köra utan servo?
Moderator: Forumpolisen
köra utan servo?
Hej,
Jag undrar om man kan köra utan fungerande servo eller om det kan skada styrningen eller bilen? Måste man ha servo?
Våran Renault Laguna-96 har ingen fungerande servo för tillfället, det hörs knak ljud ibland när jag styr, lite oroande tycker jag. Borde detta åtgärdas snarast?
Jag undrar om man kan köra utan fungerande servo eller om det kan skada styrningen eller bilen? Måste man ha servo?
Våran Renault Laguna-96 har ingen fungerande servo för tillfället, det hörs knak ljud ibland när jag styr, lite oroande tycker jag. Borde detta åtgärdas snarast?
Jo, naturligtvis så ska ju detta kollas upp, men fram tills dess så undra jag om man kunde ställa till med nån större skada om man kör med den utan olja eller vad problemet nu kan vara?
Fast det är väl inte så lätt att svara på antar jag, när man inte vet vad felet är. Servon är det ju fel på iallall, så mycket vet jag.
Kör ju inte dagligen med den, nån gång i veckan bara och inte så långa sträckor bara nån enstaka mil. Så då hinner man kankse inte förvärra?
Sen så har det ju inte låtit så mycket då jag svängt ratten det senaste, men jag har ju varit lite försiktigare med ratten också.
Ingen jätte-risk att man förstör nåt ännu mer med dessa körningar fram till åtgärdandet? Eller?
Tack för tipsen!
Sandra
Fast det är väl inte så lätt att svara på antar jag, när man inte vet vad felet är. Servon är det ju fel på iallall, så mycket vet jag.
Kör ju inte dagligen med den, nån gång i veckan bara och inte så långa sträckor bara nån enstaka mil. Så då hinner man kankse inte förvärra?
Sen så har det ju inte låtit så mycket då jag svängt ratten det senaste, men jag har ju varit lite försiktigare med ratten också.
Ingen jätte-risk att man förstör nåt ännu mer med dessa körningar fram till åtgärdandet? Eller?
Tack för tipsen!
Sandra
Om det saknas olja så kollar ju du givetvis det själv och fyller på med ATF dextron 2 eller 3kvalitet Innan du fortsätter att köra med bilen.Brukar bli billigare att göra så
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
låg olje nivå i pumpen för jag antar att ni inte hängt av remmen till pumpen..på min R25 gick det att lossa bara remmen till servon så slapp man förstöra servopumpn ..men jag antar att dom flesta vanliga bilar har en rem till allt....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Servon funkar igen!
Hej,
Det var ett tag sen jag skrev nåt om det här, men jag kan ju berätta att servon verkar fungera nu. Inga knakljud eller nån trög styrning.
Det fanns servo olja, men vi fyllde på med lite mer.
Problemet försvann av sig självt (?).
Troligtvis så var det luft i slangarna eller nåt, har jag hört, för bilen hade stått stilla rätt länge innan jag köpte den. Efter ett tag när man hade kört den och vridit ratten ordenligt några gånger så började faktiskt problemet att förvinna,,, konstigt men sant!
Tack för alla råd än en gång!
/Sandra
Det var ett tag sen jag skrev nåt om det här, men jag kan ju berätta att servon verkar fungera nu. Inga knakljud eller nån trög styrning.
Det fanns servo olja, men vi fyllde på med lite mer.
Problemet försvann av sig självt (?).
Troligtvis så var det luft i slangarna eller nåt, har jag hört, för bilen hade stått stilla rätt länge innan jag köpte den. Efter ett tag när man hade kört den och vridit ratten ordenligt några gånger så började faktiskt problemet att förvinna,,, konstigt men sant!
Tack för alla råd än en gång!
/Sandra