Tändstift till Scenic RX4 - Mekonomen/Original?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
RX4
Posts: 22
Joined: 18 Jun 2006, 22:38
Contact:

Tändstift till Scenic RX4 - Mekonomen/Original?

Post by RX4 »

Hej,

Jag trodde att en tändspole hade gått hädan efter att bilen bara gick på tre cylindrar och misstände vid låga varv mm, men efter att ha kopplat ur dessa och kollat tändstiften så visade det sig att problemet låg där.

Nu var det iof pga att det kommit ner vatten och orsakat överslag (ja jag tvättade bilen lite väl noggrannt :-). Hur som helst så såg tändstiften väääldig gamla ut och jag tänkte passa på att byta dem nu.

Så, kan man inhandla dessa på Menonomen, typ Beru Platina (som passar enligt sökning på bilnumret), eller ska man åka förbi och leta rätt på något Renault original? Eller har Ni andra tips på bra märken?

Mvh / H
Henrik Röste - Boet
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Tändstift till Scenic RX4 - Mekonomen/Original?

Post by Dennis »

RX4 wrote:Hej,

Jag trodde att en tändspole hade gått hädan efter att bilen bara gick på tre cylindrar och misstände vid låga varv mm, men efter att ha kopplat ur dessa och kollat tändstiften så visade det sig att problemet låg där.

Nu var det iof pga att det kommit ner vatten och orsakat överslag (ja jag tvättade bilen lite väl noggrannt :-). Hur som helst så såg tändstiften väääldig gamla ut och jag tänkte passa på att byta dem nu.

Så, kan man inhandla dessa på Menonomen, typ Beru Platina (som passar enligt sökning på bilnumret), eller ska man åka förbi och leta rätt på något Renault original? Eller har Ni andra tips på bra märken?

Mvh / H
Renault original är Eyquem, dessa finns hos Biltema :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
RX4
Posts: 22
Joined: 18 Jun 2006, 22:38
Contact:

Post by RX4 »

Hehe, nja jag skippar nog att köpa tändstift som kostar 19.90 stycket och det jag handlar på Biltema är nog typ spolarvätska :-)

Vad skulle du (Dennis) rekommendera som är übermaster på Renault.

Hygglo
H
Henrik Röste - Boet
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

RX4 wrote:Hehe, nja jag skippar nog att köpa tändstift som kostar 19.90 stycket och det jag handlar på Biltema är nog typ spolarvätska :-)

Vad skulle du (Dennis) rekommendera som är übermaster på Renault.

Hygglo
H
Man kan gott välja Biltema i detta fallet .Att Eyquem är så billiga tycker jag är lustigt för de är riktigt bra. Själv använder jag helst dessa eller NGK samt Champion.Bosch och Beru har jag tyvärr inget gott att säga om :(
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
RX4
Posts: 22
Joined: 18 Jun 2006, 22:38
Contact:

Post by RX4 »

Åfan, tja man kanske ska testa det då... Är det de "vanliga" Eyquem eller F3 modellen? Och har du beteckningen på vad tändstiftet till RX4 (-01) ska ha? Har letat både i handbok och motorrum utan att hitta nån kod för dessa.

Bilias MiniPrix då?

Tackar
H
Henrik Röste - Boet
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Ring AutoFrance 042-201620 och beställ så slipper du gå längre än till brevlådan för att få dem :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply