Durrande ljud fram över 50 kmh på R5 -87
Moderator: Forumpolisen
Durrande ljud fram över 50 kmh på R5 -87
Hej
provar det här. över 50 km i timmen så är det som ett durrande ljud som uppstår och avtar. detta börjar inte direkt utan efter någon kilometer.
det började i oktober och bytte då hjullager vänster fram. problemet upphörde. i januari började det på nytt, tog då för givet att det var hjullager höger och har således bytt det igår. men det durrande ljudet är kvar. har varit rädd att dra på tidigare ifallatt ett lager skulle nypa, inte alltför ballt att ligga på nynäsvägen i 110 om det händer. men tänkte idag att lagren är nya, bör inte nypa så jag drog på och över hundra började ljudet avta.
En tanke jag har är att då meken bytte åt mig första gången så upphörde ljudet. drog han åt något då på vänster sida som nu lossnat igen och det är därför ljudet återkommit. mekandet på höger sida igår hjälpte inget.
Om någon har liknande erfarenhet eller tips så vore jag tacksam om den kan dela med sig.
/ Kripps
provar det här. över 50 km i timmen så är det som ett durrande ljud som uppstår och avtar. detta börjar inte direkt utan efter någon kilometer.
det började i oktober och bytte då hjullager vänster fram. problemet upphörde. i januari började det på nytt, tog då för givet att det var hjullager höger och har således bytt det igår. men det durrande ljudet är kvar. har varit rädd att dra på tidigare ifallatt ett lager skulle nypa, inte alltför ballt att ligga på nynäsvägen i 110 om det händer. men tänkte idag att lagren är nya, bör inte nypa så jag drog på och över hundra började ljudet avta.
En tanke jag har är att då meken bytte åt mig första gången så upphörde ljudet. drog han åt något då på vänster sida som nu lossnat igen och det är därför ljudet återkommit. mekandet på höger sida igår hjälpte inget.
Om någon har liknande erfarenhet eller tips så vore jag tacksam om den kan dela med sig.
/ Kripps
växellådan !!
Har testkört och pressat lite mer, inte krupit ner i 40-50 så fort ljudet kommit utan låter det vara och kör på.
vid inbromsning så har brummandet / durrandet hängt kvar ner till tjugo.
vid acceleration upp igen så aktiverar jag ljudet då jag petar in fyran.
förra gången jag bytte lagret så drogs ju drivaxeln ur en bit ur lådan.
eller vid lådan där axeln är inpetad, splines tror jag det finns där.
har börjat fundera på att byta låda men då jag var ute och kollade förut idag så ser jag att där axeln går in i lådan så är det bultat med tre bult och en kåpa. kommer man åt något lager där som är slitet ???
problemen börjar då lådan gått varm ett tag och eventuellt då oljan blivit mer flytig. kan lösningen vara att byta olja.
kan ni tidigare 33 som läst mitt inlägg please komma tillbaks och läsa igen om någon av er har tips !!
/Krister
vid inbromsning så har brummandet / durrandet hängt kvar ner till tjugo.
vid acceleration upp igen så aktiverar jag ljudet då jag petar in fyran.
förra gången jag bytte lagret så drogs ju drivaxeln ur en bit ur lådan.
eller vid lådan där axeln är inpetad, splines tror jag det finns där.
har börjat fundera på att byta låda men då jag var ute och kollade förut idag så ser jag att där axeln går in i lådan så är det bultat med tre bult och en kåpa. kommer man åt något lager där som är slitet ???
problemen börjar då lådan gått varm ett tag och eventuellt då oljan blivit mer flytig. kan lösningen vara att byta olja.
kan ni tidigare 33 som läst mitt inlägg please komma tillbaks och läsa igen om någon av er har tips !!
/Krister
Har du kollat oljenivån i växellådan
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Oljenivån var ok, bytte olja, oljansom rann ut var inge snygg. fyllde på ny.
skruvade loss "kåpan" som täcker lådan och som är fäst med tre bult.
så nu vet man hur det ser ut där också. gjorde detta givetvis med lådan tom på olja.
en kopparfärgat kuggad ring sitter inte helt fast, ska nog inte göra det heller. insåg att ett kopplingsbyte inte kan vara helt omöjligt att utföra med enkla medel.
Funderingar kring att ljudet upphörde förra gången då lagret byttes, det var ett gnisslande ljud som upphörde då också. nu finns det där gnisslande ljudet och det börjar skorra som det gjorde den gången men som upphörde då grejerna var lossade och sen fastskruvade.
hade jag haft torx hylser hade jag skuvat ner bromskivan och resten för att lokalisera något löst.
ska skaffa torx och ge mig på skiten igen.
jag har så svårt att tro att lådan på en bil som gått 10 000 och som en gammal dam haft sedan den var ny ska vara sliten.
speciellt som lådan var välfylld med olja, däremot har bromsköldarna rostat sönder.
skruvade loss "kåpan" som täcker lådan och som är fäst med tre bult.
så nu vet man hur det ser ut där också. gjorde detta givetvis med lådan tom på olja.
en kopparfärgat kuggad ring sitter inte helt fast, ska nog inte göra det heller. insåg att ett kopplingsbyte inte kan vara helt omöjligt att utföra med enkla medel.
Funderingar kring att ljudet upphörde förra gången då lagret byttes, det var ett gnisslande ljud som upphörde då också. nu finns det där gnisslande ljudet och det börjar skorra som det gjorde den gången men som upphörde då grejerna var lossade och sen fastskruvade.
hade jag haft torx hylser hade jag skuvat ner bromskivan och resten för att lokalisera något löst.
ska skaffa torx och ge mig på skiten igen.
jag har så svårt att tro att lådan på en bil som gått 10 000 och som en gammal dam haft sedan den var ny ska vara sliten.
speciellt som lådan var välfylld med olja, däremot har bromsköldarna rostat sönder.