Fjäder+bromsar bak

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
CheeeZ

Fjäder+bromsar bak

Post by CheeeZ »

Hade min bil på besiktning nu nyligen och fick förklarat att en fjäder fram hade brustit, plus att färdbromsen på båda sidor bak inte var bra nog!

För det första, en fjäder vart kan man få tag i en sån billigt? Och är det dyrt att byta på verkstad?

Sen bromsarna bak, kan de inte vara så att dom har kärvat ihop lite, såg när han försökte rulla på bakhjulen och de gick väldigt trögt jämfört med dom fram? Kanske kan va lätt fixat då eller?

Tacksam för svar...
Erik Östlund-Sunne
Erik A

Post by Erik A »

Du skriver inte vad du har för bil. Min laguna har fjädrar från biltema i fram, och dessa var billiga och håller än. Fjädrar bör bytas parvis. Vet inte vad det kostar på verkstad.

Eftersom du har problem så gissar jag att du har skivbromsar bak. (Skivbromsar bak = skitbromsar bak). Skivorna rostar och kolvarna kärvar fast om man inte kör rally. Tryck in kolvarna i botten och bromsa ut dem några gånger så kanske det blir bättre. Ser skivorna rostiga och eller ojämna ut bör de bytas. Fattigmanslösningen är att svarva dem plana. Bromsarbeten skall alltid göras parvis.

Har du trumbromsar bak så kan det vara en kärvande justermekanism. Går förmodligen att smörja upp.
Erik Avemo, Södertälje
Post Reply