Startproblem
Moderator: Forumpolisen
Startproblem
Inom loppet av ett par minuter gick bilen från att starta snällt till att inte ens försöka starta. Instrumentpanelen lyser med nyckeln i startläget, så det rör sig inte om spänningsfall, men det kommer inte minsta klick från startmotorn. Jag tänker på tändlåset eller någon glappande anslutning. Finns det några kopplingspunkter att kolla upp? Allt annat verkar fungera.
Erik Avemo, Södertälje
Jag har stött på startmotorer som var lättare att komma åt än denna. Långt ner bakom motorn.
Jag provade det gamla knepet att sätta en skruvmejsel mellan plusledningen och styrströmstiftet. Det sprakade ovanligt lite och solenoiden klickade inte. Hammarslag på solenoiden hjälpte inte heller. (Lösa slag var allt man fick plats med.)
Är det en egen strömkabel som går från batteriet till startmotorn och inte vidare till något annat? Om det är så och den har blivit glapp kunde det vara en förklaring. Har någon stött på det problemet?
Jag provade det gamla knepet att sätta en skruvmejsel mellan plusledningen och styrströmstiftet. Det sprakade ovanligt lite och solenoiden klickade inte. Hammarslag på solenoiden hjälpte inte heller. (Lösa slag var allt man fick plats med.)
Är det en egen strömkabel som går från batteriet till startmotorn och inte vidare till något annat? Om det är så och den har blivit glapp kunde det vara en förklaring. Har någon stött på det problemet?
Erik Avemo, Södertälje
Jag hade problemet innan, då var det dålig kontakt. Tipset är att skruva av den och undersöka den. Vilken modell har du och vilken motor? På min megane coupé 1.6e (K7M A 702 motorn) skruvar jag av den på mindre än en kvart trots den sitter nere på baksidan av motorn.
Peter Nilsson
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450
Hässleholm
Om jag inte har helt fel för mig är det den motorn min bror har. om man ställer pallbockar under bilen fram var det inte speciellt svårt om det nu är samma motor vi tänker på.
lossar sladdarna underifrån, de tre bultarna uppifrån och tar ut den underifrån.
lossar sladdarna underifrån, de tre bultarna uppifrån och tar ut den underifrån.
Peter Nilsson
Hässleholm
Hässleholm
Det kan vara samma fel som vi hade på vår krånglande Megané.
Det siiter ett extra fäste på batteripolen för kabeln till startmotorn, den hade lossnat på vår bil. Naturligtvis inträffade detta en dag innan min sambo skulle åka på semester i Danmark.
Vid startproblem med friskt bateri brukar det vara oxider eller som i det här fallet en lös skruv(på bilen ej huvudet).
Har du "tur" så har du råkat ut för samma problem.
Det siiter ett extra fäste på batteripolen för kabeln till startmotorn, den hade lossnat på vår bil. Naturligtvis inträffade detta en dag innan min sambo skulle åka på semester i Danmark.
Vid startproblem med friskt bateri brukar det vara oxider eller som i det här fallet en lös skruv(på bilen ej huvudet).
Har du "tur" så har du råkat ut för samma problem.