r5 GTE startar ej kall?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hardon_r5gte

r5 GTE startar ej kall?

Post by Hardon_r5gte »

Hej har en renault 5 gte som inte vill starta när den e kall!
när vi drar igång den o kör ett tag så går den perfekt och startar perfekt!
startmotorn snurrar o bensin pumpen pumpar på!
någon som har haft samma problem eller vet vad som möjligt vis kan vara felet?
tacksam för förslag
mvh /Daniel
Tony
Forumpolis

Re: r5 GTE startar ej kall?

Post by Tony »

Hardon_r5gte wrote:Hej har en renault 5 gte som inte vill starta när den e kall!
när vi drar igång den o kör ett tag så går den perfekt och startar perfekt!
startmotorn snurrar o bensin pumpen pumpar på!
någon som har haft samma problem eller vet vad som möjligt vis kan vara felet?
tacksam för förslag
mvh /Daniel
tempgivare skulle jag tippa på,givaren tror att bilen är varm...har haft liknande symptom att bilen knapp vill starta kall,men varm ok,har en annan gte med motsatt fel,startar inte varm,samma fel där fast ,den ena är nyare och har inverterade givare mot den gamla...så jag skulle sätta pengarna på en tempgivare till motorn,men man kan ju inte veta om man inte har den till en service dator...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Hardon_r5gte

Post by Hardon_r5gte »

läste i en anann tråd där han hade mkt liknande problem o han bytte svänghjuls givaren så starta bilen igen..
är svänghjulsgivaren samma som tändlägesgivare , Den sitter på växelådans över sida.?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Hardon_r5gte wrote:läste i en anann tråd där han hade mkt liknande problem o han bytte svänghjuls givaren så starta bilen igen..
är svänghjulsgivaren samma som tändlägesgivare , Den sitter på växelådans över sida.?
mm men tror inte på att bilen startar varm om givaren inte funkar..ja det heter tändlägesgivare,ja under termostathuset..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Hardon_r5gte

Post by Hardon_r5gte »

Tony wrote:
Hardon_r5gte wrote:läste i en anann tråd där han hade mkt liknande problem o han bytte svänghjuls givaren så starta bilen igen..
mm men tror inte på att bilen startar varm om givaren inte funkar..ja det heter tändlägesgivare,ja under termostathuset..
snackade me autofrance nyss o killen där trodde på givaren till insputningen.. kan de vara nått?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Hardon_r5gte wrote:
Tony wrote:
snackade me autofrance nyss o killen där trodde på givaren till insputningen.. kan de vara nått?
Ja benny tror nog samma sak som jag då.. tempgivaren till sprutet..det va den jag menade..

Hardon_r5gte

Post by Hardon_r5gte »

Tony wrote:
Hardon_r5gte wrote:
Tony wrote: mm men tror inte på att bilen startar varm om givaren inte funkar..ja det heter tändlägesgivare,ja under termostathuset..
Ja benny tror nog samma sak som jag då.. tempgivaren till sprutet..det va den jag menade..

skulle du kunna förklara var den sitter ?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

mm har för mig den sitter framkant motor under sprutet.

Post Reply