Startproblem Laguna -96

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Sandra

Startproblem Laguna -96

Post by Sandra »

Hej,

Jag har en Renault Laguna -96 som är i rätt Ok skick men nu på hösten så har jag fått ganska mycket problem vid start.

Den startar ganska bra oftast men ibland så startar den inte alls. Inte ens ett försök till start utan den är HELT död!
Jag misstänker att det kan ha med fukt att göra för då är det värre. Det brukar lösa sig genom att jag öppnar motorhuven ett tag och då torkar det väl. Sen så kan man starta igen efter ett tag.

Det brukar inte vara några nämnvärda problem efter att den väl har startat. Detta kan också ske fast man precis har kört lite och ska starta igen, då kanske den är helt död igen.

Kan också nämna att den har startspärrsystem som sätts igång vid dessa problem, dvs jag får låsa och öppna igen för att den ska kunna starta. I vanliga fall så sätter inte den igång förrän efter ca 10 min.

Är det nåt som borde bytas ut som tändstift eller är detta nåt man bara får "stå ut med" särskilt när det är fuktigt ute?

Vore tacksam för svar!

/Sandra
Sandra

Post by Sandra »

Hej igen,

Nu har jag hört att det här kan ha nåt att göra med startspärrsystemet.
Att det bara är så att den inte startar varje gång utan att detta skulle "höra till" el/startspässystemet på något sätt?

Kan det stämma? Att när man vrider kom nyckel så hörs det bara ett klickljud och att bilen inte ens gör ett försök att starta då, utan sen senare så kan den starta utan problem?

Nån annan som har det såhär?

Vad kan det vara?

Sandra
klacken

Post by klacken »

hade en 97a som var död nu som då,på den var det för dålig jordning mellan motor och kaross.En ny jordkabel löste allt 8)
Erik A

Post by Erik A »

Min laguna var tvärdöd en kväll när jag skulle hem, och startspärren aktiverades vid varje försök. Det gick dock utmärkt att rulla igång den. Felet var en oxiderad polsko på batteriet. Ta bort båda polskorna och skrapa bort eventuell oxid från både pol och polsko. Sätt sedan tillbaka dem och se om det gjorde skillnad. Det finns speciellt fett att smörja polskor med för att undvika den här typen av problem.
Erik Avemo, Södertälje
Sandra

Post by Sandra »

Ja, det var ju intressant att höra liknande saker som hänt andras bilar.

Ska tänka på dom där sakerna om det fortsätter såhär,,,

Nu har det varit lite bättre efter att jag skaffade anti-fukt spray och har sprutat på lite olika elektirksa delar m.m. Det har faktiskt hjälpt !

Men det kankse inte hjälper så länge,,,

Vi får väl se,,,

Tack för tipsen!

/Sandra
Sandra

Post by Sandra »

Hej igen!

Startproblemen var ju borta ett par veckor eller nåt men så kom det tillbaka efter ett himla regnväder,,,

Igår vid byte till vinterdäck (ja, lite sent men man har klarat sig rätt bra här i Göteborgsregionen utan vinterdäck än så länge,,) så upptäcktes det att det har varit ett glapp vid en av polerna till batteriet!

Nu sitter det bättre. Det kanske var det som orsakade startproblemen då?,,,

Ja, jag får väl följa och se hur den fungerar i fortsättningen, särskilt vid fuktigt väder,,,

Hoppas det bara var det då,,,

Sandra
Johannes Rahm

Startproblem Laguna

Post by Johannes Rahm »

Har haft ändlösa buggar i mitt elsystem på min Laguna 03.
Nu vägrar den att starta. När startkortet stoppas in aktiveras startspärren, hela instrumentpanelen blinkar och larmet går igång.
Bilen är heldöd och går inte ens att låsa.
Har någon annan haft samma problem?
Finns det någon lösning förutom att bärga den till verkstad?
:evil:
Johannes
carl-vb

Post by carl-vb »

Sandra wrote:Jag misstänker att det kan ha med fukt att göra för då är det värre.
Om bilen trilskas när är fuktigt kan det ofta vara läge att byta ut diverse grejer i tändsystemet som kanske håller på att sjunga på sista versen, som tändkablar, fördelarlock, rotor, tändstift...

Fast här verkar det ju ha varit en glapp batteripol som ställde till det...
Post Reply