Hjälp! för hög CO-halt
Moderator: Forumpolisen
-
Hjälp! för hög CO-halt
Hej alla,
har en Renault Clio -92 som ej vill gå igenom besiktningen (HC=600 får vara 100, Lambda=1.04 får vara 1.03, känns som jag har lust att skrota skiten men har lagt ut en del pengar på reservdelar.
Saker som är bytta:
Tändstift + tändkablar
Olja + filter
Luftfilter
avgassystem
Katalysator och lambdasond
Nån som har några tips eller skall jag skrota?
Mvh/
Ruben Klyka
har en Renault Clio -92 som ej vill gå igenom besiktningen (HC=600 får vara 100, Lambda=1.04 får vara 1.03, känns som jag har lust att skrota skiten men har lagt ut en del pengar på reservdelar.
Saker som är bytta:
Tändstift + tändkablar
Olja + filter
Luftfilter
avgassystem
Katalysator och lambdasond
Nån som har några tips eller skall jag skrota?
Mvh/
Ruben Klyka
såg att avgassystemet var bytt men du har inte nått litet lekage på det?
kan MAP sensorn kanske spöka till det? prova att sök på MAP sensor å se om syntomen stämmer.
Annars så har jag inga förslag (du har ju bytt det mesta)
kan MAP sensorn kanske spöka till det? prova att sök på MAP sensor å se om syntomen stämmer.
Annars så har jag inga förslag (du har ju bytt det mesta)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Påminner om forumsreglerna
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134 speciellt det om namn och ort
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134 speciellt det om namn och ort
Magnus Janard - Segeltorp #561
-
Etanol?
Hej igen,
Kan man slå i lite etanol 30-40% hjälper detta?
Mvh/
Fredrik J
Kan man slå i lite etanol 30-40% hjälper detta?
Mvh/
Fredrik J
Hej.
Har provat att köra bensinbilar med Etanol och det fungerar olika beroende på tillverkare av insprutningspumpar.
För att klara av att få bättre avgasvärde kan det fungera men är ingen garanti.
Kommer inte ihåg säker men tror att högt Lamda värde är fet blandning och etanol gör bränslet "magrare" men ta inte så mycket som 30-40 procent då kan bilen gå dåligt.
Prova med ca 10 procent.
Om du har en analog multimeter så kan du mäta lamdavärdet med den (kommer inte ihåg vad det skall ligga på men det kan jag kolla).
Det går med vissa digitala multimetrar också men värdet vandrar rätt så fort upp och ner så det brukar vara svårt.
Det kan vara så attt du har två lamda mätare på bilen och du bytt "fel".
En lamda mäter för att justera motern medans den andra mäter för att ge signal till bland annat kontrollampa på instrument panelen.
Den lambda som sitter längst fram på avgasröret är den som styr motor i de flesta fall.
Har provat att köra bensinbilar med Etanol och det fungerar olika beroende på tillverkare av insprutningspumpar.
För att klara av att få bättre avgasvärde kan det fungera men är ingen garanti.
Kommer inte ihåg säker men tror att högt Lamda värde är fet blandning och etanol gör bränslet "magrare" men ta inte så mycket som 30-40 procent då kan bilen gå dåligt.
Prova med ca 10 procent.
Om du har en analog multimeter så kan du mäta lamdavärdet med den (kommer inte ihåg vad det skall ligga på men det kan jag kolla).
Det går med vissa digitala multimetrar också men värdet vandrar rätt så fort upp och ner så det brukar vara svårt.
Det kan vara så attt du har två lamda mätare på bilen och du bytt "fel".
En lamda mäter för att justera motern medans den andra mäter för att ge signal till bland annat kontrollampa på instrument panelen.
Den lambda som sitter längst fram på avgasröret är den som styr motor i de flesta fall.
Håkan Gustavsson
Säffle
Säffle