Olja i kylvattnet (Clio 16V-91)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
PV
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Olja i kylvattnet (Clio 16V-91)

Post by PV »

Jag köpte en clio med rejält förorenad kylarvätska och antog först att det var toppackningen men efter att lyft ur motorn och kollat packningen så såg den helt ok ut. Det kan ju kanske vara där det har läckt ändå men då brukar man väl kunna se det?

Hur som helst antog jag att det antagligen var en spricka i toppen eller blocket som var felet och fixade en annan motor för enkelhetens skull. Nu när jag håller på att sätta ihop grejerna så kom jag att tänka på att det kanske kan vara så att det är oljekylaren som läcker. Den ser ju lite speciellt ut på clion eftersom oljan kyls mha vattnet.

Någon som vet om detta problemet förekommer överhuvudtaget? Eller vet något annat som är typiskt för 16V-motorn när man har detta problemet?
Spiff

Post by Spiff »

Var vattnet brunt?? Dom brukar bli det våra köra renaulter... nästan alla har brunt vatten fall det inte bytts på ett tag. Har för mig att det är bytens intervall på det kanske nån som vet mer om det??
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
PV
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Jo det var brunt men även riktigt smetigt och med ett ytskikt som såg "oljigt" ut, så det måste kommit olja i det. Möjligtvis om föregående ägare har hällt i fel typ av glykol? Vet inte hur det ser ut om man blandar den röda med den blåa men vad jag hört ska det bli en riktig gegga av det.

Det brukar väl ligga på runt 6000 mil eller liknande för byte av kylvätskan?

Den har gått en bit över 16k.
Spiff

Post by Spiff »

rebnaults vätska blir väldigt skum tror den ska bytas vartannt år eller nått sånt..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Post Reply