Elfel Espace 04

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
nissebus
Posts: 10
Joined: 03 Jul 2006, 21:46
Location: Stockholm

Elfel Espace 04

Post by nissebus »

Hej alla glada. Själv är man mindre glad, pärlan på verkstan och man får harva runt i en V70.....

Jag undrar om någon iallfall kan ge mig en vägledning till vad detta lilla fel kan bero på.

espacen startar, det luktar bränt (nylagd asfalt)
stänger av motorn, kollar, ser inget.
Espacens startar inte mer, däremot blinkar varenda symbol i displayen i oregelbundna mönster samt att handbromsen gick av/på av/på.
Kupébelysning, stereo etc fungerade dock...

Bärgaren kommer, får igång den med sin starthjälpskasset men ser att den inte laddar batteriet. Displayen blinkar vidare och handbromsen går av/på av/på.

Vi beslutar oss för att dra den till verkstad. Dom har ingen aaaning vad som kan vara fel

Dyrt ellet billigt?
Stefan Svensson //
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Eftersom så många elfel kom samtidigt så låter det som något jordningsfel.Den brända lukten är nog att jord-förbindelsen av motor till chassie upphört och strömmen "hittade" vägen mot jord något annat håll och den ledaren blev överbelastad.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
nissebus
Posts: 10
Joined: 03 Jul 2006, 21:46
Location: Stockholm

Post by nissebus »

Tack. Lite ljus i mörket

OK, det låter som ett enkelt fel. I stil med en jordfläta motsv?
Eller måste man vända upp och ner på hela bilen för att just den jordförbindelsen?
Stefan Svensson //
nissebus
Posts: 10
Joined: 03 Jul 2006, 21:46
Location: Stockholm

Post by nissebus »

Det var generatorn som hade gått. Hur nu det är möjligt men allt kan ju hända. Maskinskadan tar smällen så det blir "bara" 2000 kr.

Suck...
Stefan Svensson //
nissebus
Posts: 10
Joined: 03 Jul 2006, 21:46
Location: Stockholm

Post by nissebus »

Men det som var väl mest förvånande var att generatorn var vätskekyld! Varför är generatorn vätskekyld? Skall den ersätta Forsmark 4 eller? Någon klok person som förstår varför?


Priset på en sån generator var ju rätt hissnande, 12 000 ex arbete! Tur att man har försäkring....
Stefan Svensson //
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Pga att det sitter ett eldrivet element som standard på den nordiska marknaden inne i värmepaketet behövs det en riktigt rejäl generator.
nissebus
Posts: 10
Joined: 03 Jul 2006, 21:46
Location: Stockholm

Post by nissebus »

Ja, det förklararar ju saken. Tack!
Stefan Svensson //
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

nissebus wrote:Men det som var väl mest förvånande var att generatorn var vätskekyld! Varför är generatorn vätskekyld? Skall den ersätta Forsmark 4 eller? Någon klok person som förstår varför?


Priset på en sån generator var ju rätt hissnande, 12 000 ex arbete! Tur att man har försäkring....
finns inte 4 i forsmark,men dom kan ju ställa dit en espace :D ...kanske det du menar :D :D :D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
nissebus
Posts: 10
Joined: 03 Jul 2006, 21:46
Location: Stockholm

Post by nissebus »

Precis, 10 espace på tomgång lär väl täcka en mellanstor svensk stads energibehov :D

Jag rotade lite bland kvittona hemma och såg nu att man dessutom hade bytt förvärmarelement på en återkallesle. Den som byttes var på 1200 w tror jag, och den nya på 1600w. Kan det verkligen stämma? Eller är det nolla för mycket?
Stefan Svensson //
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det är ca 130amp och det stämmer. Generatorn är nog 200 eller mer. I lagunan är den på 135ah, iaf i min.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

chh wrote:Det är ca 130amp och det stämmer. Generatorn är nog 200 eller mer. I lagunan är den på 135ah, iaf i min.
man kan poppa hårt utan att det märks, utan att använda min 1F konding så amp finns....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
nissebus
Posts: 10
Joined: 03 Jul 2006, 21:46
Location: Stockholm

Post by nissebus »

otroligt. Då kanske man kan bygga det mobila kontoret trots allt.

Nu var det ju så illa att generatorn är restad, och man måste hämta från Frankrike.....Tisdag möjligen skulle den komma. Och sen tar det väl 2-3 dagar att montera den. Sen kommer det väl med hänsyn till lagen om alltings jävlighet att gå snett under monteringen så jag siktar väl på tre veckor då.

Att äga är att lida.
Stefan Svensson //
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

nissebus wrote:Precis, 10 espace på tomgång lär väl täcka en mellanstor svensk stads energibehov :D

Jag rotade lite bland kvittona hemma och såg nu att man dessutom hade bytt förvärmarelement på en återkallesle. Den som byttes var på 1200 w tror jag, och den nya på 1600w. Kan det verkligen stämma? Eller är det nolla för mycket?
jag räknade lite på det för skojskull. Om generatorn är på 200amp räknat vid 14volt =2800watt... om jag tar 3000w istället och räknar på så kommer det att behövas 400000st Renault espace på full laddning för att ersätta generatorn på jobbet... :wink: :wink: om den är på 2800w behövs det ca 428571 st :lol: :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
nissebus
Posts: 10
Joined: 03 Jul 2006, 21:46
Location: Stockholm

Post by nissebus »

Bara att börja ringa runt till nästa strömavbrott då :)
Stefan Svensson //
Post Reply