Byta låda på clio 16v -92??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

mg

Byta låda på clio 16v -92??

Post by mg »

har en clio 16v 92 där vänster drivaxel hoppat ut, axlen va rätt kass så köpte en ny samt nya "ringar" som håller koppen inne i lådan.
tänkte ja gött nu ska jag ut o testa den, kom 10m sen pop hoppa skiten ur igen=(

så misstänker att spåren där ringarna sitter e kassa så axlen bara hoppar ut hela tiden hur jag än gör,funderar fan på o svetsa fast skiten snart, men det håller vell inte det heller=)

så what to do? har hittat ny låda för 2000kr men sen ska det monteras osv, jag har ingen anning hur mycket jobb det är på dessa bilar heller, iochmed att det är franskt så misstänker jag att det är mycket klydd=)
Behövs motorn tas ur? hyfsat lätt o byta låda på dom annars eller det e våld o slägga som på dom flesta fwd bilar?

eller sälja skiten kanske?=)
mg

Post by mg »

ingen som vet?

aja slänger ut annons på bilen idag iallafal, köper ingen den får den vell fixas till.
10k ska jag ha iallafall så e ngn sugen e det bara o ringa mig
0704880404
mg

Post by mg »

va fasiken

ingen som kör clio 16v här eller?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

menar på den sidan som damasken sitter??? antar att lådan är dålig då...
enklast är att ta ner hela framvagnen inte många skruvar,då kan man snygga till när man ändå har allt nere....är inte mer kludd än på någon annan bil.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Spiff

Re: Byta låda på clio 16v -92??

Post by Spiff »

mg wrote:har en clio 16v 92 där vänster drivaxel hoppat ut, axlen va rätt kass så köpte en ny samt nya "ringar" som håller koppen inne i lådan.
tänkte ja gött nu ska jag ut o testa den, kom 10m sen pop hoppa skiten ur igen=(

så misstänker att spåren där ringarna sitter e kassa så axlen bara hoppar ut hela tiden hur jag än gör,funderar fan på o svetsa fast skiten snart, men det håller vell inte det heller=)

så what to do? har hittat ny låda för 2000kr men sen ska det monteras osv, jag har ingen anning hur mycket jobb det är på dessa bilar heller, iochmed att det är franskt så misstänker jag att det är mycket klydd=)
Behövs motorn tas ur? hyfsat lätt o byta låda på dom annars eller det e våld o slägga som på dom flesta fwd bilar?

eller sälja skiten kanske?=)
Byt låda,jag har haft samma problem... Låda byter man på några timmar, kanske inte första gången man gör det, men sista gången jag bytte gick det på några timmar.. Men då satt ju ingen fast heller och man visste precis vilka prylar man skulle lossa..

Men lägg ut en annons och en länk så kanske jag kan köpa den av dig om du vill bli av med den
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Spiff

Post by Spiff »

mg

Post by mg »

ja precis den är det, men ja lådan e förmodligen kass då, hitta ju en låda för 2k så förmodligen köper jag den o byter lådan ev.
verkar inte va ngt intresse för bilen,ingen som hör av sig iallafall, kanske för dyrt?
men tycker dom brukar kosta ca 20-30k när dom e ok så 10k borde va något så när kanske.

ring ifall du e sugen, kan släppa den för 10k om du vill ha den.
Spiff

Post by Spiff »

Tror det är för dyrt med rasad låda om jag ska vara ärlig..
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

finns en ute för 5000 som gått hälften så långt,med dålig soppapump...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Spiff

Post by Spiff »

Tony wrote:finns en ute för 5000 som gått hälften så långt,med dålig soppapump...
det är där emot billigt...
mg

Post by mg »

ok men va brukar dessa bilar kosta annars då?
tycker man ser aldrig några till salu o om man ser ngn så ligger den på 20k iallafall.
såg dock att där va en röd nu för 17k.
sen för ngn vecka sen va där en blå som min me lite rost för 25k tror jag det va.

lådan kosta 2k o köpa på skrot, sen jobbet om man inte kan göra själv så finns det alltid ngn polare man känner eller ngn annan som kan hjälpa till för lite stålar.

Va kan man få för bilen när den e ok då? nybytt låda och sånt?
Tror jag köper lådan o fixar den istället, perfekt vinterbil om inte annat=)
bara hoppas man får tid över ngn vecka kanske..
Spiff

Post by Spiff »

mg wrote:ok men va brukar dessa bilar kosta annars då?
tycker man ser aldrig några till salu o om man ser ngn så ligger den på 20k iallafall.
såg dock att där va en röd nu för 17k.
sen för ngn vecka sen va där en blå som min me lite rost för 25k tror jag det va.

lådan kosta 2k o köpa på skrot, sen jobbet om man inte kan göra själv så finns det alltid ngn polare man känner eller ngn annan som kan hjälpa till för lite stålar.

Va kan man få för bilen när den e ok då? nybytt låda och sånt?
Tror jag köper lådan o fixar den istället, perfekt vinterbil om inte annat=)
bara hoppas man får tid över ngn vecka kanske..
Länge sen jag kollade vad dom ligger i pris men sist jag var sugen på en igen så såg jag priser mellan 10 till 50 tusen och beronde på sicka då med, men sen är det u alltid med vad nån är villig och betala och hur gärna säljaren vill bli av med bilen som bestämmer priset.

Om du får en låda för runt 2000kr så är det bra som fan jag tror jag gav 4000kr som minst för en låda till min och då har jag ändå hyffsade kontakter på skroten. Se bara till så du får rätt låda med finns typ 5miljoner olika JB3 lådor.

Jobbet är ju inte det lättaste har för mig att det är 11,5 timme på jobbet på volvo. Men visst har man tid och inget behov att bilen så kan man ju ligga hemma i garaget och göra det. det gjorde jag första gången tog då 3 fulla dagar för 2 pers att byta låda. Så man kan nog göra det på en hleg hemma i garaget om man bara vuill och inte kör ihopa sig.

sen är väl en framhulsdriven bil ingen perfekt vinterbil heller??
Clio_fidde

Post by Clio_fidde »

Ska själv byta låda på min men har inte börjat med det ännu då vi håller på å skiftar motor på brors 16V. Men har ju ingen panik med det då bilen inte körs på vintern..
Jag gav också 4000:- för min låda (JB3048), med 12k mil.
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Spiff wrote:
ja tusen gånger bättre än en bakhjulsdriven är det iallafall...man behöver inte köra omvägar med bakänden...

Spiff

Post by Spiff »

Tony wrote:
Spiff wrote:
ja tusen gånger bättre än en bakhjulsdriven är det iallafall...man behöver inte köra omvägar med bakänden...
Det beror väl på hur skoj man vill ha i vinter... Om man bara ska ta sig fram säkert visst så är ju framhujsldrift en bra bil ska man vara helt på den säkra sidan så är det ju fyrhjulsdrift som hjälper, och ska man ha skoj så är det ju bakhjusldrift som gäller, varför köper ni vinter bilar?? Jag köper i alla fall för då har man en bil man inte behöver vara så rädd om s det gör inget om man klipper en stolpe eller 2 på vintern..

Så köp en bakhjulsdriven på och svetsa diffen och ut och ha lite skoj..
Post Reply