Txe 90 Har skurit

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Cliff

Txe 90 Har skurit

Post by Cliff »

Hejsan alla.
Är väldigt ny här men behöver er expertis..
Jag har letet både på forumet och övriga nätet men inte hittat det jag behöver veta.
Problemet är detta: Svärmor har kört runt i familjens Renault 19-90 typ B53C utan olja vilket, inte helt oväntat, har lett till att motorn har skurit. I bilen sitter en motor av typ: F3N-742, men den lokala skroten kan bara tillhandahålla en motor som heter F3N-743.
Frågan blir då: vad är det för skillnad på dessa motorer?? Jag kan absolut inget om motorer, den kommer att köpas och sedan kommer monteringen att lejas bort, så försök gärna att förklara skillnaderna så att en 3-Åring skulle förstå.

Tackar på förhand
//Cliff
Daniel Persson Östersund
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Jag tror att -743 har suttit på en automatlåda, har för mej att udda slutsiffra i motorkoden bestämmer det.
Du får flytta över svänghjulet och ev byta gassjällgivaren för att den lämnar information om gasspjällläge även till automaten
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Cliff

Post by Cliff »

ok, tackar..

Hade hoppats att det var nåt så enkelt som att den ena var en 8 ventilare och den andra en 16..

Tusen tack
//Cliff
Daniel Persson Östersund
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Cliff wrote:ok, tackar..

Hade hoppats att det var nåt så enkelt som att den ena var en 8 ventilare och den andra en 16..

Tusen tack
//Cliff
nej då är det en helt annan beteckning F7
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply