Ställa av bilen?
Moderator: Forumpolisen
Ställa av bilen?
Jag ska ställa av min clio sport 01 nu i vinter, så jag undrar om de går bra att ta bort batteri sladden så jag inte behöver stå me laddare på hela vintern.
Tobbe Drott
Mjölby
Kör - Svart Clio SPORT 01
Mjölby
Kör - Svart Clio SPORT 01
- Clio_fidde
- Jolle_Pborn
Så gjorde jag i korta & stora drag :
Lämna in bilen på service, tvätta, rengöra cabrioletten, motortvätt, vaxa, dammsuga / rengöring invändigt, smörja in skinninredningen, fetta in cabrioletställningen, smörja in cabrioletten, montera på några gamla vinterdäck för förvaringen, trycka i bortåt 3 kilo i varje däcken inför förvaringen, köra försiktigt och riktigt njuta av färden till garaget.
Batteriet låter jag sitta kvar i, efterssom jag kommer att åka förbi garaget med jämna mellanrum och varmköra motorn, samt lyssna på någon bra cdskiva allt för trivseln skull
Och framförallt pga att bilen då är larmad så jag kan se bilens position via larmets gps och få larm på / ifall den flyttas utan att jag planerat så att säga.
Så låt batteriet vara kvar i bilen, lås och aktivera startspärren om du inte har något extra larm på pärlan.
Lämna in bilen på service, tvätta, rengöra cabrioletten, motortvätt, vaxa, dammsuga / rengöring invändigt, smörja in skinninredningen, fetta in cabrioletställningen, smörja in cabrioletten, montera på några gamla vinterdäck för förvaringen, trycka i bortåt 3 kilo i varje däcken inför förvaringen, köra försiktigt och riktigt njuta av färden till garaget.
Batteriet låter jag sitta kvar i, efterssom jag kommer att åka förbi garaget med jämna mellanrum och varmköra motorn, samt lyssna på någon bra cdskiva allt för trivseln skull
Och framförallt pga att bilen då är larmad så jag kan se bilens position via larmets gps och få larm på / ifall den flyttas utan att jag planerat så att säga.
Så låt batteriet vara kvar i bilen, lås och aktivera startspärren om du inte har något extra larm på pärlan.
Mvh
Paul J - Svea Rike
Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Paul J - Svea Rike
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Om man pallar upp bilen så behöver man inte fundera så mycket på däcken.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Clio_fidde
- Jolle_Pborn
Är inte så viktigt om man har plast tank. Men har man plåt kan tanken börja rosta. Och då gäller väl det mest äldre bilarClio_fidde wrote:Man ska väl helst ha full tank oxå va? så det inte blir vatten i tanken.
Har försökt förklara det där för farsan, men han tankar väldigt ofta fast han har plast tank. Själv kör jag till lampan börjar lysa innan jag tankar. inte bra med tung bil
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Tror inte det, om det inte går så lång tid att larmet tappar minnet för att det lilla batteriet tagit slut.tdr wrote:De blir väl inge grejer me fjärrlåset och larmet och sånna grejjer när man drar ur batteriet bara?
Vet att polarn fick problem med det och att vi var tvungna att ställa in larmet på nytt.
Annars så är det bara att komma ihåg radiokoden och slå in den på nytt.
Mvh
Paul J - Svea Rike
Paul J - Svea Rike