Broms pysljud från pedalfäste!?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Krabbe
Posts: 4
Joined: 19 Oct 2006, 14:18

Broms pysljud från pedalfäste!?

Post by Krabbe »

Hej allesammans, det här blir mitt fösta inlägg. Är återigen Renaultägare nu till en Scenic -02, den förra var en Dauphine -62 i slutet på -80 talet. Har och har haft en del andra bilar också, inga nämda och flera glömda.
Nu till mitt problem, bilen köptes i början av sommaren och det fanns inga problem med bromsarna, sedan har det kommit ett missljud, det har blivit starkare. Det hörs mest då jag motorbromsar, ett tydligt pysljud, kommer innefrån kupen vid bromspedalen där det finns en gummibälg, så fort bromspedalen trycks ner slutar ljudet, för att återkomma då bromsen släpps upp, då låter det som en lastbilstryckluftsbroms. Inget hörs från motorrum, vaccumslangar eller från bromsservoklockans utsida. Bromsarna tar hur bra som helst. Vad kan det vara? Är det bromsservon eller finns det några ventiler i gummibälgen som kan krångla? Tror att bilen har någon form bromskraftförstärkare, kan det vara något sådant?
Har haft fel på bromsservo på någon bil för länge sedan, men då tog bromsen väldigt dåligt, nu är det inget sådant.
Per Wilhelmsson - Ludvika
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Mystiskt fenomen men det låter ju som om det skulle kunna var en läcka, det är ju starkast undertryck när du motorbromsar. Det gamla vanliga tricket att hitta läckor med stargas kanske skulle fungera? Spruta lite runt bälger med motorn på tomgång. Om motorn suger i sig gasen skall varvet öka.
Håkan Kjellin, Storå
Krabbe
Posts: 4
Joined: 19 Oct 2006, 14:18

Post by Krabbe »

På tomgång har jag inget sugljud, det är främst i samband med motorbroms, är starkare ljud vid varm motor. Men det är ett bra förslag, kanske suger luft då fast det inte hörs.
Har köpt mig en verkstadshandbok idag, ska utföra felsökningen på bromsservon som finns beskriven där.
Om det är bromsservon som behöver bytas är det skillnad mellan den på manuella och automatväxlade bilar?
Per Wilhelmsson - Ludvika
Post Reply