Köpa Espace -92, -94
Moderator: Forumpolisen
Köpa Espace -92, -94
Espace frågan har varit med förut, men jag tar en fundering till ....
Våran Scenic -97, blev påkörd i en rondell och enligt vad jag tror så
ser den så "dålig" ut att den antagligen inte kommer att lagas.
Väntar på besked från försäkringsbolaget.
Så en ersättare behövs snart, en lite större bil vore inte fel och
då verkar Espace vara en ev. värdig efterträdare.
Nu har jag inte de bästa erfarenheterna av renault (Scenicen), och om man
ska tro på "Boken Bilar - Starka sidor och svaga punkter" från
konsumentverket, så är just Espace det sämsta man kan välja ur
driftssäkerhets synpunkt.
Nu är jag inte den som är rädd för att laga bilar, men är det
verkligen så illa som det låter ?
Vad brukar gå sönder ?
Blir det rost i chassit eller håller galven den borta ?
Framvagnen verkar vara en knepig sak som kräver specialverktyg
för att tex. ta bort fjädern ?
Vet inte om jag vågar igen !! Min smarta sida säger NEJ inte en sån !!
Men känslan säger "kul bil" klart den inte kan vara så dålig !!
Får tillägga att det är en 4cyl med man. vxl i första hand som gäller.
Våran Scenic -97, blev påkörd i en rondell och enligt vad jag tror så
ser den så "dålig" ut att den antagligen inte kommer att lagas.
Väntar på besked från försäkringsbolaget.
Så en ersättare behövs snart, en lite större bil vore inte fel och
då verkar Espace vara en ev. värdig efterträdare.
Nu har jag inte de bästa erfarenheterna av renault (Scenicen), och om man
ska tro på "Boken Bilar - Starka sidor och svaga punkter" från
konsumentverket, så är just Espace det sämsta man kan välja ur
driftssäkerhets synpunkt.
Nu är jag inte den som är rädd för att laga bilar, men är det
verkligen så illa som det låter ?
Vad brukar gå sönder ?
Blir det rost i chassit eller håller galven den borta ?
Framvagnen verkar vara en knepig sak som kräver specialverktyg
för att tex. ta bort fjädern ?
Vet inte om jag vågar igen !! Min smarta sida säger NEJ inte en sån !!
Men känslan säger "kul bil" klart den inte kan vara så dålig !!
Får tillägga att det är en 4cyl med man. vxl i första hand som gäller.
Re: Köpa Espace -92, -94
Fram till årsmod -91 krävdes special vektyg för fjäder/stötdämpar byte fram.caysie wrote:Espace frågan har varit med förut, men jag tar en fundering till ....
Våran Scenic -97, blev påkörd i en rondell och enligt vad jag tror så
ser den så "dålig" ut att den antagligen inte kommer att lagas.
Väntar på besked från försäkringsbolaget.
Så en ersättare behövs snart, en lite större bil vore inte fel och
då verkar Espace vara en ev. värdig efterträdare.
Nu har jag inte de bästa erfarenheterna av renault (Scenicen), och om man
ska tro på "Boken Bilar - Starka sidor och svaga punkter" från
konsumentverket, så är just Espace det sämsta man kan välja ur
driftssäkerhets synpunkt.
Nu är jag inte den som är rädd för att laga bilar, men är det
verkligen så illa som det låter ?
Vad brukar gå sönder ?
Blir det rost i chassit eller håller galven den borta ?
Framvagnen verkar vara en knepig sak som kräver specialverktyg
för att tex. ta bort fjädern ?
Vet inte om jag vågar igen !! Min smarta sida säger NEJ inte en sån !!
Men känslan säger "kul bil" klart den inte kan vara så dålig !!
Får tillägga att det är en 4cyl med man. vxl i första hand som gäller.
Galvet håller rosten borta mer än dubbelt så bra än det bästa rostskydd
Listan på fel på en bil som är 10-15år gammal kan göras hur stor som helst, men de vanligaste felen är
-Lackdefekter,plastbilar behöver lackas om i mellanåt,se bara på corvette
-Fjäderbrott bak
-Styrväxel oljeläckage vid ca:20 000mil
-Tätningar(o-ringar) till värmepaketet ca:8år
-Spindelleder,styrleder
-Bussning bakre infästning främre nedre länkarm,aldrig någon känd besiktningsanm.men orsakar skakningar/obalans.Den kräver hydralpress för byte.
-Övre länkarm någon enstaka rostskada
-Bromsok bak om det är ABS på den,svag park.broms (lika som alla bilarmed den åldern)
-Kylfläktar om det ej är ac, de är igång för sällan och kärvar ihop.
-ROSTIG tanklucka den enda delen som är i vanlig plåt
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tack !!
Varmaste tack för "fel" listan ....
Verkar inte vara kostigare än någon annan äldre bil.
Ju mer jag tittar på alternativa minibussar i samma ålderssegment , så vinner endå Espacen. Den är så före i tiden på något obeskrivligt sätt.
Bränsleförbrukningen med 4cyl motor verkar dessutom helt ok med tanke på storleken.
Tja, vi får se vad som händer med min Scenic..... annars är nog
valet klart !!
Verkar inte vara kostigare än någon annan äldre bil.
Ju mer jag tittar på alternativa minibussar i samma ålderssegment , så vinner endå Espacen. Den är så före i tiden på något obeskrivligt sätt.
Bränsleförbrukningen med 4cyl motor verkar dessutom helt ok med tanke på storleken.
Tja, vi får se vad som händer med min Scenic..... annars är nog
valet klart !!
Jag tycker nog man skall satsa på Espace fas3 istället med 2,0 16v motorn årsmod -98 och nyare. Mycket mera bil och dessutom så jäkla snygg.Dessutom inga fantasipriser nu när Espace fas4 finns att tillgå som beg.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det blev en -92 med 31000mil bakom sig. Låter knappast som ett
vettigt köp, men så fick det bli. Den ser faktiskt helt ok ut trots sin ålder.
Visst skulle en fas3 varit bättre, men då blir det en annan prislapp. Min -92a var allt annat än dyr. Och så klart räknar jag med att få lägga ut lite på den för att kunna lita på den i framtiden.
Följande "fel" har jag hittat :
-Rostig tanklucka
-Kärvande kylfläktar (båda två)
-Litet läckage på kylaren
-inre styrstag hö sida
-Yttre styrled vä sida
-skrikande vattenpump vid kall motor
Inte allt för mycket för en gammal bil, konstigt bara att bilprovningen
inte sagt något om bristerna i framvagnen. Den är besiktigad för ca 4månader sedan. Rost finns det inte någonstanns under bilen, Matra
verkar ha tagit i mer än nödvändigt efter alla andra missar de gjort förr.
Den är iallafall mycket trevlig att köra och verkar vara mycket lättskruvad,
allt är lätt att komma åt i motorutrymmet, vilket var en total överaskning.
Trodde att det mera skulle vara som ett brevinkast i fram, men det är rena
rymd (espace) känslan när plast huven är öppen. Mycket bra.
-Laga felen, och lite service (olja,stift,kamrem osv), så ska vi nog
kunna trivas ihop.........
vettigt köp, men så fick det bli. Den ser faktiskt helt ok ut trots sin ålder.
Visst skulle en fas3 varit bättre, men då blir det en annan prislapp. Min -92a var allt annat än dyr. Och så klart räknar jag med att få lägga ut lite på den för att kunna lita på den i framtiden.
Följande "fel" har jag hittat :
-Rostig tanklucka
-Kärvande kylfläktar (båda två)
-Litet läckage på kylaren
-inre styrstag hö sida
-Yttre styrled vä sida
-skrikande vattenpump vid kall motor
Inte allt för mycket för en gammal bil, konstigt bara att bilprovningen
inte sagt något om bristerna i framvagnen. Den är besiktigad för ca 4månader sedan. Rost finns det inte någonstanns under bilen, Matra
verkar ha tagit i mer än nödvändigt efter alla andra missar de gjort förr.
Den är iallafall mycket trevlig att köra och verkar vara mycket lättskruvad,
allt är lätt att komma åt i motorutrymmet, vilket var en total överaskning.
Trodde att det mera skulle vara som ett brevinkast i fram, men det är rena
rymd (espace) känslan när plast huven är öppen. Mycket bra.
-Laga felen, och lite service (olja,stift,kamrem osv), så ska vi nog
kunna trivas ihop.........
Lycka till med Espacen, vi har också, efter att familjen utökades med 2 hundar, köpt oss en Espace -94 och är jättenöjda med den, både för den suveräna flexibiliteten och för att den är så lättmekad.
Att tjäna 3000 kr i arbetskostnad per service på att man kan utföra den själv är helt ok!
Att den drar mindre bensin än den v70T vi hade tidigare är ju ingen nackdel heller.
Om man bara underhåller den med slitdelar och service så får man känslan av att den kan gå tills bensinen förbjuds som drivmedel:-).
Att tjäna 3000 kr i arbetskostnad per service på att man kan utföra den själv är helt ok!
Att den drar mindre bensin än den v70T vi hade tidigare är ju ingen nackdel heller.
Om man bara underhåller den med slitdelar och service så får man känslan av att den kan gå tills bensinen förbjuds som drivmedel:-).
Ove Enryd
Sundbyberg
Sundbyberg
En liten uppföljning av tråden :
Har haft bilen ett litet tag nu och åkt ca 1500mil till med den.
Espacen är hur snäll som helst efter byte av det som räknades upp
tidigare. Går hur bra som helst. Startar snällt i kallaste vinter temp.
Nu är den besiktad igen, helt utan problem, inte illa för en 15åring
med 32500mil !!
Det enda som måste fixas är ett vatten läckage som jag nu hittat,
vänster hörn framrutan, ger fuktigt golv vid förarsidan.
Tja, det var väl det hela, jag skulle varmt rekomendera en gammal
Espace om man bara är beredd på "inträdes" skruvandet på en gammal bil.
Har haft bilen ett litet tag nu och åkt ca 1500mil till med den.
Espacen är hur snäll som helst efter byte av det som räknades upp
tidigare. Går hur bra som helst. Startar snällt i kallaste vinter temp.
Nu är den besiktad igen, helt utan problem, inte illa för en 15åring
med 32500mil !!
Det enda som måste fixas är ett vatten läckage som jag nu hittat,
vänster hörn framrutan, ger fuktigt golv vid förarsidan.
Tja, det var väl det hela, jag skulle varmt rekomendera en gammal
Espace om man bara är beredd på "inträdes" skruvandet på en gammal bil.