halvljus problem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Renault -96

halvljus problem

Post by Renault -96 »

Tjenare.

Jag har en Renault -96 kombi. Mitt halvljus fungerar inte när jag vrider över till helljusläget eller dimljusläget. Alltså när jag t.ex släcker helljuset så blir det svart. Halvljuset går aldrig igång. Däremot så funkar halvljuset på halvljusautomatiken men när man växlar över till hel eller dim-ljus så funkar det inte.

Jag har kollar alla säkringar och gjort rent öronen på dom som sitter innanför säkringsdosan men jag misstänker mer och mer att det sitter i själva spaken vid ratten. Hur plockar man isär den. Jag har bara fått loss den del som sitter vid rattnavet men inte själva spaken.

Tacksam för svar
//Tobbe - Nyss hemkommen från jobb och glömt allt vad korrekta termer heter
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Svar till renault -96 (är det en ny modell???)Antar att du menar en Laguna.
Med största sannolikhet är det fel i ljusomkopplaren.Att renovera den kräver en urmakares tålamod i pillgöra,fjädrar, ryttare, kontaktbläck i en salig blandning, men jag har lyckats några ggr.Böj undan plåtklammorna på sidorna av klumpen som skälva spaken sitter i, så kommer du att få en upplevelse i finmekanik.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Renault -96

Post by Renault -96 »

Ja visst är det en Laguna I :oops:

Delar man på själva spaken på nåt vis? Jag vill ju åt brytarfunktionen i änden på spaken.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Hela härligheten sitter nere i klumpen, det är den som måste delas.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Renault -96

Post by Renault -96 »

Okaj... Då blir det finlir i helgen då... Tittar in här om jag får problem ;)
Renault -96

Post by Renault -96 »

Vilket relä är det som styr den här funktionen?
Yoko

Post by Yoko »

Hej, har exakt likadant problem och undrar om du fick ordning på det? Jag var så säker att det låg i ljusomkopplaren så jag var på skroten och köpte en. Men mitt problem kvarstår efter bytet, kan kanske haft sådan otur att båda ljusomkopplarna varit söndriga!
Renault -96

Post by Renault -96 »

jag har inte fått ordning på det än. Jag gjorde som du och köpte en beg. ljusomkopplare på skroten men det blev ingen bättring av det.

Sen den här tråden startades så har jag bytt databoxen och säkringsboxen också pga andra problem så där ligger inte felet heller för mig. Däremot så vill jag fortfarande veta vilka relän som har med ljusen att göra för jag tror felet ligger där och ingen annanstans men ingen jag har pratat med verkar veta vilka som man ska kolla.
Yoko

Post by Yoko »

Eftersom jag hade problem med att ljuset släcktes när jag varvade upp den över 3000. I samband med detta så började reläna att låta, därför vet jag att reläna sitter ovanför kopplingspedalen, i min är det 3 bruna relä som borde vara till ljuset. Jag har inte bytt dem, men jag har bytt plats på alla 3 utan resultat.
Renault -96

Post by Renault -96 »

Hehe Det ljudet hörde jag strax innan min databox dog ;)

Det sitter reläer på ovansidan av den lådan med bruna reläerna. Jag funderade lite på om det kunde vara nåt av dom.
Yoko

Post by Yoko »

Ok, men i mitt fall (än så länge) fixade jag det genom att rengöra jorden till startmotorn (se annan tråd: "rasslande ljud") så nu fungerar ljuset utan att reläet håller på.
Lars Ohlsson

Halvljus problem Laguna 1

Post by Lars Ohlsson »

Hej,
Undrar om du fick någon ordning på problemet med att halvljuset inte startar ibland när man slår av helljuset?

Jag har samma problem, d.v.s. halvljuset fungerar på ljusautomatiken men slocknar ibland när man vrider över till halvljus-läget på spaken. Ibland dock så lyser halvljuset i det läget men tänds inte igen efter man bländat av helljuset.

En annan mystisk sak är att i det fall halvljuset ej tänds så fungerar det att slå på dimljusen i halvljusläget - dom ska ju slockna i haljlusläge och endast fungera i parkeringsljusläge.

Jag fattar ingenting... *suck*. Vore jättekul om någon hade idé vad det kan bero på.

Tack o hej - ha en trevlig helg! :lol:
Lars Ohlsson, Skoghall
- - - -
Renault Laguna -94, grönmetalic, är andra ägare sedan ny med endast 15000 mil på mätaren :)
samt
Honda NT650V Deauville som sommarnöje.
¤Don't drive faster then your Guardian angel can follow¤
Renault -96

Post by Renault -96 »

Jag fick aldrig ordning på det trots byta av spek. Nästa steg är att gå igenom reläerna men jag hittar ingen som är tillräckligt kunnig för att kunna peka ut vilket relä som gör vad.
Lars Ohlsson

Halvljusproblematik, fortsatt problem

Post by Lars Ohlsson »

hejsan alla,

Refererar till mitt ovan inlägg om att halvljuset inte fungerar i halvljusläge (med dock i ljusautomatiksläge).

Är det någon som kan ha en idé vad det kan bero på?

Hoppas på hjälp, vill inte lämna in på verkstad - är rädd att det kan bli hur dyrt som helst... :roll:
Lars Ohlsson, Skoghall
- - - -
Renault Laguna -94, grönmetalic, är andra ägare sedan ny med endast 15000 mil på mätaren :)
samt
Lars Ohlsson

Halvljusproblem - löst!

Post by Lars Ohlsson »

Hejsan igen

Nu är halvljusproblemet löst, i alla fall för mig.
Det visade sig vara avbränt i säkringsboxen, och vi fick dra en ny kabel till halvljusen, med separat hängsäkring istället.

Nu lyser halvljuset så fint, och allt fungerar igen :lol:
Lars Ohlsson, Skoghall
- - - -
samt
Post Reply