Clio - startproblem
Moderator: Forumpolisen
Clio - startproblem
Min Clio -97 vägrar starta!!
När jag vrider nyckeln händer ingenting förutom tända lampor.
Startspärrlampan slocknar som den ska, men det enda jag hör är ett klick...
Samma sak hände för ett par veckor sen, men bilen starta några timmar senare. Men nu har den stått i tre dagar...
Hjälp!!!
När jag vrider nyckeln händer ingenting förutom tända lampor.
Startspärrlampan slocknar som den ska, men det enda jag hör är ett klick...
Samma sak hände för ett par veckor sen, men bilen starta några timmar senare. Men nu har den stått i tre dagar...
Hjälp!!!
Under det knappa år som jag haft min Laguna har jag haft startproblem två gånger.
Första gången var det en oxiderad polsko. Den gången löstes det med en ny jordfläta. Kolla batteriledningarnas anslutning i båda ändar. (Jordflätan och kabeln mellan pluspol och startmotor). Det kan finnas en jordfläta mellan motorn och chassit också. 5-56 kan lösa sådana här problem temporärt.
Andra gången var det besvärligare. Då var det kopparflätan som elektriskt förbinder solenoiden med kolen i startmotorn som vittrat bort. Det gick att löda dit en bit skalad 6kvmm kabel i stället. I detta fall kom det dock inget klickande från startmotorn.
I båda dessa fall gick det att rulla igång bilen. (Det är tungt att rulla igång en laguna ensam på planmark).
Sedan finns ju den gamla klassikern med sliten solenoid. Be en kompis vrida om nyckeln samtidigt som du slår med en hammare på solenoiden. Startar den då så behöver du en ny startmotor.
Första gången var det en oxiderad polsko. Den gången löstes det med en ny jordfläta. Kolla batteriledningarnas anslutning i båda ändar. (Jordflätan och kabeln mellan pluspol och startmotor). Det kan finnas en jordfläta mellan motorn och chassit också. 5-56 kan lösa sådana här problem temporärt.
Andra gången var det besvärligare. Då var det kopparflätan som elektriskt förbinder solenoiden med kolen i startmotorn som vittrat bort. Det gick att löda dit en bit skalad 6kvmm kabel i stället. I detta fall kom det dock inget klickande från startmotorn.
I båda dessa fall gick det att rulla igång bilen. (Det är tungt att rulla igång en laguna ensam på planmark).
Sedan finns ju den gamla klassikern med sliten solenoid. Be en kompis vrida om nyckeln samtidigt som du slår med en hammare på solenoiden. Startar den då så behöver du en ny startmotor.
Erik Avemo, Södertälje