Tändspolarna

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
fruktsallad
Posts: 169
Joined: 09 Apr 2005, 15:19
Location: Uppsala
Contact:

Tändspolarna

Post by fruktsallad »

Hej hopp nu har ännu en tändspole gått..

Är det nån som har samma problem
Det kansek är så klena spolar så att dom sk gå sönder vi 17 000 mil.
Det är dax för min tredje nu på ett år.
Funderar på om man ska ta kostnaden och byta alla på en gång.
Vad tror ni och vad vet ni.
Är det lått att få tag i spolarna och är det svårt att byta dom själva.
Ska krypa upp i motoutrymmet idag och kolla hur det ser ut.
TAck från Fruktsallad
Joacim Johansson medlem 1456
LAguna V6 3.0 (uppsala)
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Du får 3 till priset av 1 på Ebay. Köp 3 och byt alla mot torpedväggen på en gång. Man måste lossa en hel del för att komma åt där bla insugsrör och då bör du byta packning. Dom främre är lättare att byta så dom kan du fixa själv när det behövs.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

Jag fick 2st som gick sönder slutet på förra året. Har skrivit om det här på forumet. Om jag inte minns helt fel så kostade spolarna 1200kr/st.
Ca 6500kr för 3 spolar inkl. arbete om jag inte minns helt fel på den lokala märkesverkstaden. Jag lät dom byta alla 3 emot torpedväggen på en gång pga att det var mer jobb där. Dom behövde demontera grenrör eller vad det nu var. Då det var 3st som böts och 2st som var trasiga har jag sparat den ena för om det skulle hända igen.
Kanske billigare att anlita någon annan verkstad, om du inte skall gör det själv, än en märkesverkstad. Jag valde märkesverkstaden för att kunna dela upp betalningen.
Att få tag på spolarna bör inte vara några bekymmer.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Post Reply