Laguna II bakluckeproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Laguna II bakluckeproblem

Post by tiso »

Laguna -02:a - förut hade jag problem att låsa bakluckan, den gick inte i lås när jag stängde den. Nu har jag plötsligt motsatt problem, nu får jag inte upp den (luckan alltså :D ) öht. När jag låser med fjärren så verkar allt ok, det blinkar till två gånger och allt är låst. När jag däremot öppnar med fjärren, blinkar det bara till en gång - jag har en känsla av att det blinkade till två gånger också då förut när allt funkade....

Nu i helgen ska jag hjälpa mina gamla föräldrar att flytta och undrar hur i h-e jag får upp luckan, jag har inte tid denna vecka att åka till verksta´n....
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Ta loss knappen till bakrutan om du har en, annars tar du loss knappen till luckan och prova kortsluta med gem.Du tar loss den utifrån...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

bilen blinkar alltid 2 gånger när man låser( HEJ DÅ) ,det blir 2,vid upplåsning 1 gång (HEJ)..... så är det alltid...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Tony wrote:bilen blinkar alltid 2 gånger när man låser( HEJ DÅ) ,det blir 2,vid upplåsning 1 gång (HEJ)..... så är det alltid...
Om dörrar och luckor är ordentligt stängda vid låsning vill säga,annars blinkarden ej "hej då" förrän det är stängt ordentligt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dennis wrote:
Tony wrote:bilen blinkar alltid 2 gånger när man låser( HEJ DÅ) ,det blir 2,vid upplåsning 1 gång (HEJ)..... så är det alltid...
Om dörrar och luckor är ordentligt stängda vid låsning vill säga,annars blinkarden ej "hej då" förrän det är stängt ordentligt.
nej just det,Lagnan låter åxå annorlunda om den inte är stängd,typ som den låser/låser upp på en gång,och då blinkar det inte alls...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Re: Laguna II bakluckeproblem

Post by uglynicke »

tiso wrote:Laguna -02:a - förut hade jag problem att låsa bakluckan, den gick inte i lås när jag stängde den. Nu har jag plötsligt motsatt problem, nu får jag inte upp den (luckan alltså :D ) öht. När jag låser med fjärren så verkar allt ok, det blinkar till två gånger och allt är låst. När jag däremot öppnar med fjärren, blinkar det bara till en gång - jag har en känsla av att det blinkade till två gånger också då förut när allt funkade....

Nu i helgen ska jag hjälpa mina gamla föräldrar att flytta och undrar hur i h-e jag får upp luckan, jag har inte tid denna vecka att åka till verksta´n....
Vill bara påminna dig om reglerna

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134 Speciellt angående signatur
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Re: Laguna II bakluckeproblem

Post by tiso »

uglynicke wrote:
Vill bara påminna dig om reglerna

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134 Speciellt angående signatur
Ursäkta, nytt för mig - var några månader sedan jag var inne :oops:
Tilo Sorge, Huddinge
Laguna 1.8 Touring -02
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

chh wrote:Ta loss knappen till bakrutan om du har en, annars tar du loss knappen till luckan och prova kortsluta med gem.Du tar loss den utifrån...
Skulle kanske nämnt tidigare att det är en kombi med uppfällbar bakruta (den senare har iofs inte gått att fälla upp sedan i somras). Några knappar att ta loss hittar jag inte - kan jag låsa upp luckan inifrån på något sätt (kan ju fälla ned baksätet och krypa in)?
Tilo Sorge, Huddinge
Laguna 1.8 Touring -02
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

tiso wrote:
chh wrote:Ta loss knappen till bakrutan om du har en, annars tar du loss knappen till luckan och prova kortsluta med gem.Du tar loss den utifrån...
Skulle kanske nämnt tidigare att det är en kombi med uppfällbar bakruta (den senare har iofs inte gått att fälla upp sedan i somras). Några knappar att ta loss hittar jag inte - kan jag låsa upp luckan inifrån på något sätt (kan ju fälla ned baksätet och krypa in)?
Knapparna du trycker på för att öppna ruta/lucka, ta bort dom utifrån.... Sedan kortslut kontakten så ska du se att det fungerar.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
wegen
Posts: 18
Joined: 03 Oct 2006, 19:31
Location: Göteborg
Contact:

baklucka

Post by wegen »

Jag hänger på i denna tråden istället.
Jag har EXAKT samma problem på min. Jag har bytt låskista, mätt, varit hos en verkstad som skall vara expert på elfel men utan resultat.
Men vad vi kommit fram till är att det måste vara ett kabelfel.
Bilia sade: Byt hela kabelmattan! Hur lätt är det?
Tur att det går lätt att öppna bakluckan när man har nere innerpanelen iaf!
Har även testat att kortsluta vid knappkontakten men inget händer.
Min förra tråd:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=6029
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

När du kortsluter kontakten måste kontakten till Bakrutan vara urkopplad.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
wegen
Posts: 18
Joined: 03 Oct 2006, 19:31
Location: Göteborg
Contact:

Post by wegen »

Jag tog loss kontakten till "knappen" och satte en kabel i kontakten för kortslutning. Då simulerar man väl knapptryckning antar jag.
Hände inget.
Nu skall jag börja leta kabelbrott till helgen.
Men jag tror inte på det eftersom allt annat fungerar: torkarna, värmeslingorna, nummerskyltbelysning. Allt verkar ju gå i samma kabelmatta...
Kanske skall testa och koppla från batteriet en stund....? Då nollställer sig ju systemet kanske.
Den som söker han finner.....
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

När bakluckan öppnas och stängs så böjs kablarna en hel del på Lagunan. Väldigt många har fått kabelbrott i 1-2 ledare.

I 99.9% av alla fel som jag vet så är det antingen vatten som kommer in vid dränerings slangen eller bakom Romben som sedan droppar på kontakterna. Om vatten kommer i låsmekaniken brukar elektroniken i den paja.I dom resterande fallen så är det nästan uteslutande kabelbrott.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
wegen
Posts: 18
Joined: 03 Oct 2006, 19:31
Location: Göteborg
Contact:

Post by wegen »

Skulle man kunna dra en extra jordkabel nånstans där bak? Tänkte åka och köpa mig en liten sån där DC-penna med testlampa och luska ut i vilken av de fyra "piggarna" i kontakten till låskistan som är jord.
Kommer detta att funka tror ni?
Johan Wegerstam - Göteborg
Laguna 1.8 16V -99, Laguna II 2.0T -04
Post Reply