Kopplingen eller avgasen, något är fel?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Kopplingen eller avgasen, något är fel?

Post by Murt »

Hej, först misstänkt jag att mitt avgasrör hade lössnat lite.

Det lät lite för mycket, fast inte längst bak utan mer i mitten av bilen eller längre fram. Jag fick ett nytt avgas för 4 månader sedan. Efter en vecka lät det lite gran när jag kom upp i 110 men det försvann av sig själv. När jag tog den tillbaks til verkstaden var den hel tyst.

Nu för någon vecka sedan började det låta vid låga hastigheter, när man gaser. Problemet är när jag gaser går den inte upp i hög värv och jag tappar hastighet, när jag går uppförsbacke tappar jag farten och bilen går inte upp i värv hur jag än trampar på gasen!

Kan det vara något avgas problem? Dålig luft intag mm?
Kan det vara kopplingen som är trasig? Har klt 12,000 mil, men det luktar absolut ingenting?

Jätte tacksam för hjälp här.
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

Har haft samma problem nyligen på min Laguna, fick byta ut mellersta ljuddämparen som hade lossnat från den bakre. Komiska är ju att verkstaden har haft 3 gånger på sig att fixa dit den nya på ett korrekt sätt men inte lyckats. Tydligen någon klammer som inte tätar ihop vilket gör att den låter som en traktor fortfarande..

Förresten Murt, läs forumreglerna http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134 Speciellt angående signatur
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

uglynicke wrote:Har haft samma problem nyligen på min Laguna, fick byta ut mellersta ljuddämparen som hade lossnat från den bakre. Komiska är ju att verkstaden har haft 3 gånger på sig att fixa dit den nya på ett korrekt sätt men inte lyckats. Tydligen någon klammer som inte tätar ihop vilket gör att den låter som en traktor fortfarande..
för att klargöra, kan problem med avgassystemet gör att bilen går sämre, dvs håller inte farten, motorn kan inte gå upp i varv, accelererar dåligt mm?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Kolla EGR-ventilen om den sotar igen kan man få problem som dina!
Håkan Kjellin, Storå
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

h.kjellin wrote:Kolla EGR-ventilen om den sotar igen kan man få problem som dina!
Vart hittar jag den på min, hade det problem med en volvo en gång, den ligger väl vid luft intaget?
Vad heter sprejen man ska köra med för att göra det rent?
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

Jag har tittat på EGR ventilen men den ser bra ut. Skulle gärna vilja ha namnet på sprayen i alla fall för att göra rent det om någon kan det?

hade bilen på gör det själv hallen igår men avgasen ser hel och fräsch ut. Jag ska ta den till verkstaden snart och se om dem hittar något som är löss.


Kan en icke tätt avgas gör att bilen går sämre? Har svårt att komma upp i och hååla fart, låter (mycket men inte överdrivet mycket) när man kommer upp över 2.5 på värv mätaren?
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

Effekten tappar man ju.. Men frågan är om det ska vara märkbart
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

Har pratat med avgas killarna, dem tror att det är katalysatorn :(
När jag läser om det så verkar det stämma. :(

Jag ska ev. in med den imogon bitti om jag kan fixa ledigt från jobbet.

Ska gå på ca. 2500kr, det är alltid någonting :(
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Post Reply