Bensinförbrukning clio -96
Moderator: Forumpolisen
Bensinförbrukning clio -96
Jag har en Clio-96 1,4 l som har gått 16000 mil varav ca 4500 i min ägo. Den drar 0,75 l milen och jag tycker det är i mesta laget. Har bytt olja regelbundet senaste 2500 milen (innan dess har jag inte bytt och vet ej när föreg. ägare bytte senast) och bytte stift för några veckor sedan. Efter första oljebytet märke jag att den drog mindre (då hade den dragit 0,8 några tankar) och efter stiftbytet drog den 0,67 första tanken men nu nästa tank drog den 0,75 igen. Den skall dra 0,6 enligt boken... Man får ju räkna med att förbrukningen ökar med tiden men så här mycket?... Har kollat luftfiltret (ej bytt) det är helt rent och ser mycket bra ut...
Nån som har några tips på åtgärd för att minska förbrukningen mer?
Annars nån som har tips på annan bensinsnål bil?
mvh Calle
Nån som har några tips på åtgärd för att minska förbrukningen mer?
Annars nån som har tips på annan bensinsnål bil?
mvh Calle
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Om du kört 4500 mil utan att bytt luftfilter _KAN_ det _INTE_ se bra ut. Föreslår ett omedelbart byte (osett) . Filtret är säkert igensatt.Har kollat luftfiltret (ej bytt) det är helt rent och ser mycket bra ut...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Fler förslag...
1. Se över bromsarna, de brukar ligga på mer eller mindre pga rost o smuts
2. Kolla att lufttrycket i däcken ligger i överkant på rekommenderat område
3. Kör på syntetolja, sparar en hel del om man kör mycket kortsträckor
4. Felaktig framvagnsinställning ökar rullmotståndet märkbart
5. När du byter däck, köp lättrullande "energy"-däck, lönar sig i längden
6. kolla att motortemp går upp normalt, termostaterna verkar bli "kallare" allteftersom de åldras
Luftfiltret brukar man kunna dammsuga och blåsa rent från insidan med tryckluft om det inte är alltför skitigt...
1. Se över bromsarna, de brukar ligga på mer eller mindre pga rost o smuts
2. Kolla att lufttrycket i däcken ligger i överkant på rekommenderat område
3. Kör på syntetolja, sparar en hel del om man kör mycket kortsträckor
4. Felaktig framvagnsinställning ökar rullmotståndet märkbart
5. När du byter däck, köp lättrullande "energy"-däck, lönar sig i längden
6. kolla att motortemp går upp normalt, termostaterna verkar bli "kallare" allteftersom de åldras
Luftfiltret brukar man kunna dammsuga och blåsa rent från insidan med tryckluft om det inte är alltför skitigt...