2st R16 på skrot i Malmö

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

2st R16 på skrot i Malmö

Post by Magnus Bjelk »

2st R16, en 68a och en 70a, har hamnat på en skrot i Malmö.

Var och tittade på dem för några veckor sedan när de var till salu, med en kille som söker efter en R16. Tyvärr var det lite för mycket rost för honom, som inte kan svetsa själv. Blir lätt dyrt om man ska låta någon göra det.
Själv tyckte jag iallafall att den ena var ett mycket bra objekt, men behöver inte fler gamla Renaulter. Det är illa nog som det är :(

Iallafall fick jag i helgen ett E-mail om att de hade bytt ägare, men när jag kollade var de skrotade :shock:
Med dessa två är det totalt fyra stycken R16 som gått till skroten i Malmö det senaste året. Fler än man ser på en lyckad skrotrunda i Frankrike nuförtiden...

Om någon är intresserad står de på A-S Bilskrot i Kvarnby i utkanten av Malmö.
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
Stymie
Posts: 3615
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Lite får man snyfta. R16 gjorde mig till Renaltfreak. Föräldrarna passerade genom en 69:a och en 72:a. Tyvärr var 72:an början till R16s död. Tror att anledningen var de nya lackbaserna det året som gjorde plåten franskrostad. Redan 10 år efter dess födelse gick den till skroten och då hade den levt ett stillsamt pensionärsliv på gården i nästan två år.

De äldre modellerna höll helt enkelt rosten på bättre avstånd.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Några bilder på bilarna för några veckor sedan när de fortfarande var "i livet"

Image
Image

Den vite var väl tänkt som reservdelsbil till den blågråe.
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Ååååh...inga lister kvar? Ingen romb?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Det är synd när R16 skrotas, det är ju dessutom rätt modell med de snygga bakljusen :(

EJD 804 ser ju ganska ok ut som objekt. Magnus, är inte detta Thomas Forsmans f.d. R16? Tycker jag känner igen regnumret. Han hade den ju ute på annons flera ggr. Visserligen behövdes väl den "standardmässiga" svetsningen av torsionsinfästningarna baktill, samt att framskärmarna var hålrostade, men har för mig att han skulle skicka med rostlagade framskärmar...
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Har ni förresten sett att tidningen Klassiker nu (redan) :? säljer sin R16 TL som de haft som reportagebil? Annonser finns på Blocket och Tradera Motor för den som vill ha en sen R16 med snikmotor... 8)
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Mathias wrote:Magnus, är inte detta Thomas Forsmans f.d. R16? Tycker jag känner igen regnumret. Han hade den ju ute på annons flera ggr. Visserligen behövdes väl den "standardmässiga" svetsningen av torsionsinfästningarna baktill, samt att framskärmarna var hålrostade, men har för mig att han skulle skicka med rostlagade framskärmar...
Jo det är Thomas gamla bil.
Båda bakvagnsinfästningarna hade gett sig. Det ena satt så löst att man kunde vicka på det för hand :shock:
Det fanns en del annan rost att laga, men inget allvarligt, och det ingick som sagt bättre beg. skärmar om man köpte den.
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Magnus Bjelk wrote: Jo det är Thomas gamla bil.
Båda bakvagnsinfästningarna hade gett sig. Det ena satt så löst att man kunde vicka på det för hand :shock:
Det fanns en del annan rost att laga, men inget allvarligt, och det ingick som sagt bättre beg. skärmar om man köpte den.
Jisses, nästan konstigt att den inte släppte när bilen rullade... :shock:

Lite långt bort geografiskt tyckte jag då annonsen var ute, men trodde då att någon annan Renaultentusiast skulle tas sig an den. Inte att den skulle slutat på skroten. Har iof också garagebrist så man får väl inse sina begränsningar. Dock synd att ett så pass vettigt objekt gick till skroten... :(
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Post Reply