Krånglande kupéfläkt
Moderator: Forumpolisen
Krånglande kupéfläkt
Hej
Har en Megane Coupe 97. Helt plötsligt har fläkten lagt av. Den är helt död, MEN går igång när jag kört ett tag och motorn blivit varm. Alltså: kall motor = ingen fläkt. Varm motor = fläkt.
Sökte igenom forumet utan att hitta något passande svar - tacksam för hjälp...Bilen har AC.
Har en Megane Coupe 97. Helt plötsligt har fläkten lagt av. Den är helt död, MEN går igång när jag kört ett tag och motorn blivit varm. Alltså: kall motor = ingen fläkt. Varm motor = fläkt.
Sökte igenom forumet utan att hitta något passande svar - tacksam för hjälp...Bilen har AC.
Ola Comstedt - Göteborg
Tror inte det är fläktmotståndet. Fläkten beter sig märkligt men fungerar på alla hastigheter, något som väl innebär att det inte är fläktmotståndet?
På sistonde har den fungerat bra vid uppstart, men går sen svagare och svagare för att tillslut stanna helt ca 30 min efter start. Det är precis som om den inte för tillräckligt med ström efter ett tag. Allt annat elektriskt i bilen fungerar.
Nån som har en idé om vad det kan vara???
På sistonde har den fungerat bra vid uppstart, men går sen svagare och svagare för att tillslut stanna helt ca 30 min efter start. Det är precis som om den inte för tillräckligt med ström efter ett tag. Allt annat elektriskt i bilen fungerar.
Nån som har en idé om vad det kan vara???
Ola Comstedt - Göteborg
Jag hade symptomen att fläkten gick endast vid några minuter från det att jag startat bilen för att sedan dö helt. Jag bytte då fläkt och den har funkat sedan dess. Detta gjordes vid 19kmil och utbytes fläkten hade gått 15kmil. Bilen har nu rullat 25+Kmil och fläkten funkar. Jag kom fram till att den "döende" fläktens fjädrar som trycker kolen mot spolen tappade styrka pga värmeutveckling och inte höll kolen påplats vilket ledde till glappkontakt. Byt fläkt! det tar ungefär en timme att göra.
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
På min Scenic(med A/C) så hade jag problem att den gick lite som den ville. Det var kolen som hade dålig kontakt för att de började bli slitna.
Jag plockade ut fläkten (bara motor och fläkthjul) rakt ner under hanskfack. Genom att ta ut kolen, putsa lite med 600 papper på kollektorn sträckte lite på fjädrarna så har den gått utan problem under ca ett år.
Jag plockade ut fläkten (bara motor och fläkthjul) rakt ner under hanskfack. Genom att ta ut kolen, putsa lite med 600 papper på kollektorn sträckte lite på fjädrarna så har den gått utan problem under ca ett år.
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15