Laguna som går bra endast på tomgång

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mickeolsson

Laguna som går bra endast på tomgång

Post by mickeolsson »

Är nybliven Laguna ägare med ett problem. Bilen går perfekt på tomgång, startar helt ok. Men, den börjar misstända/bluddra direkt när man gasar. Kan vevaxelgivaren ge såna symtom? eller någon annan givare kanske.

Jag har en teori som ska kollas i morgon, och det är packningen mellan grenröret och främre röret för där läcker avgassystemet dvs FÖRE lambdan.

Känns som att på tomgång så är det inte så högt tryck i systemet och då passerar avgaserna lambdan, men när man varvar ökar trycket och större delen av avgaserna smiter ut före lambdan som därmed får tokspel och ställer om tändning / bränsle.

Är jag helt ute och cyklar tro? Har någon annan en teori ?

MVH Micke
Mikael Olsson Västerås
chh

Post by chh »

Motor, modell årgång etc skulle hjälpa oss att hjälpa dig...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
mange
Forumpolis

Post by mange »

Kan mycket väl vara som du säger. Kan även vara lekage på någon slang. testa att spruta med startgas runt slangarna och se om varvet ökas =läcka. Men fixa läckan först :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
mickeolsson

Post by mickeolsson »

Vilken klant man är, Laguna -94 2,0 bensin är det. Ska hämta ny packning i eftermiddag, den lär ju bytas i vilket fall. Hoppas att det räcker med det. Jag återkommer i ärendet.
Mikael Olsson Västerås
Post Reply