Vindrutetorkare som lämnar droppar efter sig....
Moderator: Forumpolisen
Vindrutetorkare som lämnar droppar efter sig....
Hejsan
Jag har några problem med min Megane touring 1,9 DcI uttagen 20060607, dvs den faceliftade, som jag undrar om nån kan hjälpa mej med.
Ända sedan bilen var ny lämnar torkarna en "film" på framrutan när dessa går ned. Det ser ut som att torkarbladet missat en massa droppar + att det blir ränder som om bladet vore slut mitt i siktfältet. På verkstaden provade man att göra rent rutan med diverse medel samt att ändra vinkeln på bladet gentimot rutan. Detta resulterade i "torkarstuds"...... De provade oxå med nya torkarblad, ingen skillnad. Jag provade själv att ändra både vinkel samt tryck mot rutan, men inget hjälper. När man spolar på rutan ser det ut som skiftningar i rutan. Tror att 2.0 bensin och 1.9 diesel har en "värmeavstötande" ruta. De på verkstan trodde att det eventuellt kunde vara rutan...... De hänvisar mej att höra med andra verkstäder, för att hitta eventuell lösning..... Tack för servicen sa jag !! Tydligen har man bytt modell på själva torkarinfästningen i år, så förra årets blad passar inte.
Nästa grej jag undrar över är, när jag kör på farthållaren i tex 90kmt, och vägen lutar nedför, så känner man att bilen tvekar om den ska gasa eller ej = ojämn. på plan mark inga problem....
Jag åker lite drygt 12 mil varje dag, och detta räcker nästan för att tömma spolarvätskan, det är lampspolningen som formligen tömmer behållaren. Några tips om det går att stänga av eller minska åtgången??
Det finns lite andra smågrejor, men i det stora hela är bilen fantastisk, trots orginal 17" är bilen både tyst och komfortabel. Just nu ligger medelförbrukningen på 0.46 l/mil !! Tyvärr sitter man och retar sig på torkarna varje gång det regnar.......
Nån som har några tips ??? Tacksam för svar eller ideer.
Mvh /Jonas Sjöberg Nol
Jag har några problem med min Megane touring 1,9 DcI uttagen 20060607, dvs den faceliftade, som jag undrar om nån kan hjälpa mej med.
Ända sedan bilen var ny lämnar torkarna en "film" på framrutan när dessa går ned. Det ser ut som att torkarbladet missat en massa droppar + att det blir ränder som om bladet vore slut mitt i siktfältet. På verkstaden provade man att göra rent rutan med diverse medel samt att ändra vinkeln på bladet gentimot rutan. Detta resulterade i "torkarstuds"...... De provade oxå med nya torkarblad, ingen skillnad. Jag provade själv att ändra både vinkel samt tryck mot rutan, men inget hjälper. När man spolar på rutan ser det ut som skiftningar i rutan. Tror att 2.0 bensin och 1.9 diesel har en "värmeavstötande" ruta. De på verkstan trodde att det eventuellt kunde vara rutan...... De hänvisar mej att höra med andra verkstäder, för att hitta eventuell lösning..... Tack för servicen sa jag !! Tydligen har man bytt modell på själva torkarinfästningen i år, så förra årets blad passar inte.
Nästa grej jag undrar över är, när jag kör på farthållaren i tex 90kmt, och vägen lutar nedför, så känner man att bilen tvekar om den ska gasa eller ej = ojämn. på plan mark inga problem....
Jag åker lite drygt 12 mil varje dag, och detta räcker nästan för att tömma spolarvätskan, det är lampspolningen som formligen tömmer behållaren. Några tips om det går att stänga av eller minska åtgången??
Det finns lite andra smågrejor, men i det stora hela är bilen fantastisk, trots orginal 17" är bilen både tyst och komfortabel. Just nu ligger medelförbrukningen på 0.46 l/mil !! Tyvärr sitter man och retar sig på torkarna varje gång det regnar.......
Nån som har några tips ??? Tacksam för svar eller ideer.
Mvh /Jonas Sjöberg Nol
Prova med tandkräm
Nä jag skojar inte. Det är vattenlöslig rubbing i vanlig tandkräm, det bästa hjälpmedlet jag har hittat hittills för att ta bort beläggningar (silicon?) som gör att bladen lämnar slöjor efter sig..
Prova ta lite Colgate på en blöt trasa, gnugga rejält o skölj med vatten
Eventuell IR-film borde väl sitta skyddad på insidan... eller...?
Nä jag skojar inte. Det är vattenlöslig rubbing i vanlig tandkräm, det bästa hjälpmedlet jag har hittat hittills för att ta bort beläggningar (silicon?) som gör att bladen lämnar slöjor efter sig..
Prova ta lite Colgate på en blöt trasa, gnugga rejält o skölj med vatten
Eventuell IR-film borde väl sitta skyddad på insidan... eller...?
Tack för tipsen, ska prova tandkrämen efter att jag tagit strupgrep på säljaren av bilen.... *ler*
En sak som jag undrar H.kjellin är:Det spelar ingen roll om ljusbrytaren står på 0 eller 1, ljuset är på i båda lägena och stänger av sig när jag stänger av bilen....(spolning av lamporna i båda lägena) Jag vet från andra märken att om man kör på dagen med ljuset "avstängt" (halvljuset automatiskt på) så spolas inte lamporna.
Är det detta du menar med avstängd? Jag har provat med parkeringsljusläge, då spolas inte lamporna.
Har provat med vax på rutan, och det blev iallafall inte bättre......
///Jonas
En sak som jag undrar H.kjellin är:Det spelar ingen roll om ljusbrytaren står på 0 eller 1, ljuset är på i båda lägena och stänger av sig när jag stänger av bilen....(spolning av lamporna i båda lägena) Jag vet från andra märken att om man kör på dagen med ljuset "avstängt" (halvljuset automatiskt på) så spolas inte lamporna.
Är det detta du menar med avstängd? Jag har provat med parkeringsljusläge, då spolas inte lamporna.
Har provat med vax på rutan, och det blev iallafall inte bättre......
///Jonas
Om det inte varit automatiskt halvljus på din bil skulle antagligen spolningen stängt av i läge 0. Men detta avslöjar å andra sidan att det finns en sladd nånstans från halvljuset till strålkastarspolningsrelät så lyckas du hitta den och sätta en brytare där så borde problemet vara löst. Har funderat på att göra detta själv men nu havererade pumpen så problemet löste sig själv så att säga...
Hur ser det ut i säkringarna förresten, finns det en separat säkring för strålkastarspolaren? Isåfall borde man kunna lägga en brytare i serie med säkringen..
Hur ser det ut i säkringarna förresten, finns det en separat säkring för strålkastarspolaren? Isåfall borde man kunna lägga en brytare i serie med säkringen..