Drivaxelproblem (?) R5 GTS

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

zannaJ
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2006, 19:47
Location: Göteborg

Drivaxelproblem (?) R5 GTS

Post by zannaJ »

Köpte en Renault 5 GTS -90 igår, och den har gått hur bra som helst tills för en liten stund sen, då den började att låta och vibrera vid gaspådrag.

Det känns som att det börjar när man kommit upp i 70-80, och det dunkar liksom och så vibrerar det i gaspedalen.. min första tanke var drivaxeln, kan det stämma? Kan det vara något annat?

Om det nu är drivaxeln, hur vet man VAD med drivaxeln det är, och är det hyfsat enkelt eller jättesvårt att fixa såna här grejer själv om man är hyfsat okunnig men liite teknisk i allmänhet?
Det är inte riktigt aktuellt att lämna in bilen på verkstad så jag måste nog försöka fixa detta själv..
Råd och tips mottages gärna! Gärna enkelt förklarat :)
Tack på förhand!
/Zanna
Zanna Johansson, Göteborg
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Det kan vara ett motorfäste som gett upp.
Öppna huven och prova att slira på kopplingen. Vrider sig motorn extremt mycket är det ett motorfäste som är problemet.
Ett sådan är relativ enkelt att byta och bör inte kosta så mycket.
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
zannaJ
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2006, 19:47
Location: Göteborg

Post by zannaJ »

Kanske ska förtydliga lite, det är alltså ett konstant dunkande när man ligger i 70 och uppåt, men inte hela tiden, det kommer och går. Även när man kör rakt fram. Men inte när man varvar lika högt på de andra växlarna, så det verkar vara helt och hållet fartberoende.

Om det är ett motorfäste borde det inte dunka konstant, väl?
Zanna Johansson, Göteborg
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Hörs det något när du svänger med fullt rattutslag?
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Zanna, Kolla att däcken inte är ojämt slitna. Låter som om du inte har mönster kvar på en del av däcket (en fläck alltså). Då kan det bli en liten bula på däcket som dunkar när man kör i vissa hastigheter.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
zannaJ
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2006, 19:47
Location: Göteborg

Post by zannaJ »

Det låter ingenting när jag svänger med fullt rattutslag, varken åt höger eller vänster, så egentligen borde det väl inte vara något med drivaxeln?
I så fall borde det ju dunka, tycker man.

Det enda missljud jag har när jag svänger är att det låter lite när jag svänger med LITE rattutslag åt höger, men detta berodde på något annat som säljaren förklarade för mig, vilket jag tyvärr glömt bort ._.
Men det är ett annat ljud, inte som dunkandet jag hörde igår.

Provkörde lite mer idag och idag hade jag inga missljud alls i 80 och uppåt, men det hade jag inte förän efter 5-6 mil igår heller, så detta verkar vara något som kommer och går.. jättekonstigt.

Någon som har fler idéer? Har kollat däcken och de verkar vara jämnt slitna, kunde inte se några bulor i alla fall.
Zanna Johansson, Göteborg
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Hade det varit oljud vid rattutslag, då brukar det var yttre drivknut som är sliten.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
zannaJ
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2006, 19:47
Location: Göteborg

Post by zannaJ »

Frågan är då vad det kan vara när det INTE låter.. :)

Jobbigt det här, jag som hade tänkt ge mig ut på en lite längre resa och hälsa på släkten.. men det törs man ju inte när det kan börja dunka så där när som helst.
Zanna Johansson, Göteborg
zannaJ
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2006, 19:47
Location: Göteborg

Post by zannaJ »

Har nu bytt till vinterdäck och provkört och dunkandet kvarstår.

Det börjar när man kommer upp i 70 km/h och gasar, när man släpper gasen försvinner dunkandet på en gång. Därefter dunkar det i alla farter vid gaspådrag, men bara om man kommit upp i 70 km/h innan alltså. Nu har det också börjat dunka ordentligt när man svänger höger och jag har vissa vibrationer i ratten.

Alltså borde det vara något med drivaxeln ändå? Vilken drivknut kan det vara, om det nu bara är en drivknut? Och är det något som är jättesvårt att fixa själv?
Var hittar man drivknutar till R5 förresten, är det bara Renault-verkstäder som gäller? Har inte hittat något på Biltema och liknande.
Zanna Johansson, Göteborg
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Jag har stött på liknande fenomen på en folkabuss av den bakhjulsdrivna 80-talsmodellen. Där var det en inre drivknut som sagt upp sig. Ett ganska hårt dunkande ljud som följde hjulvarvtalet vid gaspådrag. Det förvärrades även i kurvor. Det började i början av en resa från Storlien till Stockholm och eskalerade under denna resa så mycket att min pappa som körde övervägde att stanna i Uppsala. Hela bilen skakade om man försökte komma upp i mer än 70. Vi fortsatte dock i 70 till stockholm och bärgade sedan bilen till verkstad.

Har hört att drivknut och drivaxel säljs i ett till vissa renaulter, men jag vet inte om det gäller inre drivknut.
Erik Avemo, Södertälje
zannaJ
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2006, 19:47
Location: Göteborg

Post by zannaJ »

Det känns som att det eskalerar på min bil också så det är nog bara att byta.

Någon här som vet om det går att köpa separata drivknutar eller om man måste byta hela axeln? Har inte hittat några drivknutar i alla fall..
Det måste väl nästan vara höger drivaxel som gett sig om det låter mer när man svänger åt höger? Har tittat på den damasken och den ser jättefin ut..
Inte kul alls om man köper och byter fel..

Är detta jobb något man törs ge sig på själv?
Kan tänka mig att det kostar x antal tusen om man lämnar in bilen, och då försvinner ju poängen lite med att ha en billig bil.. :)

En fråga till när jag ändå är igång, är det smart eller dumt att köpa begagnade drivaxlar? Jag förstår att det beror på skicket, men frågan är om det är värt att köpa en ny överhuvudtaget, de är väl inte gratis.

Tack på förhand alla Renault-experter därute..
Zanna Johansson, Göteborg
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Man kan nog bara köpa kompletta drivaxlar. Om jag minns rätt kostar en utbytesaxel typ 1500-2000 kr hos Autofrance. Bilskroten vill säkert ha en tusenlapp för en gammal rostig axel som kan vara slutkörd, kolla på bildelsbasen.
Jag gissar att en verkstad vill ha ett par tusen för jobbet.. Inte helt trivialt att byta, första problemet är att få loss stora muttern mitt i hjulnavet, den sitter som berget.. sen får man plocka bort hjulspindeln från fjäderbenet och lossa styr och spindelleder innan man kan mecka ut drivaxeln. Men visst, har du tillgång till rejäla verktyg och haynes-handbok och läser på lite är det inte så svårt
Det är väl inte hjullagret som håller på att ge upp, det är vanligt fel på renault
Om du hissar upp hjulet och snurrar lite för hand kanske du kan höra var det knackar. Prova ryck och slit i hjulet för att se om lagret glappar
zannaJ
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2006, 19:47
Location: Göteborg

Post by zannaJ »

Misstänkte att det skulle bli dyrt ja.. att köpa en begagnad är nog inte mycket idé heller. Har beställt en Haynes-bok men den har inte kommit ännu, ska kolla i den och se om det är någon idé att försöka ge sig på det själv. Har inga verktyg alls i princip så det kostar ju det med.

Ang. hjullager, borde det inte dunka hela tiden då, inte bara vid gaspådrag? Släpper jag gasen så försvinner ju ljudet omedelbart.
Zanna Johansson, Göteborg
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Dåliga hjullager brukar väl ge ett slätt ljud. Ett ihållande malande eller tjutande beroende på hur slut det är, men inte dunkande. Det brukar tillta i kurvor men mycket riktigt vara oberoende av gaspådrag.
Erik Avemo, Södertälje
offroader
Posts: 5
Joined: 31 Oct 2006, 19:52

Post by offroader »

/Man kan nog bara köpa kompletta drivaxlar. Om jag minns rätt kostar en utbytesaxel typ 1500-2000 kr hos Autofrance/

Har problem med drivknutarna på en Scenic Rx4 och ringde runt för att kolla pris. Mekonomen och en annan firma kunde inte få fram knutar så jag ringde till Bilia. Pris för bägge axlarna (fanns bara kompletta axlar) 8500 :-... Hurra!! :cry:
Kanske ska ringa till Autofrance istället...
/Micke
Lidingö
Post Reply