STARTPROBLEM & OJÄMN GÅNG

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

STARTPROBLEM & OJÄMN GÅNG

Post by Jörgen »

I morse när jag skulle köra ut bilen (Laguna 1.8 16v - 02) ur garaget gick motorn extremt ojämnt och "illa". Det kändes som om han gick på tre cylindrar. Efter att ha stängt av motorn och statat om den igen gick motorn som vanligt.

Dessutom har bilen svårt att starta ibland när den är varm och jag stängt av den 5-10 minuter. Startmotorn går 5-8 sekunder innan motorn startar. Felet försvann nästan helt under sommaren, men har nu kommit tillbaka flera ggr när det blivit kallare.

Hoppas någon på forumet kan ge mig tips och idéer på hur jag kan komma tillrätta med felen.

Tacksam för hjälp! :)

Jörgen
Ricki
Posts: 108
Joined: 11 Jul 2006, 12:17
Location: Uppsala

Post by Ricki »

Hej!
Jag har haft startproblem på min Clio som påminner om dina. Var då tvungen att byta nån givare som kostade 1800kr :(. Tydligen ett vanligt fel på iaf Clion enligt nissarna på UpplandsMotor.
Rickard Löfqvist - Uppsala
Nu: Zoe Icon 109hk -18
Förr: Clio 1.2 -02
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

Post by Jörgen »

Var det impulsgivaren de bytte?

Jag har köpt en ny sådan på Rejmes a´556 kr och ska byta om ett par dagar.

Jörgen
Krabbe
Posts: 4
Joined: 19 Oct 2006, 14:18

Post by Krabbe »

jag vet inte om det är samma motor som i scenic 99 men om det är det så kan det vara att vatten/kondens har kommit in i tändmodulerna. jag har inte haft felet själv, (på min är det ett skyddslock som kanske förhindrar kondens och vattendropp), vet om de som haft samma problem som du beskriver, ta loss och torka rent före innan du köper något dyrt till bilen, kan vara värt att testa, det är fyra stycken.
Per Wilhelmsson - Ludvika
tallmilan
Posts: 6
Joined: 27 Dec 2006, 16:19

Post by tallmilan »

En klassiker:
Det är kontakten som sitter ovanpå motorn brevid kontakten till TPS
Kontakt fettet som fanns från fabriken har torkat ut.
Se till att få tag i volvos små tandkrämstub med kontakt fett och smeta/tryck i.
Nästa sommar när det är varmt så kommer du inte att få detta problem.

Normalt sett så får man även felmeddelandet "fuel injection system faulty"
Öppnar man motorhuven och ventilerar 30 min så brukar man kunna starta igen utan felmeddelande och utan knackig motor.

Lycka tilll

Henrik
Renault Laguna II -01/02 -> 35+ verkstadsbesök
Post Reply