Bromsarna rostar fast

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
andreas101
Posts: 21
Joined: 14 Nov 2005, 19:42
Location: Göteborg

Bromsarna rostar fast

Post by andreas101 »

Hej!

Vår Megane Touring 01 står mest och skäms i veckorna för sin bristande kvalitet men när den väl körs med 2-3 dagars mellanrum så krävs alltid att man gasar rejält för att den skall flytta på sig, bromsarna rostar alltså fast. Sen får man göra ett par ganska kraftiga inbromsningar för att bli av med det "skrapande ljudet". Jag har inte dragit handbromsen.

Är det någon som känner igen detta?

När jag känner på bromsskivorna så känns dom väldigt ojämna trots att dom är bytta för 6 mån sedan. Besiktningen gick OK och vid service sade man att man bör köra bilen ofta för att undvika detta.

Nu är jag ingen miljöpartist men inte skall man väl behöva köra bilen varje dag för att den skall funka?

Mvh
Andreas
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Post by mrMegane »

Kör man lite med bilen och inte skruvar så mycket själv dvs smörjer upp bromsar vid flytande ok osv så får man generellt sett alltid problem med kärvande och rostande bromsar för eller senare.
Jag tycker gott man kan överväga en bil / motoralt. med trumbromsar bak för att skjuta problemet kärvande bromsar långt fram tidmässigt.
Sen får man göra ett par ganska kraftiga inbromsningar för att bli av med det "skrapande ljudet". Jag har inte dragit handbromsen.
Har du bilen ståendes i ex garaget utan parkeringsbroms, med manuell växellåda och dessutom lagt ur växeln så finns det ingen möjlighet att en felfri bil, har anliggande bromsar när du sedan ska backa ur garaget efter ex 3 dagar.
Du skulle tom kunna rulla ut bilen för hand, under förutsättning att du inte har en rejäl uppförbacke.

Jag tycker att det med tanke på problemen låter som du har antingen automatväxellåda eller parkeringsbromsen i.

Har du automatväxellåda så lägg i neutralen vid förvarning och lägg ex ett vedträ vid ena bakdäcket ifall det skulle behövas pga ex garagegolvets lutning.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Jag har stött på att bromsarna skrapar de första inbromsningarna om det är fuktigt ute och bilen stått ett tag. Att bilen däremot skulle gå trögt från starten känner jag inte igen. Det låter inte normalt. Löper handbromsen lätt, eller kan det vara någon wire som kärvar? Är alla skivorna fula eller bara bakskivorna? Dessa brukar vara fula om man inte ofta bromsar hårt. Tyvärr är det ofta problem med skivbromsar bak.
Erik Avemo, Södertälje
andreas101
Posts: 21
Joined: 14 Nov 2005, 19:42
Location: Göteborg

Post by andreas101 »

Hej

Bilen är inte automat, jag har precis byttt handbromswire och det konstiga var att när jag hämtade den från verkstaden så skrapade det om bromsarna när jag fick bilen, den kan max stått 6 timmar.

Hur smörjer man upp bromsarna? Så mycket vet jag att man inte skall olja in själva bromsskivorna :lol: . Men ge mig gärna något tips, kopparpasta?

Mvh
Andreas
attwood
Posts: 33
Joined: 27 Apr 2006, 09:18
Location: Orust/Nösund

Post by attwood »

Dumt kanske, men det kan inte vara så att bromsbackarna är slut?
Oftast är dom slut på insidan bromsskiva, svårt att se.
Blir ett skrapande ljud när metallen på bromsbacken går emot skivan.

sten
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

attwood wrote:Dumt kanske, men det kan inte vara så att bromsbackarna är slut?
Oftast är dom slut på insidan bromsskiva, svårt att se.
Blir ett skrapande ljud när metallen på bromsbacken går emot skivan.

sten
Detta med at bromsbeläggen tar slut på insidan först och att den auktoriserade verkstaden helt missar det har jag stött på 2 ggr. Efter den senaste har dom inte fått röra min bil igen.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

attwood wrote:Dumt kanske, men det kan inte vara så att bromsbackarna är slut?
Oftast är dom slut på insidan bromsskiva, svårt att se.
Blir ett skrapande ljud när metallen på bromsbacken går emot skivan.

sten
som info: finns inga backar när man har skiva,då har man klossar...
verkar som om dom flesta "större" verkstäder är mer oseriösa och fuskar oerhört,något som kunden tror beror på bilen...åk till en annan verkstad som är lite mer seriös....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
attwood
Posts: 33
Joined: 27 Apr 2006, 09:18
Location: Orust/Nösund

Post by attwood »

Sorry, menade kloss.
Tror han förstod ändå. :lol:

sten
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

attwood wrote:Sorry, menade kloss.
Tror han förstod ändå. :lol:

sten
ja med :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply