C-Lås nycklar

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
patrikritzen
Posts: 7
Joined: 06 Dec 2005, 14:33

C-Lås nycklar

Post by patrikritzen »

Hej!

Nu har båda mina nycklar lagt av...

Min fråga är nu, kan man köpa nyckalr på skroten och flytta sändardelen till mina nycklar?
Alltså inte byta hela nyckeln utan bara sändarna.
Kan man i så fall koda om dem själv eller måsta man lämna in dem tilll verkstad. Kostnad?

//Patrik
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Till att börja med så kan du ange bilmodell.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
patrikritzen
Posts: 7
Joined: 06 Dec 2005, 14:33

Post by patrikritzen »

Glömde visst bilmodell...

Renault Laguna kombi -99
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

Jag har en megane classic 99 1.6

Min nyckel har inte fungerat sedan länge, fick vatten i kretskortet förra våren och har kört med den fyra siffriga koden sedan dess.

Kan man köpa ett nytt kretskort och nya nycklar på skrotet? Fungerar det och vad ska det kosta???
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Post by flygrc »

Murt wrote:Jag har en megane classic 99 1.6

Min nyckel har inte fungerat sedan länge, fick vatten i kretskortet förra våren och har kört med den fyra siffriga koden sedan dess.

Kan man köpa ett nytt kretskort och nya nycklar på skrotet? Fungerar det och vad ska det kosta???
När jag frågade Bilia om de kunde/ville programmera en sådan nyckel till Mastern från skroten blev det tvärstopp och eftersom skroten inte kan programmera nycklar så var det bara till att lita på Bilia, gick på dryga tusenlappen.
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
patrikritzen
Posts: 7
Joined: 06 Dec 2005, 14:33

Fixat!

Post by patrikritzen »

Nu har jag fixat nycklarna.
Fick bli Rejmes som beställde hem nya sändare samt programmerade om två nycklar till den nätta summan av 1800:- :(
Patrik Ritzén - Norrköping
Renault Laguna -99
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Re: Fixat!

Post by uglynicke »

patrikritzen wrote:Nu har jag fixat nycklarna.
Fick bli Rejmes som beställde hem nya sändare samt programmerade om två nycklar till den nätta summan av 1800:- :(
Kan trösta dig med att jag betalade drygt 1100 kr för 1 :evil:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

och jag 1800kr för ett kort..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Bogus
Posts: 13
Joined: 09 Oct 2006, 08:09

Nyckelpris?

Post by Bogus »

Vad ska man egentligen betala för en ny nyckel? Bilia i Södertälje vill ha 1600:- för en ny nyckel till en Megane -00!
:cry: Bogus
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Räcker det inte bara att recynkronicera nycklen :?: Har du provat :?: För det är väl bara c-låsets funktion som upphört att fungera :?:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

Jag önskar bara att jag visste vad min problem handlade om egentligen?

Det kom lite vatten i kretskortet i taket föra våren. Jag har bara en nyckel men den blinkar som det ska och har en ny batteri. På kretskortet ser man lite kalkbildning som kan tänkas bero på vattenskador.

Behöver jag ett nytt kretskort? Fungerar min nyckel fortfarande eller behöver den bytas ut?
Det är så förvirrande allt detta med ljus dioder, IR dioder osv. Det är väl tanken, gör det så krångligt som möjligt så att man till slut ger upp och lämnar in hela skiten för en räkning på dryg 2500:- :(
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

Jag var på renault idag och dem tipsade mig att det kan vara kontakten mellan kretskortet och bilen.
Det fanns lite oxid bildning på kortet vid kontakten och den har jag tagit bort med sandpapper och el-rengöring men det fungerar fortfarande inte.
Kontakten på kretskortet såg sliten ut så jag försökt med lite alum-folie men det gick inte heller.

Några idér?

Hur vet manom man har en IR nyckel eller den andra sort?
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Murt wrote:Jag var på renault idag och dem tipsade mig att det kan vara kontakten mellan kretskortet och bilen.
Det fanns lite oxid bildning på kortet vid kontakten och den har jag tagit bort med sandpapper och el-rengöring men det fungerar fortfarande inte.
Kontakten på kretskortet såg sliten ut så jag försökt med lite alum-folie men det gick inte heller.

Några idér?

Hur vet manom man har en IR nyckel eller den andra sort?
en ir fjärr har likt tv fjärren ett sändar öga, det finns ingen på en radiofjärr..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply