Krånglande kupéfläkt Laguna -96

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Brickstreet
Posts: 9
Joined: 06 Jun 2006, 22:28
Location: Örebro

Krånglande kupéfläkt Laguna -96

Post by Brickstreet »

Har en Laguna kombi 96:a och har fått ett "litet" problem.
När jag startar bilen så fungerar kontrollen till fläkt/AC men efter en liten stund så lägger fläkten av och det står service längst ner i vänstra hörnet av skärmen.

Jag har felsökt lite och såg att kontakten till kupéfläkten var bränd och lite smält på stiften för jord.

Jag har fixat en ny kontakt men det är likadant som innan fläkten dör efter 20 sekunder. Det konstiga är om jag slår av och på fläkten med ca 6 sekunders mellanrum så går fläkten hela tiden. Så då kan väl inte fläktmotorn vara trasig?

Någon som kan hjälpa mig?
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

hej vet inget om ditt problem men påminner om forumsreglerna
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4914
(speciellt angående namn och ort i signaturen)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Det händer att kupéfläkten brinner upp, har varit med om det på två Lagunor. Det är lätt att byta fläkten, den sitter under handskfacket, längst till höger. Ta undan den grå filten under fläkten och skruva ned den. Glöm inte att dra ur kabelstycket ur fläkten innan du skruvar ned den. Sitter med tre skruvar. Passa på att byta kupéluftfiltert också. Slarvas det med filterbytena är risken stor att fläkten säger upp sig med en massa tallbarr i sig. Ny fläkt får du tag billigast hos Autofrance 042-201620.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Du kan ha en glappande elcentral. Jag har en laguna 97 som råkat ut för detta. Min bil har ingen AC eller display, men det kan ju vara lika för det. Elcentralen består av ett dubbelvikt kretskort. Lödningarna blir med tiden dåliga. På min bil var alla lödningar till kupéfläkten åtkommliga så att de kunde smältas om. Det tog en del tid att hitta rätt lödningar. Många brukar annars förorda byte av elcentralen.

Det verkar inte troligt att fläktmotorn skulle vara trasig eftersom den går till och från.
Erik Avemo, Södertälje
User avatar
Brickstreet
Posts: 9
Joined: 06 Jun 2006, 22:28
Location: Örebro

Post by Brickstreet »

mange wrote:hej vet inget om ditt problem men påminner om forumsreglerna
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4914
(speciellt angående namn och ort i signaturen)
FIXAT... 8)
Jan Almstedt - Örebro
User avatar
Brickstreet
Posts: 9
Joined: 06 Jun 2006, 22:28
Location: Örebro

Post by Brickstreet »

Johan wrote:Det händer att kupéfläkten brinner upp, har varit med om det på två Lagunor. Det är lätt att byta fläkten, den sitter under handskfacket, längst till höger. Ta undan den grå filten under fläkten och skruva ned den. Glöm inte att dra ur kabelstycket ur fläkten innan du skruvar ned den. Sitter med tre skruvar. Passa på att byta kupéluftfiltert också. Slarvas det med filterbytena är risken stor att fläkten säger upp sig med en massa tallbarr i sig. Ny fläkt får du tag billigast hos Autofrance 042-201620.
Erik A wrote:Du kan ha en glappande elcentral. Jag har en laguna 97 som råkat ut för detta. Min bil har ingen AC eller display, men det kan ju vara lika för det. Elcentralen består av ett dubbelvikt kretskort. Lödningarna blir med tiden dåliga. På min bil var alla lödningar till kupéfläkten åtkommliga så att de kunde smältas om. Det tog en del tid att hitta rätt lödningar. Många brukar annars förorda byte av elcentralen.

Tack för tipsen! Jag ska plocka ner elcentralen och kupéfläkten och låta en el kunnig kompis gå igenom dom.

Vart sitter kupéfiltret? Är det under vattenrännan längst in i motorrummet?

Jag återkommer hur jag har lyckats med mitt problem.
Jan Almstedt - Örebro
User avatar
Brickstreet
Posts: 9
Joined: 06 Jun 2006, 22:28
Location: Örebro

Post by Brickstreet »

Nu är allt fixat och det fungerar fint igen :D

Det visade sig vara kupéfläkten som var trasig. Men att få tag på en begagnad fläkt för ACC var inte lätt och ny kostar 3600 kr inkl moms. Jag lyckades i alla fall få tag på en för 1600 inkl porto genom att lägga ut en efterlysnning på bildelsbasen.se.
Jan Almstedt - Örebro
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

va bra att allt löste sig :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply