Puckon på Arlanda
Moderator: Forumpolisen
Ä det är så att jag jobbar på ett av sveriges största kärnkraftverk,skulle vara lite jobbigt att vara helt inklädd i bly,eftersom strålningen kommer från alla håll på vissa ställen,så därför har vi mätare som visar hur mycket vi får,och vanligtvis så går vi inte in där strålningen är,på vissa ställen kan man få en årsdos på väldigt kort tid..A-K wrote:Vad då hjälper inte?? Vad jobbar du med?Tony wrote:jag har inget skydd alls,hjälper inte..har bara en massa mätare på mig....fast för det mesta håller jag mig undan..
Något borde ju blyskydd hjälpa om du jobbar med strålning. Fast vet ju inte vad för strålning det är...
Därför kan jag även se hur mycket jag fått totalt sedan jag började jobba,vanligvis får vi inte mer dos än en som bor i ett radon hus.
Beror på vad som måste göras..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Johan vi har likadana mätare,ha varit och kollat på dosimetrin,i dom som byts finns 4 piller som avger olika mycket ljus beroende på mängden strålning dom utsatts för...lite onödigt vetande..Johan wrote:Här på jobbet finns det en "bunker" med 75 cm tjocka betongväggar och en massa bly på taket. Det är där jag röngtar svetsskarvar till ångventiler som tillverkas här. Jag har även varit med och röngtat utanför bunkern.
Det har hänt 4-5 gånger sedan november 1998. Då gäller det att hålla sig undan och se till att andra håller längre undan. Har inget blyförkläde. Har två olika dosimeterar som mäter och larmar för strålning. De ena registerar
mängden strålning, den byts ut var 4:e vecka och skickas iväg för analys. Den andra larmar när man kommer in i ett strålfält.
Jag har även röntgat lite bildelar genom åren också, intressant att se hur en fördelare är uppbyggd utan att pilla isär den.
En röngtade sin fot, efter att ha tappat en båtmotor på foten. Ett ben i foten var brutet. Sån här vågade jag inte säga på strålskyddskursen, när det var två lärare som kom från Statens strålskyddsinstitut som höll i kursen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Ojdå, denna tråd handlar nu mer om joniserande strålning, än vad de gör och inte gör på Arlanda.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
ja där gör dom ändå inget vettigt...Johan wrote:Ojdå, denna tråd handlar nu mer om joniserande strålning, än vad de gör och inte gör på Arlanda.
Jag skulle inte vilja stå o röntga utan blyförkläde.Johan wrote:Här på jobbet finns det en "bunker" med 75 cm tjocka betongväggar och en massa bly på taket. Det är där jag röngtar svetsskarvar till ångventiler som tillverkas här. Jag har även varit med och röngtat utanför bunkern.
Det har hänt 4-5 gånger sedan november 1998. Då gäller det att hålla sig undan och se till att andra håller längre undan. Har inget blyförkläde. Har två olika dosimeterar som mäter och larmar för strålning. De ena registerar
mängden strålning, den byts ut var 4:e vecka och skickas iväg för analys. Den andra larmar när man kommer in i ett strålfält.
Jag har även röntgat lite bildelar genom åren också, intressant att se hur en fördelare är uppbyggd utan att pilla isär den.
En röngtade sin fot, efter att ha tappat en båtmotor på foten. Ett ben i foten var brutet. Sån här vågade jag inte säga på strålskyddskursen, när det var två lärare som kom från Statens strålskyddsinstitut som höll i kursen.
Men men kanske beror på att jag jobbar med människor.
Vet att de röntgar grjer på flygplan också. Man kanska ska byta jobb och börja röntga olika grejer på de företag som har det, säkerligen bättre lön än inom landstinget.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
Det är mycket oförstörande provning på ett flygplan.A-K wrote:Jag skulle inte vilja stå o röntga utan blyförkläde.Johan wrote:Här på jobbet finns det en "bunker" med 75 cm tjocka betongväggar och en massa bly på taket. Det är där jag röngtar svetsskarvar till ångventiler som tillverkas här. Jag har även varit med och röngtat utanför bunkern.
Vet att de röntgar grjer på flygplan också. Man kanska ska byta jobb och börja röntga olika grejer på de företag som har det, säkerligen bättre lön än inom landstinget.
Man tycker alltid det är grönare gräs på andra sidan.
Johan Larsson, Säffle
Kanske det. Men just nu är jag lite småtrött på att jobba med patienter. Skulle vilja göra något annat kul.Johan wrote:Det är mycket oförstörande provning på ett flygplan.A-K wrote:Jag skulle inte vilja stå o röntga utan blyförkläde.Johan wrote:Här på jobbet finns det en "bunker" med 75 cm tjocka betongväggar och en massa bly på taket. Det är där jag röngtar svetsskarvar till ångventiler som tillverkas här. Jag har även varit med och röngtat utanför bunkern.
Man tycker alltid det är grönare gräs på andra sidan.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg