Bränslefrågor Clio 1.2 16V -02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Knorren

Bränslefrågor Clio 1.2 16V -02

Post by Knorren »

Hejsan!

Är nybliven Clio-ägare nu och då vill man ju få lite grepp om hur mycket bränsle den drar o dyl.
Enligt instruktionsboken så ska tanken rymma "ca 50 liter" och när tankvarningslampan lyser så ska man "tanka omdedelbart" men det står inte vid hur många liter bränsle kvar som lampan tänds eller så?
Bilen hade då gått drygt 62 mil och jag fick i knappt 42 liter och frågan är då om det är rimligt att anta att jag fortfarande hade ca 7-8 liter bränsle kvar i tanken när lampan tändes? Eller är uppgiften på "ca 50 liter" högt räknat?
För 7-8 liter med den bränsleförbrukningen innebär ju att jag skulle kunna ta mig runt 10 mil till i så fall?!?

Någon som har erfarenhet av detta?
Erik A

Post by Erik A »

Det brukar vara olika på olika bilar, och 7-8 liter verkar fullt rimligt för mig. På vissa bilar så stannar både mätaren och bilen innan nålen nått det röda. (T.ex. Audi 100). Om det inte är en buckla i tanken borde den rymma uppgiven mängd. Om du skall prova hur mycket det rymmer rekomenderas att du har en reservdunk i bilen.
Erik Avemo, Södertälje
Ricki

Post by Ricki »

Hej!
Jag har själv ägdt en Clio 1.2 16V i snart två år och har med tiden lärt mig hur den fungerar. Jag har endast en gång lyckats få bränslelampan att lysa och då var mätarn långt ner under det röda sträcket. Har ingen koll själv men det kan säkert vara så att tanken rymmer 50l. Men då tycker jag mätaren är konstigt inställd. Sen är det iaf så på min bil att mätaren rasar väldigt snabbt ner till halv tank men att du sedan kan köra minst dubbelt så långt på andra halvan av tanken mot vad du gjorde på första halvan.

Lycka till med Clion... Jag är nöjd med min.
Rickard Löfqvist - Uppsala
Nu: Zoe Icon 109hk -18
Förr: Clio 1.2 -02
Johan

Post by Johan »

Jag har en Laguna Nevada 2.0 RXT '97. Den har en tank som rymmer 66 liter. Bilen säger till att körstäckan är begränsad när det är 6 liter kvar.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Knorren

Samma

Post by Knorren »

Just att mätaren joggar ned mot halv tank i bra fart har jag oxå! :)
Sedan tar det lite längre tid nedåt rödmarkeringen.
Hur mycket drar era Clio då? På den är första tanken så har min dragit ca 0,68 blandad körning, men då bör man väl väga in att man ju är lite ovan med hanteringen av bilen och så.
Nike

Post by Nike »

min drar 0,63 blandad körning. 0,52 drog den göteborg-stockholm
Niklas Samuelsson - Alingsås
Renault Clio 1,4 -99
zebran

Post by zebran »

Sen är det iaf så på min bil att mätaren rasar väldigt snabbt ner till halv tank men att du sedan kan köra minst dubbelt så långt på andra halvan av tanken mot vad du gjorde på första halvan.
[quote][/quote]
Kan bara instämma på det ovan!

Har inga exakta siffror vad min drar men körde från Gbg till Sala. cirkus 50 mil.
Tankade fullt i gbg och hade ungefär halva tanken kvar när jag va i Sala.
Körde då enligt hastighetes begränsningar
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
Post Reply