Nu startar den men går ojämt
Moderator: Forumpolisen
Nu startar den men går ojämt
Nu har man fått igång bussen men den går väldigt ojämt, liksom bluddrar och är ganska orkeslös. Vad kan vara problemet?
Har bytt tändstift, rotor, fördelare, även spridarna är bytta, funderar på om det kan vara så simpelt som tändkablarna??
Har bytt tändstift, rotor, fördelare, även spridarna är bytta, funderar på om det kan vara så simpelt som tändkablarna??
ja det kan ju vara kärvande fördelare,råkade ut för det på en gamal peugeot nyligen,gick som en påse nötter var orkeslös tills man kom upp ifart då gick den bra,släppte man gasen så gick den kattskit igen...gjorde en mindre renovering/smörjning på fördelaren sedan gick den jättebra..kan testa med att smörja lederna till vikterna med rördelaren på plats...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ungefär det jag menade plus att på bilar som gått långt kan rotorns axelbussningen i blocket börja glappa, det ger märkliga problem med tändningsförställningen. Detta kan man känna genom att rucka rotorn i sidled. Men pröva gärna först med CRC 5-56 eller motsv.
Du har väl hört Bosse bildoktorns råd till ägare av äldre bilar: Man behöver två saker, silvertejp till allt som sitter löst och universalspray till allt som sitter fast...
Du har väl hört Bosse bildoktorns råd till ägare av äldre bilar: Man behöver två saker, silvertejp till allt som sitter löst och universalspray till allt som sitter fast...
Håkan Kjellin, Storå
Rätta mig om jag har fel, men glappande fördelaraxel ger väl konstiga fenomen med tändförställningen under förutsättning att motorn har brytarspetsar? Nu står det inte hur gammal bilen är, men om det finns insprutning så finns väl sällan brytarspetsar?
Om bilen är försedd med centrifugal- och/eller vacuumregulator är jag dock helt med på att dessa kan löna sig att kolla upp.
Om bilen är försedd med centrifugal- och/eller vacuumregulator är jag dock helt med på att dessa kan löna sig att kolla upp.
Erik Avemo, Södertälje
Med risk att glida ifrån ämnet.
Jag menade att en glapp fördelaraxel inte borde påverka funktionen hos hallgivaren i samma utsträckning som hos brytarspetsar.
Hur det är uppbyggt på magnus bil vet jag inte, men det finns tändsystem som har fördelare men inte har hallgivare, centrifugal- eller vacuumförställning. I ett sådant system saknar fördelaren varje annan funktion än att distribuera gnistan till rätt cylinder.
Om systemet är uppbyggt på detta sätt så kan en dålig vevvinkelgivare ge en osäker tändpunkt.
Om man glider ifrån tändproblem så kan även felaktigt bränsletryck ge dålig gång på motorn. Spänningsfall på matningen till bränslepumpen, igensatt bränslefilter eller kass bränsletryckregulator kan ställa till problem.
Jag menade att en glapp fördelaraxel inte borde påverka funktionen hos hallgivaren i samma utsträckning som hos brytarspetsar.
Hur det är uppbyggt på magnus bil vet jag inte, men det finns tändsystem som har fördelare men inte har hallgivare, centrifugal- eller vacuumförställning. I ett sådant system saknar fördelaren varje annan funktion än att distribuera gnistan till rätt cylinder.
Om systemet är uppbyggt på detta sätt så kan en dålig vevvinkelgivare ge en osäker tändpunkt.
Om man glider ifrån tändproblem så kan även felaktigt bränsletryck ge dålig gång på motorn. Spänningsfall på matningen till bränslepumpen, igensatt bränslefilter eller kass bränsletryckregulator kan ställa till problem.
Erik Avemo, Södertälje
Hej jag vet ej vad det är för bil eller motor vi snackar men jag antar det är Renault o du nämner tändkablar o fördelarlock ta en ohm mätare o mät kablarna montera tillbaksdom ta en tändinställningslampa o prova kabel för kabel med bilen igång det kan vara tändspolen som missar då går bilen som en påse nötter.