Krånglande kupéfläkt

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
coma
Posts: 19
Joined: 06 Jun 2005, 17:29

Krånglande kupéfläkt

Post by coma »

Hej
Har en Megane Coupe 97. Helt plötsligt har fläkten lagt av. Den är helt död, MEN går igång när jag kört ett tag och motorn blivit varm. Alltså: kall motor = ingen fläkt. Varm motor = fläkt.

Sökte igenom forumet utan att hitta något passande svar - tacksam för hjälp...Bilen har AC.
Ola Comstedt - Göteborg
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Sök på fläktmotstånd 8) finns mycket skrivet om det. Om det inte är det så kan det även vara fläktknappen men jag tror på motståndet. :D

Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
coma
Posts: 19
Joined: 06 Jun 2005, 17:29

Post by coma »

Tror inte det är fläktmotståndet. Fläkten beter sig märkligt men fungerar på alla hastigheter, något som väl innebär att det inte är fläktmotståndet?

På sistonde har den fungerat bra vid uppstart, men går sen svagare och svagare för att tillslut stanna helt ca 30 min efter start. Det är precis som om den inte för tillräckligt med ström efter ett tag. Allt annat elektriskt i bilen fungerar.

Nån som har en idé om vad det kan vara???
Ola Comstedt - Göteborg
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

på min 16v så glappade fläkten innan den gav upp helt och då var det motståndet.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
1668
Posts: 52
Joined: 08 Mar 2006, 13:59
Location: Uppsala

Post by 1668 »

Jag hade symptomen att fläkten gick endast vid några minuter från det att jag startat bilen för att sedan dö helt. Jag bytte då fläkt och den har funkat sedan dess. Detta gjordes vid 19kmil och utbytes fläkten hade gått 15kmil. Bilen har nu rullat 25+Kmil och fläkten funkar. Jag kom fram till att den "döende" fläktens fjädrar som trycker kolen mot spolen tappade styrka pga värmeutveckling och inte höll kolen påplats vilket ledde till glappkontakt. Byt fläkt! det tar ungefär en timme att göra.
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
coma
Posts: 19
Joined: 06 Jun 2005, 17:29

Post by coma »

Efter att ha tittat runt bland inläggen på forumet har jag kommit till samma slutsats som 1668 ovan. Inte helt oproblematiskt att byta fläkt dock. Bilen har AC vilket väl komplicerar det hela? Måste inte AC:n tömmas för att man ska komma åt fläkten?
Ola Comstedt - Göteborg
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Post by flygrc »

På min Scenic(med A/C) så hade jag problem att den gick lite som den ville. Det var kolen som hade dålig kontakt för att de började bli slitna.
Jag plockade ut fläkten (bara motor och fläkthjul) rakt ner under hanskfack. Genom att ta ut kolen, putsa lite med 600 papper på kollektorn sträckte lite på fjädrarna så har den gått utan problem under ca ett år.
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Post Reply