide . Vatten i dörrlås fryser till is ! Vatten med glykol fryser inte till is! Alltså droppade jag glykol i dörrlåset ! SmartGöte ! Av någon konstig anledning fick jag byta dörrlås ett halvår senare, de hade korroderat sönder !!!
Det var visserligen en Saab V4 men jag vågar nog ändå inte råda er att använda denna metod.
GJ
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Olja är en bra uppfinning :D Det smörjer och isolerar mot vatten :)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Mina dörrlås på Renaulterna har inte frusit sen man togisär, plockade bort det gamla fettet och dit med nytt...
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply