Den ultimata R12'an...
Moderator: Forumpolisen
Kanske hade den från början liknande bakaxelkonstruktion som saaben, DÅ är det understyrt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Renault skröt ju stort med att tolvan styrde med bakhjulen när den lanserades... Bakaxeln är ju upphängd så att krängning ger en liten aning motstyrning. Det tillsammans med positiv camber, 155 breda däck och en supermjuk fjädersetup gör ju 12'an rätt svängovillig. Har för mig att man i instruktionsboken dessutom rekommenderade oerhört lågt luftryck i däcken. 1.5 fram och 1.7 bak eller nå't sånt.Dennis wrote:Kanske hade den från början liknande bakaxelkonstruktion som saaben, DÅ är det understyrt.
Fast det gick ju att med rätt enkla medel få den rätt ok.
För övrigt måste väl tolvan varit en av de absolut bästa bilarna Renault gjort (för sin tid). Det enda jag på rak arm kommer på som inte var riktigt bra var defrosterverkan mot framrutan. De stora utsläppen med låg lufthastighet gjorde att det tog en evighet att få bort imman. En annan detalj som inte var så bra var de små pillriga franska identiska obelysta knapparna för fläkt mm. Det var lätt att ta fel.
Annars en kalasbil... Jag han med fyra stycken. En 71'a sedan, en 71'a kombi, en 75'a kombi och en 76'a TL
- Magnus Bjelk
- Posts: 162
- Joined: 09 Dec 2002, 10:07
- Location: Malmö
- Contact:
Är det verkligen medstyrning vid "hög bakvagn"? Kanske kan stämma...Magnus Bjelk wrote:Njae, om jag har fattat det rätt så är det medstyrning vid lätt last och motstyrning vid tung last.Falk wrote:Bakaxeln är ju upphängd så att krängning ger en liten aning motstyrning.
Graden av "kräng-styrning" varierar helt klart beroende på hur långt infjädrad axeln är. Fast i vilken grad är jag inte klar över.
Jag var faktiskt inne på att göra en liten modell en gång i tiden för att försöka förstå...
Jag är en stor fantast av 15/17 serien (delar bottenplattan med 12)och innan jag skaffade sådan så exprimenterades det hej vilt med fjädrar och kränghämmare på några 12'r jag hade.
Jag kom fram till att det som passade mej bäst i framvagnen var R-30 bakfjädrar kapade till 6 1/4 varv.Det gjorde den lite lägre och betydligt styvare,samt vid acc så "hängde" hjulen kvar bättre i marken när karrossen lyfte.Krängningshämmare 21mm ifrån 15TS/17TL.
Bakvagnen så var det svårare,man ville ju inte stelopperera med grov kränghämmare och sabba styrningen. Konstruktionen är ju sådan att när bilen kränger så vrids bakaxeln så att den styr ut bakvagnen ur kurvan om bilen ej är lastad i botten. ( likna det vid midjestyrning).Alltså måste bilen få kränga en del.
I mitt tycke så funkar ingen bra original, vaken 12TL/TS, 12G, 15 eller 17
Jag hade 2st 12 kombi kränghämmare liggande paralellt med varandra.Fjädrarna använde jag de mjukaste jag kunde hitta från tidiga L och TL 12or.Denna set up passade mej bäst och jag upplevde ej några problem med understyrning.Bara att knycka till ratten vid ingång i kurvan med gassläpp för att få lagom "häng" sedan klivapå för fullt med ratten rakt och sladda genom kurvan.Nu var mina 12'r utrustade med den lite tyngre 1565ccm eller 1647ccm motorn och trimmat till från 120- 160hk.
Jag kom fram till att det som passade mej bäst i framvagnen var R-30 bakfjädrar kapade till 6 1/4 varv.Det gjorde den lite lägre och betydligt styvare,samt vid acc så "hängde" hjulen kvar bättre i marken när karrossen lyfte.Krängningshämmare 21mm ifrån 15TS/17TL.
Bakvagnen så var det svårare,man ville ju inte stelopperera med grov kränghämmare och sabba styrningen. Konstruktionen är ju sådan att när bilen kränger så vrids bakaxeln så att den styr ut bakvagnen ur kurvan om bilen ej är lastad i botten. ( likna det vid midjestyrning).Alltså måste bilen få kränga en del.
I mitt tycke så funkar ingen bra original, vaken 12TL/TS, 12G, 15 eller 17
Jag hade 2st 12 kombi kränghämmare liggande paralellt med varandra.Fjädrarna använde jag de mjukaste jag kunde hitta från tidiga L och TL 12or.Denna set up passade mej bäst och jag upplevde ej några problem med understyrning.Bara att knycka till ratten vid ingång i kurvan med gassläpp för att få lagom "häng" sedan klivapå för fullt med ratten rakt och sladda genom kurvan.Nu var mina 12'r utrustade med den lite tyngre 1565ccm eller 1647ccm motorn och trimmat till från 120- 160hk.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jag testade oxå en del med mina 12'or.
Om jag minns rätt så hade jag kombins bakfjädrar lite kortade och dubbla kombi kränghämmare på 76'an. (Jag har för mig att de var lite grövre än sedanens)
Fram testade jag lite olika fjädrar. Tror att jag till slut körde med några VAG-fjädrar med modifierade fjädertallrikar. Jag var tvungen att fixa drop-stops eftersom fjädrarna hängde lösa i utfjädrat läge annars. Flyttade ner hålen i övre bärarmen lite. Stötdämparna var några Monroe Heavy-Duty varianter. Övre spindelleden vände jag och flyttade in lite så att jag fick ca 2 grader negativ camber istället för 1,5° positiv. Fick om jag kommer ihåg rätt korta styrstagen lite för att få till lite toe out. Det var ju länge sen, så det kan varit en del andra fix också som jag glömt. Körde med 17TS/R12G 5,5" fälgar med 175/70x13.
Jag hade den lätta maskinen 1397cc från en Volvo 343, hemlig kam och fördelare från Arne Berg, Weber 40DCOE och hemportad topp. 18TS 5växlad låda.
Gick riktigt bra!!
Edit: Nä, det var banne mig inte VAG-fjädrar fram... Kanske SAAB... De hade i alla fall mycket mindre medeldiameter, tolvans är ju rätt stora. Kommer inte inte ihåg. Måste leta om jag har några gamla anteckningar kvar....
Om jag minns rätt så hade jag kombins bakfjädrar lite kortade och dubbla kombi kränghämmare på 76'an. (Jag har för mig att de var lite grövre än sedanens)
Fram testade jag lite olika fjädrar. Tror att jag till slut körde med några VAG-fjädrar med modifierade fjädertallrikar. Jag var tvungen att fixa drop-stops eftersom fjädrarna hängde lösa i utfjädrat läge annars. Flyttade ner hålen i övre bärarmen lite. Stötdämparna var några Monroe Heavy-Duty varianter. Övre spindelleden vände jag och flyttade in lite så att jag fick ca 2 grader negativ camber istället för 1,5° positiv. Fick om jag kommer ihåg rätt korta styrstagen lite för att få till lite toe out. Det var ju länge sen, så det kan varit en del andra fix också som jag glömt. Körde med 17TS/R12G 5,5" fälgar med 175/70x13.
Jag hade den lätta maskinen 1397cc från en Volvo 343, hemlig kam och fördelare från Arne Berg, Weber 40DCOE och hemportad topp. 18TS 5växlad låda.
Gick riktigt bra!!
Edit: Nä, det var banne mig inte VAG-fjädrar fram... Kanske SAAB... De hade i alla fall mycket mindre medeldiameter, tolvans är ju rätt stora. Kommer inte inte ihåg. Måste leta om jag har några gamla anteckningar kvar....
Min 15 lever Logga in på medlemsbilar. Renée har den. Det är där de flesta exprimentdelar hamnat
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jag har också kört R12, två kombi's från 1976. Den första finns kvar.
Minns att det var extra roligt att köra på en uppplogad bana på en frusen sjö. Ett snabbt ryck i ratten och sedan hade man ett perfekt uppställ genom kurvan.
Minns att det var extra roligt att köra på en uppplogad bana på en frusen sjö. Ett snabbt ryck i ratten och sedan hade man ett perfekt uppställ genom kurvan.
Last edited by Johan on 01 Feb 2007, 15:44, edited 1 time in total.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Ja Mycket roligt bus har vi hittat på tillsammans Som när jag skrämde ner en polis i diket när han viftade med en röd lampa.Jag öppnade Webbrarna fullt och tyckte att det tar nog ett tag innan de hinner in i sin bil så de ser nog inte vart jag tar vägen hihi.Jag hade haft 4 fortkörningar på en månad då, så risk att både jag och bilen skulle bli inlåst var stor Nervöst väntade jag sedan den veckan på telefonsamtal eller brev från farbror blå. men de hade väl blivit så överaskade att de inte han uppfatta reg.nummeret.Nu är det iallafall preskriberat och man kan skratta åt saken.
Jag klockade den på våran 2km långa flygraka (krigsflygfält) och den gör 230ärliga km/h. Det är kul när hastighetsnålen går in på andra varvet
Jag klockade den på våran 2km långa flygraka (krigsflygfält) och den gör 230ärliga km/h. Det är kul när hastighetsnålen går in på andra varvet
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
18gts 5vxl + fullvarv
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Man skulle ha varit en fluga i närheten av den polisen.Dennis wrote:Ja Mycket roligt bus har vi hittat på tillsammans Som när jag skrämde ner en polis i diket när han viftade med en röd lampa.Jag öppnade Webbrarna fullt och tyckte att det tar nog ett tag innan de hinner in i sin bil så de ser nog inte vart jag tar vägen hihi.Jag hade haft 4 fortkörningar på en månad då, så risk att både jag och bilen skulle bli inlåst var stor Nervöst väntade jag sedan den veckan på telefonsamtal eller brev från farbror blå. men de hade väl blivit så överaskade att de inte han uppfatta reg.nummeret.Nu är det iallafall preskriberat och man kan skratta åt saken.
Jag klockade den på våran 2km långa flygraka (krigsflygfält) och den gör 230ärliga km/h. Det är kul när hastighetsnålen går in på andra varvet
Flugorna kanske kom än då, han kanske sket brallorna fulla.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
En annan gång fast nere i frankrike så vinkade Gendarmen in var enda bil som kom på en route national väg någonstans boråt metz hållet.Där var världens kö.när väl vi blev kollade så klappade den ena polisen de mönstrade sliksen och sa väldigt entusiastiskt att franska bilar inte fick ha sliks på allmän väg men gjorde tummen upp för ekipaget när han tittat och lyssnat under huven
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem