Autmosfärsgivare på traffic?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
magnus82

Autmosfärsgivare på traffic?

Post by magnus82 »

Vet någon var den såkallade autmosfärgivaren sitter?
Alming

Re: Autmosfärsgivare på traffic?

Post by Alming »

magnus82 wrote:Vet någon var den såkallade autmosfärgivaren sitter?
Jag jobbar visserligen med bussar, men atmosfärgivaren brukar sitta placerad i /på / eller i anslutnings till luftfiltret.
magnus82

Post by magnus82 »

ok, får ut o leta. tack för svaret.
magnus82

Post by magnus82 »

Uppepå insuget sitter det nån anordning som den grova luftslangen går in i från luftfiltret, i bakkant på det "huset" sitter det en givare. Är det den som kallas autmosfärgivare? Eller vad gör den för nytta?
Den måste mäta luften på nåt vis tycker jag,
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Den mäter lufttemperaturen,luft har olika densitet vid olika temperaturer,därför sitter den där,vet inte hur det ser ut på en traffic,men jag antar att insprutningen jobbar med en map sensor,den känner undertrycket i insuget och räknar tillsammans med tempgivaren ut hur mycket luft motorn tar,och tillsätter rätt mängd bränsle...

Vissa bilar har en luftmassamätare,ett rör med en tråd i som,kyls ner av luften och räknar på så sätt ut luftmängden,och då tillsätter rätt mängd bränsle.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
magnus82

Post by magnus82 »

trafic har mappsensor så vitt jag vet, går man in på mekonomens hemsida så finns det bara mappsensor att köpa. Kan det vara den de e fel på efter vad jag beskrivit?

"bussen jag har går fortfarande ojämt i motorn efter en del nybytta saker.
Har bytt tändstift, rotor, fördelarlock, bränsleinprutarna men den vill iallafall inte gå bra, har bara en idé kvar och det är tändkablarna om det kan vara dom?
Behöer hjälp o tips från er nu innan jag blir gråhårig."

Är det mappsensorn som sitter där jag menade på insuget?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

nej men det går en slang från insuget till den,svart dosa med kablar till,kolla att slangen till mapsensorn inte läcker..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply