Frågor om trim hälp till Clio 16v års:91 och R19 16V års:93
Moderator: Forumpolisen
Frågor om trim hälp till Clio 16v års:91 och R19 16V års:93
Nu var det dags att börja trimma men behöver hjälp till att finna bra sidor där jag kan hitta trimartiklar samt tips om hur jag gör på bästa sätt.
Har lagt in trådar på garaget, zatzy men utan resultat verkar som om att ingen vet nått, gör nu ett tappert försök här.
Bilarna är.
Renualt r19 16v års:93
Renualt Clio 16v års:91
Tips om trim tas mer än gärna emot.
Tack på förhand.
Har lagt in trådar på garaget, zatzy men utan resultat verkar som om att ingen vet nått, gör nu ett tappert försök här.
Bilarna är.
Renualt r19 16v års:93
Renualt Clio 16v års:91
Tips om trim tas mer än gärna emot.
Tack på förhand.
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Här är en annan sida:http://www.reichhard-motorsport.com/
Ska du göra allt själv, eller ska du leja bort jobbet? Det finns många företag här i Sverige som är duktiga på Renault motorer. Sen borde det finnas många utländska forum om clio m.m. Kanske finns lite info här också:
http://www.cliosport.net/forum
Annars är väl det "bara" att göra det gammla vanliga när man trimmar. Fixa bättre insug, porta toppen, andra kammar, stälbara kamdrev, bättre grenrör, racekatt och avgas. Så kanske du kan få upp effekten en aning. Sen kan du ju plocka isär blocket och balansera grejorna.
Det blir mycket pengar för en liten effekt ökning. Bättre att satsa på väghållningen eller gå hela vägen med turbo...
/joel
Ska du göra allt själv, eller ska du leja bort jobbet? Det finns många företag här i Sverige som är duktiga på Renault motorer. Sen borde det finnas många utländska forum om clio m.m. Kanske finns lite info här också:
http://www.cliosport.net/forum
Annars är väl det "bara" att göra det gammla vanliga när man trimmar. Fixa bättre insug, porta toppen, andra kammar, stälbara kamdrev, bättre grenrör, racekatt och avgas. Så kanske du kan få upp effekten en aning. Sen kan du ju plocka isär blocket och balansera grejorna.
Det blir mycket pengar för en liten effekt ökning. Bättre att satsa på väghållningen eller gå hela vägen med turbo...
/joel
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
jonas tengner har ju en trimmad i sin 16 v rallybil ca 220 hk men en sån motor är inte billig att göra tror inte ens att 50 loppor räcker.
Trimma sugmotor är dyrt.
Vad vill du ha bilen till? åka snabbt på bana? då är det väghållning och bromsar bättre att satsa på.
Men gör som fuzzion nämde ovan sätt i en megané motor det blir väl iaf skapligt "billigt" (vet inte om cliosportmotorn får plats men om den gör så är ju det ett annat tips)
Trimma sugmotor är dyrt.
Vad vill du ha bilen till? åka snabbt på bana? då är det väghållning och bromsar bättre att satsa på.
Men gör som fuzzion nämde ovan sätt i en megané motor det blir väl iaf skapligt "billigt" (vet inte om cliosportmotorn får plats men om den gör så är ju det ett annat tips)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
han har 2 liters motorn...mange wrote:jonas tengner har ju en trimmad i sin 16 v rallybil ca 220 hk men en sån motor är inte billig att göra tror inte ens att 50 loppor räcker.
Trimma sugmotor är dyrt.
Vad vill du ha bilen till? åka snabbt på bana? då är det väghållning och bromsar bättre att satsa på.
Men gör som fuzzion nämde ovan sätt i en megané motor det blir väl iaf skapligt "billigt" (vet inte om cliosportmotorn får plats men om den gör så är ju det ett annat tips)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Bara som lite kuriosa, vi körde lillebrors Clio i rullande landsvägen igår, det visade 180hk. Min som är strikt original (förutom luftfilter) visar 127hk.
Lillebror har dock 2-liters från en Megane.
Lillebror har dock 2-liters från en Megane.
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Fullständigt genomgången, allt utom kolvar bytt, balanserad, portad o planad, kamaxlar, ställbara drev, höjt bränsletryck, mappat originalsprut, avgas från Ferrita, racekat, förstärkt växellåda.Jolle_Pborn wrote:Vad är det som har gjorts med motorn på den?Norden wrote:Bara som lite kuriosa, vi körde lillebrors Clio i rullande landsvägen igår, det visade 180hk
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
Är det den Clion han tävlat med, eller ngn annan?Norden wrote:Fullständigt genomgången, allt utom kolvar bytt, balanserad, portad o planad, kamaxlar, ställbara drev, höjt bränsletryck, mappat originalsprut, avgas från Ferrita, racekat, förstärkt växellåda.Jolle_Pborn wrote:Vad är det som har gjorts med motorn på den?Norden wrote:Bara som lite kuriosa, vi körde lillebrors Clio i rullande landsvägen igår, det visade 180hk
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Joda.... jag vet deTony wrote:han har 2 liters motorn...mange wrote:jonas tengner har ju en trimmad i sin 16 v rallybil ca 220 hk men en sån motor är inte billig att göra tror inte ens att 50 loppor räcker.
Trimma sugmotor är dyrt.
Vad vill du ha bilen till? åka snabbt på bana? då är det väghållning och bromsar bättre att satsa på.
Men gör som fuzzion nämde ovan sätt i en megané motor det blir väl iaf skapligt "billigt" (vet inte om cliosportmotorn får plats men om den gör så är ju det ett annat tips)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Nope, tävlade med en Clio RT på som visade strax över 70hk i bänken.Clio_fidde wrote:Är det den Clion han tävlat med, eller ngn annan?Norden wrote:Fullständigt genomgången, allt utom kolvar bytt, balanserad, portad o planad, kamaxlar, ställbara drev, höjt bränsletryck, mappat originalsprut, avgas från Ferrita, racekat, förstärkt växellåda.Jolle_Pborn wrote: Vad är det som har gjorts med motorn på den?
Denna köpte han för några månader sedan, trimmad o klar. Tanken är väl att i vinter ställa upp kammarna lite och kanske sätta dit ett lättare grenrör. Går verkligen som ett as och ljudet sugisen ger ifrån sig är sååå skönt!
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98