EL. HISSAR
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 4
- Joined: 14 Jan 2007, 18:12
EL. HISSAR
Ngn. som erfarit elfel på hissar. Laguna II
H.F vill inte gå ner.
har haft isär och kollat motor o vajrar, går att köra upp o ner med batteri direkt på motor.
??? Finns det ngt. relä mellan eller kan båda knappar, på förardörr o passagerardörr vara kass. alla andraq hissar funkar fint...
H.F vill inte gå ner.
har haft isär och kollat motor o vajrar, går att köra upp o ner med batteri direkt på motor.
??? Finns det ngt. relä mellan eller kan båda knappar, på förardörr o passagerardörr vara kass. alla andraq hissar funkar fint...
-
- Posts: 4
- Joined: 14 Jan 2007, 18:12
Har du kollat så det inte är kabelbrott vid A stolpen? Annars är det så att fönsterhissarna + speglar (beroende på utrustning)är kopplade över en multiplexmodul som kanske har ballat ur. Men det finns 4 varianter av kabeldragning beroende på om du har klämskydd, autostängning etc.. Det enklaste är att plugga in Clip så får du besked vart felet är direkt. Om du ska göra service eller så snart så ska dom ju ändå plugga in bilen.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Till fönsterhissarna finns väl strömbegränsare någonstans (motsvarande automatsäkringar som återställer sig själva?) för att man inte ska kunna klämma sig. Är man lite "crazy" och gör som du, dvs kör direkt mot batteriet så är det ju inte avsäkrat och man kan bränna elmotorn. Troligen kräver din hiss mer än ström för att fungera. I så fall går den rejält trögt (läs problem med vajrarna) varför det inte går att köra den vanliga vägen.harrihonda wrote:Hade isär dörren plockade ut rutan enligt dom braiga instruktioner (tack).
Plockade ihop allt, men felet återstår..
Körde med batteri direkt på hissmotorn innan jag monterade dörrsidan,
då går den upp o ner.
Men fortfarande bara upp med knappen... gäller även knappen på förarsidan.
Hur låter det när du försöker köra med knappen? Hör du något alls?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 4
- Joined: 14 Jan 2007, 18:12
Det mekaniska är i nyskick, smörja upp det var ju det första jag gjorde....
Det hörs på motorn att den försöker när man trycker ruta upp...
Men Ruta ner är det knäpp tyst, har även mätt spänningen på kontakten till motorn. Får bara när jag trycker ruta upp.
Märkte att detta endast gäller knappen på dörren, kör jag från förardörren hander det inget alls.
Skulle tro det är relativt ofarligt att köra direkt på motor då det endast går
två sladder till den + -, vilka växlas ngn. stans på vägen.
Bara man ger Fn. i att köra för långt, då rycker det nog plastbitar åt alla håll.
1 Får kolla kabelbrott.
2 uppsöka verkstad med Clip, för diagnos...
Det hörs på motorn att den försöker när man trycker ruta upp...
Men Ruta ner är det knäpp tyst, har även mätt spänningen på kontakten till motorn. Får bara när jag trycker ruta upp.
Märkte att detta endast gäller knappen på dörren, kör jag från förardörren hander det inget alls.
Skulle tro det är relativt ofarligt att köra direkt på motor då det endast går
två sladder till den + -, vilka växlas ngn. stans på vägen.
Bara man ger Fn. i att köra för långt, då rycker det nog plastbitar åt alla håll.
1 Får kolla kabelbrott.
2 uppsöka verkstad med Clip, för diagnos...