Bromsarna rostar fast
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Nov 2005, 19:42
- Location: Göteborg
Bromsarna rostar fast
Hej!
Vår Megane Touring 01 står mest och skäms i veckorna för sin bristande kvalitet men när den väl körs med 2-3 dagars mellanrum så krävs alltid att man gasar rejält för att den skall flytta på sig, bromsarna rostar alltså fast. Sen får man göra ett par ganska kraftiga inbromsningar för att bli av med det "skrapande ljudet". Jag har inte dragit handbromsen.
Är det någon som känner igen detta?
När jag känner på bromsskivorna så känns dom väldigt ojämna trots att dom är bytta för 6 mån sedan. Besiktningen gick OK och vid service sade man att man bör köra bilen ofta för att undvika detta.
Nu är jag ingen miljöpartist men inte skall man väl behöva köra bilen varje dag för att den skall funka?
Mvh
Andreas
Vår Megane Touring 01 står mest och skäms i veckorna för sin bristande kvalitet men när den väl körs med 2-3 dagars mellanrum så krävs alltid att man gasar rejält för att den skall flytta på sig, bromsarna rostar alltså fast. Sen får man göra ett par ganska kraftiga inbromsningar för att bli av med det "skrapande ljudet". Jag har inte dragit handbromsen.
Är det någon som känner igen detta?
När jag känner på bromsskivorna så känns dom väldigt ojämna trots att dom är bytta för 6 mån sedan. Besiktningen gick OK och vid service sade man att man bör köra bilen ofta för att undvika detta.
Nu är jag ingen miljöpartist men inte skall man väl behöva köra bilen varje dag för att den skall funka?
Mvh
Andreas
Kör man lite med bilen och inte skruvar så mycket själv dvs smörjer upp bromsar vid flytande ok osv så får man generellt sett alltid problem med kärvande och rostande bromsar för eller senare.
Jag tycker gott man kan överväga en bil / motoralt. med trumbromsar bak för att skjuta problemet kärvande bromsar långt fram tidmässigt.
Du skulle tom kunna rulla ut bilen för hand, under förutsättning att du inte har en rejäl uppförbacke.
Jag tycker att det med tanke på problemen låter som du har antingen automatväxellåda eller parkeringsbromsen i.
Har du automatväxellåda så lägg i neutralen vid förvarning och lägg ex ett vedträ vid ena bakdäcket ifall det skulle behövas pga ex garagegolvets lutning.
Jag tycker gott man kan överväga en bil / motoralt. med trumbromsar bak för att skjuta problemet kärvande bromsar långt fram tidmässigt.
Har du bilen ståendes i ex garaget utan parkeringsbroms, med manuell växellåda och dessutom lagt ur växeln så finns det ingen möjlighet att en felfri bil, har anliggande bromsar när du sedan ska backa ur garaget efter ex 3 dagar.Sen får man göra ett par ganska kraftiga inbromsningar för att bli av med det "skrapande ljudet". Jag har inte dragit handbromsen.
Du skulle tom kunna rulla ut bilen för hand, under förutsättning att du inte har en rejäl uppförbacke.
Jag tycker att det med tanke på problemen låter som du har antingen automatväxellåda eller parkeringsbromsen i.
Har du automatväxellåda så lägg i neutralen vid förvarning och lägg ex ett vedträ vid ena bakdäcket ifall det skulle behövas pga ex garagegolvets lutning.
Mvh
Paul J - Svea Rike
Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Paul J - Svea Rike
Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Jag har stött på att bromsarna skrapar de första inbromsningarna om det är fuktigt ute och bilen stått ett tag. Att bilen däremot skulle gå trögt från starten känner jag inte igen. Det låter inte normalt. Löper handbromsen lätt, eller kan det vara någon wire som kärvar? Är alla skivorna fula eller bara bakskivorna? Dessa brukar vara fula om man inte ofta bromsar hårt. Tyvärr är det ofta problem med skivbromsar bak.
Erik Avemo, Södertälje
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Nov 2005, 19:42
- Location: Göteborg
Hej
Bilen är inte automat, jag har precis byttt handbromswire och det konstiga var att när jag hämtade den från verkstaden så skrapade det om bromsarna när jag fick bilen, den kan max stått 6 timmar.
Hur smörjer man upp bromsarna? Så mycket vet jag att man inte skall olja in själva bromsskivorna . Men ge mig gärna något tips, kopparpasta?
Mvh
Andreas
Bilen är inte automat, jag har precis byttt handbromswire och det konstiga var att när jag hämtade den från verkstaden så skrapade det om bromsarna när jag fick bilen, den kan max stått 6 timmar.
Hur smörjer man upp bromsarna? Så mycket vet jag att man inte skall olja in själva bromsskivorna . Men ge mig gärna något tips, kopparpasta?
Mvh
Andreas
Detta med at bromsbeläggen tar slut på insidan först och att den auktoriserade verkstaden helt missar det har jag stött på 2 ggr. Efter den senaste har dom inte fått röra min bil igen.attwood wrote:Dumt kanske, men det kan inte vara så att bromsbackarna är slut?
Oftast är dom slut på insidan bromsskiva, svårt att se.
Blir ett skrapande ljud när metallen på bromsbacken går emot skivan.
sten
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
som info: finns inga backar när man har skiva,då har man klossar...attwood wrote:Dumt kanske, men det kan inte vara så att bromsbackarna är slut?
Oftast är dom slut på insidan bromsskiva, svårt att se.
Blir ett skrapande ljud när metallen på bromsbacken går emot skivan.
sten
verkar som om dom flesta "större" verkstäder är mer oseriösa och fuskar oerhört,något som kunden tror beror på bilen...åk till en annan verkstad som är lite mer seriös....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen