Renault Megane som vägrar starta varm

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jessica W

Renault Megane som vägrar starta varm

Post by Jessica W »

Vi har en Renault megane 2003 som gått knappa 9000 mil. För ett par månader sedan började den vara svårstartad någon enstaka gång. Startmotorn gick igång, men bilen startade inte.

Sedan en dag så lade bilen av och då fick vi byta alla 4 tändspolarna plus att de gjorde en 9000-milaservice vilket vi trodde skulle fixa startproblemen. Så icke.

Nu startar bilen alltid när den är kall, men aldrig när den är varm. Startmotorn går igång, men bilen startar ej. Man får hålla på med tändningen och låta startmotorn gå i flera långa stunder, sedan får man låta bilen vara i ca 1 minut och prova igen och då brukar den starta på andra försöket.

Batteriet är nytt och inga varningslampor tänds.

Någon som hört talas om felet förut?
Thomas A

Post by Thomas A »

Tändlägesgivaren/tändimpulsgivare. Sök på forumet.
Jessica W

Har sökt på forumet

Post by Jessica W »

Tack för tipset om tändlägesgivaren/tändimpulsgivare. Sökte på forumet och läste om det innan jag ställde min fråga och jag tyckte inte riktigt det stämde med oss. Vår bil startar alltid kall, men är alltid väldigt svårstartad varm. De fall jag läst om verkar haft tvärtom?
Thomas A

Post by Thomas A »

Kan ge mig sjutton på att det är den iaf. Den går lätt att byta själv bara man kan hitta den. Den kostar mellan 300-400:- på autofrance (beror på vilken motor som du har).
Post Reply