R5 GTE -1988- Tony
Moderator: Forumpolisen
R5 GTE -1988- Tony
Hej
Kanske dags att skriva om det som skall bli min nöjesbil, från början använde jag den till vardags,men den blev för liten en dag. Så nu har den stått nerplockad i en massa år utan någon uppmärksamhet.
Har hunnit samla på mig en del saker under tiden som skall göra den lite roligare,jag tycker att det är roligare att leverera än att prata om vad som skall hända så jag tänker inte berätta allt som skall göras,men lite...har skaffat detta redan..
*Vogtland sänkfjädrar -45mm sänkt 60mm bak för att passa med fram (uppmätt sänkning inga fantasi siffror som man ser i Bilsport ibland)
*Gula Koni dämpare runt om
*Div plast (grill,frontspoiler,backspeglar,takvinge)
Jag har tänkt att skrämma orginalmotorn då ingen vad jag sett gjort detta ännu då slipper jag problemet med Besiktningen åxå..
Till motorn har jag fixat en Catcam Kamaxel,sedan skall den få en ordentlig makeover så får vi se vad det räcker till.(balansering,lättning justering)
bara en sån sak som matchportning gör nog lite...
passar inte riktigt hundra
hoppas kammen skall ge lite åxå
viss skilnad på profilen på kam blir lite mer öppet...
Vill höja kompet för att motverka kamens inverkan (mer öppet tider mindre komptryck.. för att fixa det behöver jag ett ställbart kamdrev,dessa går inte att köpa så lätt så är det någon som vet någon som kan modda orginaldrevet så det blir ställbart ??? Tony
Kanske dags att skriva om det som skall bli min nöjesbil, från början använde jag den till vardags,men den blev för liten en dag. Så nu har den stått nerplockad i en massa år utan någon uppmärksamhet.
Har hunnit samla på mig en del saker under tiden som skall göra den lite roligare,jag tycker att det är roligare att leverera än att prata om vad som skall hända så jag tänker inte berätta allt som skall göras,men lite...har skaffat detta redan..
*Vogtland sänkfjädrar -45mm sänkt 60mm bak för att passa med fram (uppmätt sänkning inga fantasi siffror som man ser i Bilsport ibland)
*Gula Koni dämpare runt om
*Div plast (grill,frontspoiler,backspeglar,takvinge)
Jag har tänkt att skrämma orginalmotorn då ingen vad jag sett gjort detta ännu då slipper jag problemet med Besiktningen åxå..
Till motorn har jag fixat en Catcam Kamaxel,sedan skall den få en ordentlig makeover så får vi se vad det räcker till.(balansering,lättning justering)
bara en sån sak som matchportning gör nog lite...
passar inte riktigt hundra
hoppas kammen skall ge lite åxå
viss skilnad på profilen på kam blir lite mer öppet...
Vill höja kompet för att motverka kamens inverkan (mer öppet tider mindre komptryck.. för att fixa det behöver jag ett ställbart kamdrev,dessa går inte att köpa så lätt så är det någon som vet någon som kan modda orginaldrevet så det blir ställbart ??? Tony
Last edited by Tony on 24 Nov 2007, 00:00, edited 2 times in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
nej tror inte att någon vill se hur den ser ut nuJolle_Pborn wrote:Ser bra ut! Inga bilder på karossen?
all orginal plast borttagen ,plus en framskärm ,någon som vet var man hittar nya ??
så karossen kräver lite jobb.
Just nu är hela framvagnen borttagen,pga renovering av motor och uppsnyggning,framvagnsbalken blästrad och skall få nya bussningar (powerflex)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Skärmar, plåt och karossdelar till R5 finns fortfarande hos Klokkerholm, kan beställas hos t.ex. Mekonomen
http://www.klokkerholm.com
http://www.klokkerholm.com
Håkan Kjellin, Storå
höll på att göra det men ändrade mig,fick en 440 turbo motor som jag plockat ner,har balanserat vevstakarna och vägt in kolvarna till den motorn,sedan hittde jag den roliga kammen nästan gratis (tack Mogge ) så då får det bli trimning,av sugmotor .visserligen finns det väl knappt någon som trimmat en 4** motor ordentligt endast skruva ladd och gasa tills det rasar...mange wrote:Ett till projekt..... va kul Skoj att någon ska trimma orginal motorn istf att köra 440 turbo... kan nog bli en riktigt rolig bil
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
måste ju ha turbo skärmar vilket inte finns, Är special till GTE,GTT ,kan ju köpa nya och kapa bort skärmkanterna om jag inte hittar rätt, men käns inte så kul..h.kjellin wrote:Skärmar, plåt och karossdelar till R5 finns fortfarande hos Klokkerholm, kan beställas hos t.ex. Mekonomen
http://www.klokkerholm.com
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Här kommer lite bilder på bromsarna
Okhållare från Clio 16v ,blästrade och lackade
Allt utom oken bak som skall behålla orginalfärgen (aluminium)
med dessa OKhållare kan man öka bromskivornas diameter från 238mm till 259mm, billigaste sättet att få större frambromsar,bilen väger ju ite så mycket så det får duga...
Okhållare från Clio 16v ,blästrade och lackade
Allt utom oken bak som skall behålla orginalfärgen (aluminium)
med dessa OKhållare kan man öka bromskivornas diameter från 238mm till 259mm, billigaste sättet att få större frambromsar,bilen väger ju ite så mycket så det får duga...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Kul att det har tagit fart nu med bygget jag vet ju vilka planer du har Lycka till med komp höjningen
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
tack har ev kommit på en lösning med kamdrev,har 3st så om jag tar 2st och kapar lite olika kan jag få 1 ställbart... frågan är hur mycket som skall planas bort för att öka kompet,vilket kompförhållande bör jag sträva efter???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Kom bort till mej så får vi diskutera saken Jag har en
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Besiktning På onsdagTony wrote:ok,hur går det med oljebrännaren ..???
Det var en törstig rackare 0,44 liter /mil från Berlin. och den är inte ens inkörd,800 mil nu. skall nog ge den ett extra olje byte vid 1000mil,den är ju iallafall gammal (2004) Jag håller tummarna att vv skatte klassar den för g/km ca:2100:- annars 4500:-.Men med den förbrukningen så är ev merkostnad intjänad efter ganska få mil
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Coolast dieseln jag sett...Dennis wrote:Besiktning På onsdagTony wrote:ok,hur går det med oljebrännaren ..???
Det var en törstig rackare 0,44 liter /mil från Berlin. och den är inte ens inkörd,800 mil nu. skall nog ge den ett extra olje byte vid 1000mil,den är ju iallafall gammal (2004) Jag håller tummarna att vv skatte klassar den för g/km ca:2100:- annars 4500:-.Men med den förbrukningen så är ev merkostnad intjänad efter ganska få mil
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen