Reläer på en Laguna

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Polacken wrote:neehee... detta gick inte bra, var lite rädd för att koppla bort ratten från airbagen.. så jag lät det va ... tråkigt värre ...ska ta och ringa signalen imorn och höra om den har någon laguna med en databox .. så jag kan ta mig en sväng mer dit och se om det är databoxen det är fel på..

Men annars Dennis ... så ser det ut som om jag tar mig en sväng förbi dig också, de här eländet gör mig galen... undrar om jag hittar till Ålem ..
vart bor du då?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Här står att läsa om vad du gjort, men vad är problemet? Startar bilen eller vilket är felet som du jagar?
Erik Avemo, Södertälje
Polacken
Posts: 71
Joined: 21 Jul 2006, 11:17

Post by Polacken »

Tony wrote:
Polacken wrote:neehee... detta gick inte bra, var lite rädd för att koppla bort ratten från airbagen.. så jag lät det va ... tråkigt värre ...ska ta och ringa signalen imorn och höra om den har någon laguna med en databox .. så jag kan ta mig en sväng mer dit och se om det är databoxen det är fel på..

Men annars Dennis ... så ser det ut som om jag tar mig en sväng förbi dig också, de här eländet gör mig galen... undrar om jag hittar till Ålem ..
vart bor du då?
Bor i Kalmar, tar väl tjugo min eller nåt å ta sig dit.
Erik A wrote:Här står att läsa om vad du gjort, men vad är problemet? Startar bilen eller vilket är felet som du jagar?

Ska förklara för dig, så här är det:

Problemet med min Laguna -95 är att centrallåset/innerbelysningen + positionsljusen bak + startspärren inte fungerar, men då jag sätter på ljusen när tändningen är av, funkar positionsljusen, men så fort jag sätter på bilen, dör lamporna bak och datorn säger antingen ”signlights or sidelights faulty”, dock fungerar inte centrallåset/innerbelysningen fortfarande.

Kan koppla mitt fel till en tidigare post här, http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 7440#37440

Om du läser där så funkar min tändningen på liknande sätt …

Det jag har gjort för att försöka fixa problemet är som alla har trott att det är elcentralen, köpte en ny beg., Hjälpte piss, dock såg jag att min gamla elcentral var väldigt sliten, en kontakt var lite bränd, sen kollade jag alla reläer och säkringar, inget fel där heller, alla jordare förutom under bilens någonstans är inte kollade, köpte laguna handboken, hjälpte inte heller,

Tittade på el-scheman och såg ingen koppling mellan centrallåset och positionsljusen, dock fast jag vid ljusomkopplaren och tändningen, men jag har inte gett mig in på det området ännu.

Nu till det konstiga, det var en vacker dag å jag skulle till skolan, så startade jag bilen och instrumentpanelen slocknade och jag hörde ett klick från någonstans, tänkte va fan är det för fel nu då, gick ur bilen å såg att positionsljusen lyste, tänkte va gutt, centrallåset och innerbelysningens fungerade, men då kom den tråkiga dagen, har kört bilen en hel del och den var uppe i varv ganska mycket och var varm så märkte jag att instrumentpanelen lyste som fan, gick ut bilen och lamporna hade slocknat och centrallåset funkade Inte, var på väg att slå sönder bilen. Sen dess har det inte funkat.

Det har var då innan jag hade bytt elcentralen.

Hmm har jag glömt något så lägger jag till det senare.. men men… som sagt jag har två gissningar kvar på vad det kan va

1. Tändningen + ljusomkopplaren
2. Databoxen
Laguna -95 2.0 RXE
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

köpte du en beg elcentral ??? kan vara fel på den åxå
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Jag tror att du kan avskriva databox som fel. Den har inte med lyset att göra. När du skriver tändningen, menar du då tändlåset? Det kan vara värt att kolla upp. Jag har ingen specifik information för laguna, men om du mäter med en voltmeter mellan chassijord och stiften i låset skall där bara finnas 12 volt och 0 volt. Mäter du någonstans något annat är det något fel. Möjligen kan du i Haynes se vilka stift som skall ha 12 volt vid olika lägen på nyckeln. Är det inte det är också något fel.

Det verkar vara många här som har problem med säkringsboxen, så det kanske är en dum idé att använda en begagnad i okänt skick. Vet du varför bilen den kom från var skrotad? Kanske var det delvis beroende på ett svåidentifierat elfel.
Erik Avemo, Södertälje
Polacken
Posts: 71
Joined: 21 Jul 2006, 11:17

Post by Polacken »

Tony wrote:köpte du en beg elcentral ??? kan vara fel på den åxå
Beställde en enlcentral från autofrance, han sa att den har använts typ 11 gånger eller nåt ,så visst kan det vara den, så är det när man är desperat att få allt fixat :P
Erik A wrote:Jag tror att du kan avskriva databox som fel. Den har inte med lyset att göra. När du skriver tändningen, menar du då tändlåset? Det kan vara värt att kolla upp. Jag har ingen specifik information för laguna, men om du mäter med en voltmeter mellan chassijord och stiften i låset skall där bara finnas 12 volt och 0 volt. Mäter du någonstans något annat är det något fel. Möjligen kan du i Haynes se vilka stift som skall ha 12 volt vid olika lägen på nyckeln. Är det inte det är också något fel.

Det verkar vara många här som har problem med säkringsboxen, så det kanske är en dum idé att använda en begagnad i okänt skick. Vet du varför bilen den kom från var skrotad? Kanske var det delvis beroende på ett svåidentifierat elfel.
Mmm, jag menar tändningslåset, men däremot står det inte så mycket om tändningslåset i Haynes.

Börjar också funderar på om den beg. elcentralen är så bra faktiskt.

Varför jag trodde att det var databoxen, var för att den tidigare ägaren sa att elcentralen har typ brunnit upp, men dock sa dem inget om databoxen, för att jag tror om den var kortslutning eller något som fick elcentralen "att brinna" , så lär det har gjort något med databoxen. Fastän å andra sidan så lämnade dem in den på Liljas och fick allt fixat ... dem betalade trots allt runt 30000 för att fixa någon söndrig axel eller nåt liknande saker, så dem har tagit hand om den bra :P dock så centrallåset och postiosljusen slutade fungera orkade dem inte bry sig, så dem lät det va ...

Fick det något sätt å kolla om elcentralen funkar ? diagnosutrustning?
Laguna -95 2.0 RXE
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Det är ett antal kontakter ijackade i elcentralen. Hur ser dessa ut? Om centralen brunnit tidigare är den gissningsvis ganska ny. När centralen brann kan den ha förstört några kontakter på en gång. Om en kontakt var brännd på din gamla central, hur såg kontakten som var ijackad där ut?

Diagnosutrustning kan nog vara bra, men för denna typ av glappkontakt tror jag inte att man har någon nytta av det. Jag har själv bråkat med elcentralen på min laguna när kupéfläkten var död. Det är en helsikes massa sladdar, och inte alls roligt när det strular.

Jag tror att du kan lägga tankarna på databoxen åt sidan. De är ganska tåliga. Dessutom så startar motorn. Databoxen är nog en pryl som många väljer att skylla fel på därför att det är svårt att säga emot eftersom få vet hur de fungerar.
Erik Avemo, Södertälje
Polacken
Posts: 71
Joined: 21 Jul 2006, 11:17

Post by Polacken »

Erik A wrote:Det är ett antal kontakter ijackade i elcentralen. Hur ser dessa ut? Om centralen brunnit tidigare är den gissningsvis ganska ny. När centralen brann kan den ha förstört några kontakter på en gång. Om en kontakt var brännd på din gamla central, hur såg kontakten som var ijackad där ut?

Diagnosutrustning kan nog vara bra, men för denna typ av glappkontakt tror jag inte att man har någon nytta av det. Jag har själv bråkat med elcentralen på min laguna när kupéfläkten var död. Det är en helsikes massa sladdar, och inte alls roligt när det strular.

Jag tror att du kan lägga tankarna på databoxen åt sidan. De är ganska tåliga. Dessutom så startar motorn. Databoxen är nog en pryl som många väljer att skylla fel på därför att det är svårt att säga emot eftersom få vet hur de fungerar.
Asså, själva jacket i elcentralen vid en kontakt vad bränd vid en sådär liten "metallpinne", men tittade lite på kontakte och den såg bra ut, dock var det inte så noga.... jag kan fixa en bild på den gamla elcentralen ... och lägga upp här .... funderar bara så vad jag ska göra, om jag ska ringa "Dennis" och boka en tid till en liten koll på sötnosen eller gräva ännu mer med elcentral eller tändningslåset... en sak som chockade mig var att min polare låg och lekte lite med sladdar på elcentralen, för att se om det inte var glapp någonstans och ha rörde en sladd och det blinkade till på den högra positionslampen, detta hände dock bara en gång, så glapp någonstans kan ju vara felet ...

Vad tycker du jag ska göra då ? börjar bli riktigt trött på felet, kommer att dumpa skiten vid en verkstad snart :P
Last edited by Polacken on 25 Oct 2006, 16:15, edited 1 time in total.
Laguna -95 2.0 RXE
Polacken
Posts: 71
Joined: 21 Jul 2006, 11:17

Post by Polacken »

Här kommer lite bilder,

Min "föredetta" elcentral:
http://img205.imageshack.us/img205/8599/pict2454ev2.jpg
nere till vänster är "brännsåret"

Min "nya" elcentral:
http://img87.imageshack.us/img87/6383/pict2459gc1.jpg

kanske inte de bästa bilderna, lite ur fokus, har bara ne digitalkamera :P
har kollat alla bruna och lila reläer, och alla funkar, har dock glömt de som sitter "ovanpå" elcentralen..
Laguna -95 2.0 RXE
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Brännhålet har blivit av dålig kontakt. Så mycket är säkert. Antingen är det dålig kontakt mellan stiftet och hylsan, eller så är det en dålig lödning mellan stiftet och kretskortet.

Om det är hylsan som är oxiderad eller lös så är det där du skall söka felet. Det borde gå att ta ut hylsan ur kontaktdonet och klämma ihop den försiktigt med en tång. Efter att du klämt ihop hylsan så trycker du den på stiftet och tar bort den några gånger för att skrapa bort oxid. Eventuellt kan 5-56 hjälpa. Du bör även undersöka kontakten mellan kabel och hylsa.

Om värmen berott på dålig kontakt mellan stift och kretskort så är problemet borta i och med att du bytt säkringsboxen. (Åtminstone det problemet under förutsättning att inte samma problem finns på den andra boxen.)

Det är en typ av problem som är ganska svårt att lösa generellt, och i synnerhet på distans. Ibland är det kanske nödvändigt att anlita verkstad.
Erik Avemo, Södertälje
Polacken
Posts: 71
Joined: 21 Jul 2006, 11:17

Post by Polacken »

Erik A wrote:Brännhålet har blivit av dålig kontakt. Så mycket är säkert. Antingen är det dålig kontakt mellan stiftet och hylsan, eller så är det en dålig lödning mellan stiftet och kretskortet.

Om det är hylsan som är oxiderad eller lös så är det där du skall söka felet. Det borde gå att ta ut hylsan ur kontaktdonet och klämma ihop den försiktigt med en tång. Efter att du klämt ihop hylsan så trycker du den på stiftet och tar bort den några gånger för att skrapa bort oxid. Eventuellt kan 5-56 hjälpa. Du bör även undersöka kontakten mellan kabel och hylsa.

Om värmen berott på dålig kontakt mellan stift och kretskort så är problemet borta i och med att du bytt säkringsboxen. (Åtminstone det problemet under förutsättning att inte samma problem finns på den andra boxen.)

Det är en typ av problem som är ganska svårt att lösa generellt, och i synnerhet på distans. Ibland är det kanske nödvändigt att anlita verkstad.
Mjo, men jag ringde Dennis, han har fullt upp två veckor framåt och Liljas ska jag ringa till imorn, troligen har dem också ganska fullt upp.. så det ser ut som om jag får fortsätta att "leka" med bilen ... fan va trött jag börjar bli på det ..

Men jag får ta och kolla den där kontakten lite nu till helgen... och givetvis tändningen också, dock är jag lite rädd för att ta bort ratten så att jag kan komma åt skruvarna, det är airbagen som oroar mig lite, om jag kommer att utlösa den eller något :P
Laguna -95 2.0 RXE
Polacken
Posts: 71
Joined: 21 Jul 2006, 11:17

Post by Polacken »

ingen som vet något om hur det funkar med airbagen ? måste ta bort ratten för att kunna komma åt tändningen ..
Laguna -95 2.0 RXE
Polacken
Posts: 71
Joined: 21 Jul 2006, 11:17

Post by Polacken »

såå jag har kollat den brända kontakten och den ser väldigt skum ut, ser lite bränd ut här och var, men det verkar inte hänt så mycket förutom att en sladd satt fast med två små koppartrådar, så jag lossade på sladden och fixade den, dock upptäckte jag att en sladd vid en annan kontakt, lite högra upp under ratten var ihop satt lite med silvertejp, tror inte precis en verkstad skulle använda sig av silvertejp.

Det var ännu en grej jag fastnade vid, jag tog loss den brunna hylsan och fick tag på en svart och vit kontakt som ska sitta på elcentralen då(se bilden), den svarta kontakten har bara 5 sladdar och där den svarta kontakten ska sitta finns det 6 piggar, funderar på om det fattas en sladd, dock såg jag ingen sladd som "hängde löst" :P, sen funderar jag på hur kontakten skulle sitta, dvs, vilken pigg som inte skulle vara "inkopplad".

Har gjort en liten illustration på kontakten, klaga inte på bilden bara :P

http://img398.imageshack.us/img398/4845 ... ed1fn7.jpg

men men, ser ut som om bilen ska in på verkstad hursomhelst, blir nog Dennis eftersom liljas har fullt upp 2-3 veckor framåt ..
Laguna -95 2.0 RXE
aronsson79
Posts: 4
Joined: 17 Jan 2007, 23:25

Post by aronsson79 »

Har du hittat felet?

Har en likadan bil med ungefär samma problem, började så här:
En dag efter jobbet så låste jag upp bilen med fjärrkontrollen och försökte starta bilen men den dog direkt igen, precis som den gör om man inte har låst upp med fjärren. Efter att ha försökt starta så funkade inte fjärren alls... :shock:
Testade dagen efter och då funkade allt som vanligt, bilen startade direkt...

En dag senare var jag 5mil hemifrån när samma sak hände, höll på och greja en timme och helt plötsligt när nyckeln står i tändningsläge så låstes alla dörrar... :? Efter det så funkade fjärren och bilen startade :shock:

Dagen efter det hände det igen men då hjälpte det inte att vänta. Pratade med en verkstad och fick en kod att slå in för att kringgå startspärren. Nu startar bilen men har problem med följande:

Fjärren är stendöd
Positionsljus och instrumentbelysning fungerar enbart i parkeringsläge, men slocknar när man vrider på tändningen
Innerbelysningen tänds inte när man öppnar dörren
Halvljuset slås inte på när man vrider på tändningen

Tror jag fick med alla konstigheter där... Var inne på verkstad och lät dom göra en koll med diagnosdatorn, det visade sig att det inte gick att få kontakt med startspärrs delen och positionsljuset lyste rött i datorn vilket indikerade något allvarligt fel. Tyvärr visste dom på verkstaden inte riktigt vad som var fel utan trodde det berodde på glapp någonstans... :o

Finns det någon som har en aning om vad som kan orsaka detta? Alla tipps mottages tacksamt!
Har hittills kollat ett antal kopplingsstycken och alla säkringar, får väl ta och riva ner el-centralen i dagarna, verkar inte alls roligt med alla kablar över allt... :(
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

aronsson79 wrote:Har du hittat felet?

Har en likadan bil med ungefär samma problem, började så här:
En dag efter jobbet så låste jag upp bilen med fjärrkontrollen och försökte starta bilen men den dog direkt igen, precis som den gör om man inte har låst upp med fjärren. Efter att ha försökt starta så funkade inte fjärren alls... :shock:
Testade dagen efter och då funkade allt som vanligt, bilen startade direkt...

En dag senare var jag 5mil hemifrån när samma sak hände, höll på och greja en timme och helt plötsligt när nyckeln står i tändningsläge så låstes alla dörrar... :? Efter det så funkade fjärren och bilen startade :shock:

Dagen efter det hände det igen men då hjälpte det inte att vänta. Pratade med en verkstad och fick en kod att slå in för att kringgå startspärren. Nu startar bilen men har problem med följande:

Fjärren är stendöd
Positionsljus och instrumentbelysning fungerar enbart i parkeringsläge, men slocknar när man vrider på tändningen
Innerbelysningen tänds inte när man öppnar dörren
Halvljuset slås inte på när man vrider på tändningen

Tror jag fick med alla konstigheter där... Var inne på verkstad och lät dom göra en koll med diagnosdatorn, det visade sig att det inte gick att få kontakt med startspärrs delen och positionsljuset lyste rött i datorn vilket indikerade något allvarligt fel. Tyvärr visste dom på verkstaden inte riktigt vad som var fel utan trodde det berodde på glapp någonstans... :o

Finns det någon som har en aning om vad som kan orsaka detta? Alla tipps mottages tacksamt!
Har hittills kollat ett antal kopplingsstycken och alla säkringar, får väl ta och riva ner el-centralen i dagarna, verkar inte alls roligt med alla kablar över allt... :(
låter som din elcentral behöver bytas
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply