Lamdasond brunnit upp
Moderator: Forumpolisen
Lamdasond brunnit upp
Någon som varit med om detta tidigare?
varningslampan tändes och jag lämnade in min Scenic -03 på verdexa i malmö.
"Lamdasond sönder" bytes mot en massa pengar. Under reperationen ringer de tillbaks och säger att "kablaget har brunnit, ge oss mer pengar" för detta ska också bytas.
Jag har nog inte varit med om att Lamdasonden har pajat på någon bil innan, än mindre att kablaget var uppbrunnet.
Min instinkt säger att det brann och därför Lamdasonden är paj, inte tvärt om som verdexa menar.
vad säger ärade forum? inga garantier för kabelbrand, men finns det något annat sätt?
varningslampan tändes och jag lämnade in min Scenic -03 på verdexa i malmö.
"Lamdasond sönder" bytes mot en massa pengar. Under reperationen ringer de tillbaks och säger att "kablaget har brunnit, ge oss mer pengar" för detta ska också bytas.
Jag har nog inte varit med om att Lamdasonden har pajat på någon bil innan, än mindre att kablaget var uppbrunnet.
Min instinkt säger att det brann och därför Lamdasonden är paj, inte tvärt om som verdexa menar.
vad säger ärade forum? inga garantier för kabelbrand, men finns det något annat sätt?
Jag tycker även kablarna till avgasreningen ska ingå i det hela.
Stå på dig. Utgå ifrån att det är lamdasonden som har orsakat kabelbranden, då ska väl nytt kablage ingå i reparationen.
Stå på dig. Utgå ifrån att det är lamdasonden som har orsakat kabelbranden, då ska väl nytt kablage ingå i reparationen.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Kabeln till lamdasonden kan ha legat nära avgasröret och blivit skadat.När man läser av felkoder så ser man bara att kretsen för lamdasond felaktig, behöver inte vara fel på sonden för det.
Det finns någon allmän rekomendation att man skall byta lamdasond efter ca:10-12000mil. Detta gäller alla bilmärken, har för mej att infon kom från Bosch till mej via MECA men man byter ju bara när fel uppstår.
Jag anser inte verkstaden gjort fel med att byta sond + skadat kablage.
Det finns någon allmän rekomendation att man skall byta lamdasond efter ca:10-12000mil. Detta gäller alla bilmärken, har för mej att infon kom från Bosch till mej via MECA men man byter ju bara när fel uppstår.
Jag anser inte verkstaden gjort fel med att byta sond + skadat kablage.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
emissionsgaranti 8000mil var det på min......chh wrote:Ingår inte lambdan i biltillverkarens åtagande när det gäller avgas i 5år?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jo just det Läste inte så noga vad det var för bil, hur gammal.Koncentrerade bara på detaljerna ej kostnaden.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
just, 10.000 mil har bilen gått, scenic -03, tror jag att jag skrev.
Men just vad jag tycker är så konstigt är att bilia påstår att kabelbrand är ett resultat av att bilden kördes efter varningslampan tändes.
Lampan tändes på fredagen, på måndag morrn stod bilen på bilia.
För mej så är det självklart att det är tvärtom. Kortslutning orsakade kabelbrand och därför lampan tändes.
Någon som tror att det är beroende på att bilen kördes 2 mil efter lampan tändes, som orsakade kabelbrand?
Men just vad jag tycker är så konstigt är att bilia påstår att kabelbrand är ett resultat av att bilden kördes efter varningslampan tändes.
Lampan tändes på fredagen, på måndag morrn stod bilen på bilia.
För mej så är det självklart att det är tvärtom. Kortslutning orsakade kabelbrand och därför lampan tändes.
Någon som tror att det är beroende på att bilen kördes 2 mil efter lampan tändes, som orsakade kabelbrand?
nej det gör vi inte...danper wrote:just, 10.000 mil har bilen gått, scenic -03, tror jag att jag skrev.
Men just vad jag tycker är så konstigt är att bilia påstår att kabelbrand är ett resultat av att bilden kördes efter varningslampan tändes.
Lampan tändes på fredagen, på måndag morrn stod bilen på bilia.
För mej så är det självklart att det är tvärtom. Kortslutning orsakade kabelbrand och därför lampan tändes.
Någon som tror att det är beroende på att bilen kördes 2 mil efter lampan tändes, som orsakade kabelbrand?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Självklart skall inte kabeln ta skada av att motorstörningslampan lyser.Tony wrote:nej det gör vi inte...danper wrote:just, 10.000 mil har bilen gått, scenic -03, tror jag att jag skrev.
Men just vad jag tycker är så konstigt är att bilia påstår att kabelbrand är ett resultat av att bilden kördes efter varningslampan tändes.
Lampan tändes på fredagen, på måndag morrn stod bilen på bilia.
För mej så är det självklart att det är tvärtom. Kortslutning orsakade kabelbrand och därför lampan tändes.
Någon som tror att det är beroende på att bilen kördes 2 mil efter lampan tändes, som orsakade kabelbrand?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem